Sponseret indhold

AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny

Af:

Nu rykker teknologien ind i et af de mest traditionstunge fag: jura. AI-assistenter kan allerede i dag hjælpe jurister med at strukturere komplekse spørgsmål, forberede møder og kvalificere juridiske vurderinger. Men gevinsten kræver, at man lærer at stille spørgsmålene rigtigt – og tør eksperimentere.

Brug af AI i det juridiske handler ikke om at få færdige svar. Det handler om at få bedre udkast og spare tid. Tiden bruges ikke længere på at lede efter afgørelser og paragraffer, men på at vurdere og forfine. Og det er en reel gamechanger i en branche, hvor viden er en hovedressource. En af udfordringerne har været at få AI-assistenter til at forstå det juridiske sprog og hierarki. Derfor har Karnov Group Denmark udviklet KAILA – en AI-assistent bygget oven på deres juridiske platform og indhold. KAILA er trænet til at arbejde med den juridiske metode og leverer udkast, som jurister kan bygge videre på.

“KAILA genererer ikke viden selv. Den henter og formulerer ud fra vores eksisterende kilder. Det betyder, at den kan levere brugbare udkast på selv komplekse spørgsmål,” fortæller Michael Herbing, Nordic AI Content Lead hos Karnov Group.

Men præcise og velformulerede svar er ikke altid en fordel. “Der er en reel risiko for, at brugerne glemmer at dobbelttjekke, fordi svarene lyder så overbevisende. Det er stadig juristens opgave at vurdere og validere,” understreger han.

Mere end søgning
Det mest spændende sker, når jurister bruger AI som sparringspartner – ikke som søgemaskine. Nogle tester deres egne argumenter, lader assistenten spille modpart og identificere svage punkter. Andre bruger den til at strukturere komplekse sager eller forberede møder.

”Med KAILA kan man få hjælp til at styrke sine argumenter i en forhold til konkret juridisk problemstilling – både i form af nye argumenter, som man måske havde overset, men også få styrket eksisterende argumentation” siger Michael Herbing.

Et værktøj, der skærper fagligheden
For Michael Herbing handler AI ikke om at forsimple det juridiske arbejde – men om at hæve kvaliteten. Han mener, at netop det – at juristen bliver en mere aktiv og kritisk bruger af teknologien – er nøglen til, at AI ikke bliver en trussel, men en styrke i det juridiske arbejde.

Det starter med det rigtige spørgsmål En af de mest undervurderede discipliner i brugen af AI er evnen til at stille det rigtige spørgsmål.

”Anvendelsen af AI kræver, at man som jurist lærer at søge på en ny måde. Det kræver, at man er åben for en ny måde at arbejde på, men også at man er kreativ. Og så skal man vænne sig til, at mange ord i søgeprocessen nu er en fordel fremfor en ulempe” forklarer Michael Herbing.

AI ændrer juristens rolle – ikke dens relevans Ifølge Michael Herbing betyder udviklingen ikke, at jurister bliver overflødige – tværtimod.

“Det er ikke maskinen, der skal træffe beslutningen. Det er stadig juristen, der skal kunne vurdere, prioritere og tage ansvar. Men hvis AI kan fjerne noget af det trivielle arbejde og gøre forberedelsen hurtigere, så frigiver det tid til det, vi som fagpersoner virkelig skal kunne: tænke strategisk og rådgive med faglig tyngde.”

Hør mere om emnet i podcasten BusinessReview New Tech:

Se podcasten her:

Seneste nyt

Billede af produktionen hos Weibel
Radarteknologi med skarpt sigte på fremtidens forsvar
IMG_5365
Hvad skal kommunerne gøre i en krisesituation?
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Dansk industri kan sikre et effektivtforsvar
Skib
Det stærkeste våben i hybridkrigen er intelligent brug af data
esg foto
Cirkulær økonomi som forretning: Fra affald til værdi

Mest læste på BusinessReview.dk

brnt 290425
New Tech
AI Regulation and Justice. Legal and Technology concept
AI rykker ind i den juridiske verden: Jurister skal lære at spørge på ny
nsob
National sikkerhed & Beredskab
cø100425
Cirkulær Økonomi
Billede 3
Bioneer definerer udviklingsprogrammer for de næste fire år
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
Foto BRE 080525
Sådan former vi arbejdspladsen i 2025 – og fremover
etf310325
Energi Til Fremtiden
Janus Sandsgaard - CMYK - BRUG DETTE
Fem ting som corona-krisen har lært os

Læs også

esg foto
Cirkulær økonomi som forretning: Fra affald til værdi
Cirkulær økonomi er ikke kun til gavn for planeten – det kan også skabe økonomisk vækst, stærkere kunderelationer og øget robusthed...
IMG_0874
Start småt, tænk stort: Vejen fra lineær til cirkulær forretning
Hvordan går man som virksomhed fra en lineær til en cirkulær forretningsmodel – uden at fare vild i begreber, barrierer og perfekte...
IMG_0942
Symbioser i praksis – sådan skaber virksomheder værdi med cirkulær økonomi
Hvordan kan industrielle symbioser og cirkulære strategier skabe både bæredygtighed og nye forretningsmuligheder? I denne episode af...