Sponseret indhold

Jobopslag er strategisk kommunikation, men det giver ikke de bedste kandidater

Af:

De fleste virksomheder både kan og vil, helst selv stå for deres egne rekrutteringer, da de kender deres egen organisation bedst. Udfordringen er, at de ofte ikke får de rette kandidater ind på et jobopslag, mens de traditionelle rekrutteringsbureauer overtager ejerskabet på rekrutteringen, med lange, omkostningstunge processer – et dilemma mellem at gå glip af 90% af talentmassen, eller være nødsaget til at melde sig ud af den måske vigtigste opgave, at sætte det rigtige team.

Undersøgelser viser, at det kun er omkring 10% af relevante kandidater, der læser et jobopslag. Det betyder at virksomheder går glip af 90% af talentmassen. Mange virksomheder oplever et markant skifte på jobmarkedet, der er præget af mangel på gode kandidater og lav kvalitet i ansøgerfeltet, fordi de relevante kandidater ofte ikke er aktivt jobsøgende.

For virksomhederne betyder jagten på kandidaten ofte et stort tidsspilde på administration og irrelevante kandidater samt høje udgifter til de traditionelle rekrutteringsbureauer. Efter mange år i rekrutteringsbranchen fandt Troels Skydt, der er Founder af Shortlist, sammen med sine kollegaer ud af, at der manglede noget.

Der var et stort hul i markedet mellem jobannoncering og de traditionelle rekrutteringsbureauer
Erfaringerne fra de erfarne rekruttere viser nemlig, at de fleste moderne virksomheder ønsker at tage ejerskab over selve ansættelsesprocessen. Nicklas Andersen, som er Direktør hos Shortlist er ikke i tvivl:

”Vi ved fra vores tid i de traditionelle bureauer, at 90 % af de virksomheder der købte rekruttering, udelukkende gjorde det, for at få de helt rette kandidater. De har ofte en stærk HR-funktion, og assessment med test og interviews, vil de helst selv stå for.”
Troels Skydt tilføjer ”Det giver jo god mening, for virksomhederne kender trods alt deres egen organisation bedre, end en ekstern konsulent.”

Svaret er oplagt, og når HR selv står for ansættelsesprocessen, har de qua deres indgående kendskab til virksomhedens værdier, et meget bedre afsæt for at vælge den kandidat, der er det helt rigtige match. De observationer og erfaringer, med afsæt i den moderne virksomheds reelle behov, lagde grundstenene til Shortlist.

En moderne spiller, der understøtter virksomhedens HR-afdeling
Hos Shortlist er virksomhederne fri for at miste kontrol og ejerskab, og de undgår at bruge tid og ressourcer på et middelmådigt kandidatfelt. Den nye tilgang hos Shortlist kommer i takt med de store forandringer jobmarkedet har gennemgået gennem de sidste mange år.

Shortlist fungerer som HR-afdelingens forlængede arm, og hjælper både virksomhederne med at spare tid og penge i rekrutteringsprocessen, ved at levere de helt rette kandidater, som virksomhederne nemt og enkelt kan drage ind i deres egne rekrutteringsprocesser.

Dialogen åbner muligheder
En ting er at finde kandidaterne. Det bliver lettere og lettere i takt med den teknologiske udvikling. En anden ting er faktisk at få kandidaterne i tale. “Mens de traditionelle bureauer fokuserer på assessment, fokuserer vi på selve kandidat-sourcingen. Det at indlede personlig 1-1 dialog, fortælle de gode historier om jobbet og virksomheden, og skabe en oprigtig interesse hos de bedste, ofte passive kandidater, som ikke i forvejen havde overvejet et jobskifte.” fortæller Nicklas Andersen og tilføjer:

“En forudsætning for den bedste ansættelse må naturligt være, at få de bedste kandidater ind i rekrutterings- og assessmentprocessen. Og det er det, Shortlist kan”.

Det nye alternativ til de traditionelle bureauer og alm. jobannoncering
”Vores opgave består i at sikre de rigtige kvalifikationer og erfaringer, og dernæst at skabe mobilitet og flytbarhed. Jens på 32 skal ikke have den samme fortælling, Jette på 48. Vi er altså både et stærkt alternativ til de tradtionelle bureauer, men mange bruger også Shortlist som en slags talende jobannonce.” slutter Troels Skydt.

Det er ikke sikkert, at alle de kandidater, som Shortlist taler med, er parate til at skifte job, men om ikke andet, så har samtalerne vakt en nysgerrighed og plantet et frø, der betyder at virksomheden står stærkt, når kandidaten senere vælger, at søge nye veje.
Moderne virksomheder har fået øjnene op for fremtidens rekruttering.

Kunderne er mange og tæller blandt andet Sampension, som aktivt benytter Shortlist til flere af deres ledige stillinger.

Kunderne bruger Shortlist, Både når de ikke får nok ansøgere, alt for mange ansøgere, eller generelt gerne vil have højere kvalitet og afdækket hele markedet. Kunderne beholder ejerskab, får de rigtige kandidater og sparer tid, ved kun at skulle møde 4 topkvalificerede kandidater, alle motiverede for at indgå direkte i kundens egen rekrutteringsproces.

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
ecommerce101024
E-Commerce
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
Brian Kristiansen10 (2)
Din strategi fejler, fordi du er irrationel
19.03
Brint kan fungere som fremtidens grønne batteri… og Danmarks næste eksportfremstød
IMG_3907
Mercedes-Benz tænker nyt i midten af København

Læs også

Mette_Bjøkvik-2 copy
Dansk Erhverv: EU-regler ruller ind over danske virksomheder
Ny lovgivning for arbejdsgivere ruller ud over danske virksomheder i en lind strøm i denne tid. Mange virksomheder er godt med. Det...
A white keyboard with a red key and the whistleblower word
Sådan etablerer virksomhederne en whistleblowerordning 
Virksomheder med mere end 50 medarbejdere skal nu have en whistleblowerordning. Sibilum guider til, hvordan virksomhederne får etableret den...
DSC02069-2
Kom godt i gang med tidsregistrering
De nye tilføjelser til arbejdstidsloven træder i kraft den 1. juli, og det får betydning for alle danske arbejdsgivere, der skal indstille...