Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Med stadigt stigende fokus på global opvarmning, klimaforandringer, forurening og madspild, har miljøbevidsthed aldrig været vigtigere. Som markedsleder er vi i Elgiganten optaget af at tage ansvar. Ikke kun lokalt eller i forhold til vores egne mål, men også i forhold til den brede befolkning – og vores kunder

I Elgiganten har der længe været fokus på miljø og bæredygtighed – og ambitionerne er høje: Elgiganten skal over tid være CO2-neutral, flere ”grønne” produkter skal på hylderne og alle produkter skal på sigt kunne genbruges eller genanvendes. Peder Stedal, adm. direktør, uddyber: ”En del af vores strategi fokuserer helt naturligt på, hvordan vi tager ansvar for miljø og vores værdikæde. Men en strategi har ringe effekt, hvis ikke den følges op af handling. Derfor glæder det mig, at vi på både koncern- og landeniveau er godt i gang – og har været det i 10 år. Det viser, at bæredygtighed ikke bare er et populært emne, der tales om, men noget, vi arbejder dedikeret og aktivt med.”

En position der forpligter
Elgiganten ser bæredygtighed som en rejse. En rejse uden destination og mål, for der er altid nyt at lære og områder at forbedre. Peder Stedal forklarer: ”Vi bliver hele tiden klogere på miljø, klima og bæredygtighed – og vi kan altid forbedre os. Både når det kommer til os selv som virksomhed, men også når det gælder elektronikbranchen og samfundet generelt. Derfor vil vi holde konstant fokus på bæredygtighed og løbende igangsætte nye initiativer, der skal være med til at gøre en forskel for miljøet. Det er vi som markedsleder forpligtet til.”   

Mere glæde og gavn af hvert eneste produkt
Elgiganten arbejder særligt på at ændre ”brug-og-smid-væk” kulturen gennem en række tiltag, der bl.a.  skal give produkter længere levetid samt sikre, at udtjent elektronik i højere grad genbruges, genanvendes eller opgraderes ved simpel udskiftning af mindre dele. Peder uddyber: ”På få år har vi opbygget Nordens største reparationsservice inden for elektronik. Vi har simpelthen et unikt udgangspunkt for at lede vores branche fra en “brug-og-smid-væk” kultur til en cirkulær økonomi, hvor alle får mest mulig glæde og gavn af hvert eneste produkt. Derfor tilbyder vi også miljørigtige løsninger, der hjælper vores kunder af med alt fra gamle køleskabe til computere og TV. Også dataholdige produkter, som tablets og smartphones, hjælper vi med at sende til genanvendelse på forsvarlig og sikker vis. Her fjernes persondata fra hvert eneste produkt mens alle dele pilles fra hinanden og genanvendes ned til de enkelte metaller.” 

En opfordring til leverandører og branchen 
Hvert år reparerer Elgiganten 650.000 produkter i Norden. Men ønsket er at nå dertil, hvor alle solgte hvidevarer og elektronikprodukter kan repareres. ”Vi ønsker at gøre det så nemt som muligt at opgradere og reparere elektronik. Det kan vi ikke gøre alene. Med vores vision om 100% reparation af hvidevarer og elektronik, opfordrer vi derfor alle leverandører, og hele branchen, til at designe produkter, der kan sættes i stand, repareres og bruges igen. For klima, miljø og vores kunders skyld,” afslutter Peder Stedal.

Ditte Opstrup Andersen, PR & kommunikationschef: En fælles opgave

Mange taler om bæredygtighed uden nødvendigvis at sætte handling bag. Skal man lykkes med en strategi, må der tages ejerskab og ansvar. Og der må handles, så det både ses og mærkes i alle forretningsled. Ditte Opstrup Andersen, PR & kommunikationschef, forklarer: ”En ting er at have en strategi. Noget andet er at omsætte den til konkrete aktiviteter eller initiativer, sådan at hver enkelt medarbejder har lyst til at tage del i arbejdet og rejsen. Jeg tror, at man flytter mest, når man løfter opgaven sammen og har en fælles forståelse af, hvor man er på vej hen. Derfor gør vi en del for at involvere og inspirere vores medarbejdere til at tænke og handle mere bæredygtigt. Både på arbejdet og i fritiden.”

