Sponseret indhold

10 danske opskrifter på grøn transport

Af:

Klimakrise, vækst, forståelsespapir, mål for bæredygtighed, CO2-reduktion, social dumping, klimapartnerskaber. Den politiske dagsorden er fyldt med ord og ønsker om handling for bæredygtighed og grøn omstilling. Og det haster. Det vidner regeringens og et politisk flertals ambitiøse mål om, at Danmark går forrest og forpligter sig til at nedbringe sit udslip af CO2 og andre drivhusgasser med 70 procent, før kalenderen siger 2030.

Det bliver svært, det kræver mod, og det kræver politisk vilje. Men heldigvis er der mange muligheder. Ikke mindst i transportsektoren, der er blandt de største syndere og står for 29 procent af det samlede danske udslip af drivhusgasser.

Blandt de gode muligheder er de 13 klimapartnerskaber, regeringen har nedsat. Her er det erhvervsliv, organisationer og eksperter, der skal komme med bud på løsninger i hver enkelt sektor. Og her tager 3F Transport naturligvis aktivt medansvar for klimaet og reduktion af udslip af drivhusgasser fra transportbranchen.

”For 3F Transport handler det selvfølgelig om at nå i mål. Men også om, at det sker både bæredygtigt og fair for alle i samfundet. Derfor skeler vi hele tiden til alle FN’s 17 Verdensmål for bæredygtighed, når vi bidrager med forslag til grøn omstilling. Vi skal have hele transportbranchen med. Fra virksomheder til kunder og de ansatte. Derfor er intelligente afgifter og veluddannet arbejdskraft, der altid er klar til omstilling og ny teknologi, blandt vores vigtigste bud på løsninger”, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

3F Transport pointerer, at omstilling til grøn transport skal ske socialt retfærdigt, sikre balance i det danske samfund og at de ansatte på transportområdet er centrale medspillere i omstillingen.

På den baggrund har 3F Transport opstillet 10 opskrifter for fair og grøn omstilling. Udgangspunktet er, at den, der forurener, skal betale regningen. Uanset om det er private kunder, transportoperatører eller virksomheder. Men det skal sikres, at klimaløsninger tænkes sammen med en retfærdig skatte- og fordelingspolitik.

Samtidig gør 3F Transport opmærksom på, at grøn omstilling hænger nøje sammen med et fair arbejdsmarked. Det afspejles i de 10 opskrifter for omstilling til grøn transport.

#1: Klimavenlig transportstyring

Der bør indføres et intelligent afgiftssystem for biler, busser og lastbiler, der sikrer fuld betaling for klimabelastning og mindsker trængsel via omlægning af eksisterende afgifter til fordel for differentieret betaling per kørt kilometer.

#2: Ligestilling mellem transportformer

Der bør indføres klima- og afgiftsmæssig ligestilling mellem transportformer. Så afgifterne effektivt påvirker markedet og fremmer de mest miljøvenlige transportformer.

#3: Miljørigtig effektiv nærdistribution

Der bør indføres incitamenter for effektiv nærdistribution. Både i forhold til afgifter og sikring af optimale logistikløsninger, der bidrager til at mindske tomkørsel og trængsel, udnytte hele kapaciteten og fremmer et enstrenget distributionssystem de sidste kilometer frem til kunden.

#4: Styrket sammenhængende kollektiv transport

Den kollektive transport bør styrkes og sammentænkes med et mere intelligent afgiftssystem, parkeringsmuligheder uden for storbyerne og anden infrastruktur, der fremmer kollektiv transport og muligheder for at koble private og kollektive transportformer.

#5: Flere delebiler og mere samkørsel

Der bør sikres øgede incitamenter til brug af delebilsordninger og samkørsel i storskala. Herunder digitale løsninger, der kobler delebiler, samkørsel og taxier effektivt med den kollektive transport.

#6: Mindre tomkørsel

Der bør sikres øgede incitamenter til effektiv transport og mindre tomkørsel på det danske vejnet. Både via intelligente afgifter og krav til transportsektorens operatører.

