I over 10 år har Planets Pride importeret frosne skaldyrsprodukter af højeste kvalitet til fødevareleverandører og detailhandel over det meste af Europa. Specialet er varmtvandsrejer fra sydøstasien og omdrejningspunktet er bæredygtighed.
Måske har du allerede sat tænderne i en af de mange forskellige slags rejer, som Planets Pride står bag importen af. Måske ved du det ikke. Og det er netop en af udfordringerne ved bæredygtighed. For man kan hverken se eller smage forskel på, om en reje er bæredygtigt opdrættet eller ej.
Alligevel mener Jesper Hansen, direktør i Planets Pride, at bæredygtighed er vejen frem, og han har med sin virksomhed Planets Pride i høj grad været med til at sætte nye standarder inden for området ved at sætte fokus på ASC- og MSC-mærkede fisk og skaldyr.
”Bæredygtighed handler i høj grad om at tage ansvar. Hvis vi ikke gør det, så er der ingen fisk eller rejer i havene om 30 år, og så har vi ikke en forretning. Derfor har vi taget et aktivt valg i Planets Pride, om at vægte netop bæredygtigheden højt, og håbe at flere vil følge vores eksempel.”
Står for 20% af importen af varmtvandsrejer
Planets Pride blev grundlagt i 2010, og har i dag imponerende 450 varenumre på frost. Heraf er over halvdelen af disse varmtvandsrejer fra sydøstasien i alle tænkelige størrelser, typer og tilberedninger. Netop disse varmtvandsrejer er blevet virksomhedens varemærke, og således står man i dag bag 20% af importen til Skandinavien. Så uanset om du nyder en kæmpereje i Aarhus eller en tempura-reje i Oslo, er der stor sandsynlighed for, at det er Planets Pride, der står bag.
Ud over fisk og skaldyr importerer man også både frugt og grønt på frost, og fælles for det hele er, at det er ingredienser der kendes fra det traditionelle asiatiske køkken. Netop derfor tæller mange af kunderne også sushi-restauranter, street food markeder og asiatiske supermarkeder– foruden naturligvis asiatiske restauranter, større kantinesammenslutninger og supermarkedskæder.
En virksomhed med ambitioner for fremtiden
I dag er 40% af virksomhedens sortiment bæredygtigt. Og man har en ambition om at det skal øges til hele 60% i 2025, og 100% i 2030. Men det stopper ikke der. For Jesper Hansen har et ønske om at implementere den bæredygtige tankegang i hele virksomheden, og derfor arbejdes der også løbende på andre tiltag, som kan gøre en forskel for både mennesker og miljø.
”Vi bruger allerede udelukkende grøn el i vores frysehus med plads til 3.000 paller. Alle vores varer er jo på frost, og så kan vi ligeså godt sørge for at de holder sig frosne ved hjælp af vedvarende energi, ligesom vi naturligvis også bruger grøn el på vores kontor” fortæller han og fortsætter:
”Der ud over arbejder vi hårdt på at finde et biologisk nedbydeligt plastmateriale, der kan fungere til vores emballage. Det er til gengæld lidt af en udfordring, eftersom det skal kunne tåle frostgrader. Frost er generelt hårdt ved plastic, for ved optøning dannes der fugt, som er med til at nedbryde plasten – så det kræver lidt af en emballage, der skal kunne holde frostvarer friske og samtidig være bionedbrydelig.”
Det gælder om at gøre noget – lidt er bedre end intet
Jesper Hansen er slet ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes. Både at nå virksomhedens mål om et øget bæredygtigt sortiment frem mod 2030 og at finde den rette bionedbrydelig emballage. Samt en række andre tilbag, der kan fremme den grønne udvikling.
“Det gælder ganske enkelt om at sætte sig nogle mål. Hellere gøre lidt alle steder, end slet ikke gøre noget. Mange husker måske tilbage i 80’erne og 90’erne hvor syreregnen var den helt store udfordring. Takket være en række politiske beslutninger, er det i dag ikke længere en trussel vi lever med. Så hvis man kunne dengang, så kan vi også i dag.”