Et gigantisk ansvar
I sommeren 2021 lancerede Elgiganten en intern kampagne under navnet ”Et gigantisk ansvar”. Formålet var simpelt: At få alle i Elgiganten til at tage del i at sikre en grønnere fremtid. Ditte forklarer: ”Vi tror på, at vi lykkes bedst, når alle tager ejerskab. Ansvaret ligger hverken hos ledelsen eller hos medarbejderen. Det er en fælles opgave. Med alt fra quizzer og konkurrencer til tips og inspiration, samt opfordring til at komme med gode ideer til forbedringer, var håbet med kampagnen at sætte tanker og handlinger i gang hos hver enkelt medarbejder. Noget vi allerede ser ske rundt om i varehusene, hvor lokale tiltag er igangsat. For mig er effekten af ”Et gigantisk ansvar” en betydelig milepæl. Nu ikke blot ser vores medarbejdere, hvor vi gerne vil hen som forretning – de støtter også op og tager initiativ til at gøre en forskel.”  

Ambassadører er med til at bane vejen
Elgiganten har flere ildsjæle, som har været med siden bæredygtighed kom på agendaen for mere end 10 år siden. Ditte afslutter: ”Vi er heldige at have nogle virkelig dedikerede ’ambassadører’. Deres engagement betyder meget for, hvorvidt vi lykkes med vores strategi og initiativer eller ej. Det er nemlig vores ambassadører, der bærer strategien ud i varehusene og hjælper os med at holde os på tæerne med inspiration, nye ideer og tiltag.” 

Ronni Gylden, varehuschef i Næstved: Bæredygtighed i fokus

Rxonni Gylden har været en del af Elgiganten i 23 år og har været med på skolebænken siden bæredygtighed først kom på skemaet. Han fortæller: ”Det, at vi som virksomhed har ambitioner for vores arbejde med bæredygtighed, er noget man som medarbejder mærker ude i varehusene. Det er mere end en strategi, der bare vedrører nogle få. Det er noget, vi arbejder med i hele kæden.”

Slut med printede kvitteringer og trykte aviser
Ronni har oplevet, hvordan Elgiganten i tidens løb har truffet flere vigtige beslutninger i arbejdet med at sikre en mere bæredygtig virksomhed: ”Et tiltag, der har haft stor betydning i varehusene, er måden vi fx håndterer kvitteringer på. Tidligere printede vi automatisk kvitteringer ud ved alle varekøb. I dag sender vi kvitteringen elektronisk og printer kun, når kunden beder specifikt om det. På den måde sparer vi en masse papir.”

Elgiganten valgte i foråret 2019 at udfase den trykte tilbudsavis og overgå til en digital version. Ronni fortæller: ”Jeg synes, det er fantastisk, at vi valgte at stoppe den trykte tilbudsavis og overgik til kun at udsende avisen digitalt. Jeg har ingen tal på, hvad det sparer naturen for, men jeg er ikke i tvivl om, at de mere end 1 million aviser, der hver uge spares, ved ikke at trykke vores tilbudsaviser, gør noget godt for planeten.”

Små ændringer gør en stor forskel 
I varehuset i Næstved er flere ”grønne” tiltag spiret den seneste tid. Ronni fortæller: 

”Vi har blandt andet indkøbt glas og krus for at spare på plast og engangsflasker. Samtidig er alle medarbejdere blevet udstyret med deres egen vandflaske, som de kan bruge igen og igen. En anden ting vi er begyndt at praktisere er, at alle medarbejdere kører sammen, når de skal på kurser eller har ærinder i arbejdstiden. Det betyder, at vi nogle gange må sidde lidt tæt, men det tager vi med i ønsket om at hjælpe med at mindske vores CO2-aftryk. Jeg er klar over, at det er små ændringer. Men det er ændringer, der viser, hvordan vi alle kan bidrage til at gøre en forskel på den lange bane.” afslutter Ronni.  

MEST LÆSTE