Stoppede dine øjne også brat op, da du læste denne overskrift? Det forstår jeg godt, men den er god nok. I dag er det at drive virksomhed meget andet end at få produceret sine varer indenfor produktionshallens fire vægge, og der stilles nye krav fra dine kunder.
Der var engang, hvor produktionsvirksomheder kun skulle fokusere på det, de var bedst til, nemlig at fremstille deres produkter og få dem solgt indlands og på alverdens eksportmarkeder. I dag er det blevet mere kompliceret at navigere på et globalt marked, der er i konstant forandring – fx når hele verden bliver ramt af corona. Men derudover er der hele tiden nye teknologier, digitalisering og grøn omstilling at tage med i sine beregninger, hvis man som virksomhed fortsat vil være med i gamet.
I Fremstillingsindustrien i DI repræsenterer vi lidt over 2.100 medlemmer, der indeholder store, små eller mellemstore produktionsvirksomheder, og vi tager de nye dagsordner og trends alvorligt, for fortsat at sikre Danmark som et stærkt produktionsland.
Bæredygtighed som ny forretningsstrategi
Det vi ved der trender lige nu, er et gigantisk fokus på grøn omstilling og klima bl.a. med fokus på FN´s verdensmål og regeringens mål om 70 procents reduktion af CO2. Vi har gennem mange år været bevidste om grøn omstilling og bæredygtig strategi i Danmark, men nu er der et globalt fokus på klimaet og de konkurrencemæssige fordele der ligger i et ansvarligt arbejde med bæredygtighed tæller for både underleverandører og deres kunder.
Den bæredygtige strategi handler både om at se på egne faciliteter, energien udefra og værdikæden med underleverandører og logistik. Sidstnævnte kræver, at virksomhederne stiller større krav til deres underleverandører, og her ser vi, at større virksomheder skriver til deres underleverandører, at de skal kunne dokumentere deres CO2-aftryk og gerne vise, at de arbejder med at reducere det. Noget der får de fleste der modtager beskeden til at kigge sig omkring for at få hjælp til at komme i gang med dét arbejde. Vi kan se, at det sætter gang i en proces hos mange, og der skal handles.
Mange større virksomheder der opererer med et såkaldt Science Based Target, hvor man bliver certificeret i forhold til virksomhedens klimaaftryk og CO2-reduktionsmål, og man opdeler det i tre kasser kaldet ’scopes’. Det første scope fortæller, hvor meget virksomheden selv udleder af CO2 gennem sin produktion. Andet scope handler meget kort fortalt om den eksterne energi, fabrikken køber, og endelig indeholder det tredje scope den samlede udledning i hele værdikæden. Denne kategori falder underleverandører ind under. Så hvis du som lille eller mellemstor virksomhed ikke arbejder på aktivt på at reducere din CO2-udledning, så risikerer du simpelthen at blive valgt fra af dine kunder.
Så ja, ”Kære CEO”, det er på tide at få gang i processen med, at få styr på målingen af CO2, og du skal ikke nødvendigvis gøre det alene.
Klimaklar SMV
Flere vil egentlig gerne i gang med at arbejde med bæredygtighed og klimaaftryk, men de famler lidt og ved ikke nødvendigvis, hvordan de skal komme i gang. Det går ganske enkelt ikke, at vi efterlader nogle tilbage på perronen, og vi skal have så mange som muligt med, og derfor arbejder vi blandt andet for, at hjælpe SMV’er med at komme i gang med at måle og reducere deres CO2-udledning.
I et nyt projekt støttet af Industriens Fond, arbejder vi over det næste år med 50 virksomheder, der skal give os viden og inspiration til at hjælpe mange flere SMV’er. Det handler blandt andet om at se det som en mulighed og vende det til også at være en måde at få nye kunder på og øge konkurrenceevnen.
Tempo på digital omstilling
Efter et år med Covid-19 har fremstillingsvirksomhederne om nogen skulle omstille sig til en online verden og digital hverdag, for fortsat at holde sig konkurrencedygtige på verdensmarkedet.
Med omfattende rejserestriktioner har mange virksomheder benyttet sig af online-muligheder, der har været i form af møder via internettet til at nå kunderne, og bl.a. introduceret brugen af VR-briller, Hololense osv. for at guide kunder og partnere igennem support og service.
Det er nok noget vi vil se mere til fremover uanset udviklingen i pandemien, for færre rejser kan være en fordel for mange medarbejdere og virksomheder. Mange dele af fremstillingsindustrien er langt med automatisering af deres produktion, og det fortsætter de naturligvis med som en del af deres strategi.
God læselyst!