Planets Pride har sat bæredygtighed på menuen

Af:

I over 10 år har Planets Pride importeret frosne skaldyrsprodukter af højeste kvalitet til fødevareleverandører og detailhandel over det meste af Europa. Specialet er varmtvandsrejer fra sydøstasien og omdrejningspunktet er bæredygtighed.

Måske har du allerede sat tænderne i en af de mange forskellige slags rejer, som Planets Pride står bag importen af. Måske ved du det ikke. Og det er netop en af udfordringerne ved bæredygtighed. For man kan hverken se eller smage forskel på, om en reje er bæredygtigt opdrættet eller ej.

Alligevel mener Jesper Hansen, direktør i Planets Pride, at bæredygtighed er vejen frem, og han har med sin virksomhed Planets Pride i høj grad været med til at sætte nye standarder inden for området ved at sætte fokus på ASC- og MSC-mærkede fisk og skaldyr.

”Bæredygtighed handler i høj grad om at tage ansvar. Hvis vi ikke gør det, så er der ingen fisk eller rejer i havene om 30 år, og så har vi ikke en forretning. Derfor har vi taget et aktivt valg i Planets Pride, om at vægte netop bæredygtigheden højt, og håbe at flere vil følge vores eksempel.”

Står for 20% af importen af varmtvandsrejer
Planets Pride blev grundlagt i 2010, og har i dag imponerende 450 varenumre på frost. Heraf er over halvdelen af disse varmtvandsrejer fra sydøstasien i alle tænkelige størrelser, typer og tilberedninger. Netop disse varmtvandsrejer er blevet virksomhedens varemærke, og således står man i dag bag 20% af importen til Skandinavien. Så uanset om du nyder en kæmpereje i Aarhus eller en tempura-reje i Oslo, er der stor sandsynlighed for, at det er Planets Pride, der står bag.

Ud over fisk og skaldyr importerer man også både frugt og grønt på frost, og fælles for det hele er, at det er ingredienser der kendes fra det traditionelle asiatiske køkken. Netop derfor tæller mange af kunderne også sushi-restauranter, street food markeder og asiatiske supermarkeder– foruden naturligvis asiatiske restauranter, større kantinesammenslutninger og supermarkedskæder.

En virksomhed med ambitioner for fremtiden
I dag er 40% af virksomhedens sortiment bæredygtigt. Og man har en ambition om at det skal øges til hele 60% i 2025, og 100% i 2030. Men det stopper ikke der. For Jesper Hansen har et ønske om at implementere den bæredygtige tankegang i hele virksomheden, og derfor arbejdes der også løbende på andre tiltag, som kan gøre en forskel for både mennesker og miljø.

”Vi bruger allerede udelukkende grøn el i vores frysehus med plads til 3.000 paller. Alle vores varer er jo på frost, og så kan vi ligeså godt sørge for at de holder sig frosne ved hjælp af vedvarende energi, ligesom vi naturligvis også bruger grøn el på vores kontor” fortæller han og fortsætter:

”Der ud over arbejder vi hårdt på at finde et biologisk nedbydeligt plastmateriale, der kan fungere til vores emballage. Det er til gengæld lidt af en udfordring, eftersom det skal kunne tåle frostgrader. Frost er generelt hårdt ved plastic, for ved optøning dannes der fugt, som er med til at nedbryde plasten – så det kræver lidt af en emballage, der skal kunne holde frostvarer friske og samtidig være bionedbrydelig.”

Det gælder om at gøre noget – lidt er bedre end intet
Jesper Hansen er slet ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes. Både at nå virksomhedens mål om et øget bæredygtigt sortiment frem mod 2030 og at finde den rette bionedbrydelig emballage. Samt en række andre tilbag, der kan fremme den grønne udvikling.

“Det gælder ganske enkelt om at sætte sig nogle mål. Hellere gøre lidt alle steder, end slet ikke gøre noget. Mange husker måske tilbage i 80’erne og 90’erne hvor syreregnen var den helt store udfordring. Takket være en række politiske beslutninger, er det i dag ikke længere en trussel vi lever med. Så hvis man kunne dengang, så kan vi også i dag.”

Hvad er ASC?

ASC (Aquaculture Stewardship Council) er en miljømærkningsordning for opdrættede fisk og skaldyr, der blev grundlagt af WWF og Dutch Sustainable Trade Initiative (IDH) i 2010. Formålet var en fælles global standard for ansvarligt opdrættede fisk og skaldyr.

Hvad er MSC?

MSC (Marine Stewardship Council) er en uafhængig international mærkningsordning for miljøvenligt og bæredygtigt fiskeri. Mærkningen blev skabt af WWF i samarbejde med Unilever, i 1997, for at gøre det lettere at vælge bæredygtigt fiskede fisk og skaldyr.

Seneste nyt

Foto BRE 240425
PODCAST: Er kontoret stadig relevant – eller skal det genopfindes?
Samsung-Mobile-Galaxy-XCover7-Pro-and-Galaxy-Tab-Active5-Pro-Ruggedized-Devices_dl3
Sikkerhed er ikke længere valgfrit: Sådan hjælper Samsung virksomheder med at leve op til de nye EU-krav
GlobalConnect network operations center
GlobalConnect investerer i AI-drevet platform for at revolutionere kundeoplevelsen
per_husted (1) - lav opløsing
Kunstig intelligens må aldrig blive et mål i sig selv
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
EU vil opbygge et”AI-kontinent”

Mest læste på BusinessReview.dk

Billede 3
Bioneer definerer udviklingsprogrammer for de næste fire år
Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
1-_MG_1348
Danske designer-smykker til mænd
KJ4A9326--
Nu får den danske ejendomsbranche et spark bagi af de unge talenter
industry-970151_1920
Ny belægning i gamle rør giver helt nye energi-muligheder
3 hurtige billede
3 HURTIGE
House facade in Copenhagen, Denmark. Real estate investment
EjendomDanmark: Tre anbefalinger til at styrke huslejenævnene

Læs også

Bring_Danmark_Pakkeshop_PMM_68762
Brings logistik gør cirkulær handel smartere
Danskerne køber genbrug som aldrig før. Genbrugsindekset fra DBA viser, at 73 % har handlet genbrug, og genbrugssalget er næsten fordoblet...
Hotelnyborgstrand-kunde
Madaffald er mere end bare skrald
Et hverdagsproblem er en vigtig brik i den grønne omstilling – ikke bare for klimaet, men for arbejdsmiljøet, infrastrukturen og hele...
Sean Quint_CK Produktion
Klimaklar satser på cirkulær økonomi: Nyt forløb skal hjælpe virksomheder i gang
Flere og flere virksomheder vil arbejde med cirkulær økonomi. Det mærker man tydeligt hos Klimaklar, et initiativ drevet af Dansk Industri...