#7: Bæredygtige investeringer i infrastruktur

Det bør sikres, at fremtidige investeringer i infrastruktur baseres på langsigtede samfundsbehov og klimavenlig transport via planlægning og brug af intelligente afgifter og incitamenter til brug af mest miljøoptimale transportformer.

#8: Erhvervsfremme med klimaprioritet

Der bør indføres nye principper for erhvervsfremme, der sikrer klimaoptimale løsninger i hele transportkæden. Både når der ydes tilskud og i forhold til brug af mindst klimaskadelige brændstoffer og klimaoptimeret distribution fra dør til dør i hele transportkæden.

#9: Investering i uddannelse

Det bør sikres, at der investeres i uddannelse til alle ansatte i transportkæden, så der hele tiden er kompetencer i forhold til såvel brug af ny teknologi, klimavenlig kørsel og optimalt brug af transportnettet.

#10: Fair transport uden social dumping

Det bør sikres, at alle FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed præger klimaløsninger i dansk transport. Ordentlige arbejdsvilkår og lønninger, muligheder for løbende uddannelse og en transportsektor, hvor social dumping, skattesnyd og omgåelse af regler mindskes via effektiv kontrol er en forudsætning for at opnå bæredygtig transport.

For 3F Transport handler det selvfølgelig om at nå i mål. Men også om, at det sker både bæredygtigt og fair for alle i samfundet

Seneste nyt

BRE 130225 foto
Ejendomsbranchen i digitalt gear: Er vi klar til fremtiden?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bæredygtighedscertificering af kontorer vinder kun langsomt indpas
IMG_8773
Ny platformskal accelerere ejendomsbranchens grønne omstilling
Postterminal
Regeringen vil give kommuner lov til at stikke en kæp i hjulet for nedrivninger – men vil det virke?
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen

Mest læste på BusinessReview.dk

lri-TVRqanBJVXRtRHFNMDJHQlZZRDZ6czg5MFdrPQ2
Danmark har brug for et stærkt dansk fintech-økosystem
Steffen-Bang-Olsen
EJENDOMSADVOKATEN: Lejers fraflytningsforpligtelser i erhvervslejemål
Intro 1
Fremtidens arbejdsplads kræver dialog om arbejdsmarkedets struktur samt fleksibilitet
cdc-wc9GIZ849gw-unsplash
Merck Danmark: Danmark kan blive internationalt hub for innovation og klinisk forskning
L-31--
LINK Medical hjælper med at undgå faldgruber i overgangen fra præklinisk til klinisk fase
Illustration_Livscyklusvurderinger--
Når materialernes klimabelastning bliver synlig, vil det skubbe til vanerne
Cybersikkerhed anno 2022 – nye trusler mødes af politisk handling
Marianne_Egelund_Siig3084
Mere ligestilling, diversitet og inklusion i organisationen? Sådan hjælpes forandringen på vej
philipp-katzenberger-iIJrUoeRoCQ-unsplash
Der er ingen vej udenom regulering af informationssikkerhed – men virksomhederne skal kunne følge med

FAKTA

3F Transport organiserer alle chauffører, lager- og logistikarbejdere indenfor transportsektoren

Læs mere på www.3f.dk

Læs også

Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...
jesper-kronborg-1-YW50TUdzdTFxUm9zNHlXUFNUYnRLalVXWEZFPQ2
Grøn mobilitet: Luft – og vandvejen skal tænkes ind i det samlede mobilitetssystem
Infrastruktur og mobilitet handler ikke kun om asfalt og skinner. Det handler også om vand og luft. Grundlæggende handler det om at...
marcin-jozwiak-ecFJuOx0WrY-unsplash
Vejen mod en grønnere tung transport
Dansk Erhverv offentliggjorde for nyligt vores oplæg til en grøn mobilitetsplan. Det gjorde vi, fordi det er bydende nødvendigt, at...