En cirkulær tankegang, genbrug og genanvendelse er ikke nyt for Schoeller Plast, der har mere end 50 års erfaring med cirkulær plastproduktion. Gennem partnerskaber håber de at inspirere andre til cirkulære løsninger og samarbejder for en grønnere fremtid.
Cirkulære forretningsmodeller og løsninger åbner op for partnerskaber på tværs af brancher, som kan bidrage til reducering af CO2-aftryk. Virksomheder kan sætte deres bæredygtige aftryk på hver deres måde, så det handler om at finde de partnerskaber, der giver mening. Det der betragtes som affald for én virksomhed, kan være en uvurderlig og bæredygtig ressource for en anden.
“Hos Schoeller Plast mener vi, at en cirkulær fremtid er noget vi skaber sammen. I en verden der ellers ikke har haft tendens til at bruge ressourcerne på bedst mulig vis, er det vigtigt for os at illustrere, at cirkulære forretningsmodeller og samarbejder godt kan fungere”, siger Direktør i Schoeller Plast, Jan Bybjerg Pedersen.
En af de vigtigste tankegange Schoeller Plast arbejder ud fra, er at minimere affald og mindske udledningen af CO2 i hele forsyningskæden – ikke kun ved det færdige produkt.
Derfor mener Schoeller Plast, at vi skal gentænke måden hvorpå vi bruger ressourcer. Løsninger skal designes så de kan genbruges mange gange, før de til sidst genanvendes. Derfor er det nødvendigt at producere i holdbare og slidstærke materialer, der kan tåle at blive brugt igen og igen.
“Det er væsentligt for os, at vores produkter har et flow og en cirkularitet, der danner baggrund for gode samarbejder og en grønnere fremtid”, siger Jan Bybjerg Pedersen.
Partnerskaber skal inspirere
Schoeller Plast deltager igen i år på LOOP messen, men til forskel fra sidste år, har de i år inviteret samarbejdspartnerne Plastcom, VIANOMO og kleen hub med.
“Fokus for vores stand er Verdensmål 17, Partnerskaber for handling. Vi mener, at det er igennem partnerskaber, at en cirkulær fremtid opnås. Netop derfor er målet med vores stand også at inspirere gennem vores eksisterende partnerskaber og forretningsmodeller. Vi vil danne grobund for flere ansvarlige partnerskaber hvor nye eller tilsvarende forretningsmodeller kan bruges”, fortæller Jan Bybjerg Pedersen.
Af messen forventer han, gode samtaler og drøftelser med virksomheder Schoeller Plast normalvis ikke deler kontaktflade med.
“Vi håber, at vores setup kan være med til at inspirere andre, og at vi også selv kan lade os inspirere. Vi skal se verden i et bredere perspektiv end blot vores traditionelle opfattelse af det marked vi hver især betjener”, fortæller Jan Bybjerg Pedersen afslutningsvist.
En tanke som samarbejdspartnere fra VIANOMO og kleen hub også kan genkende.
”Samarbejdet om standen har allerede givet vores virksomhed værdi. Viden fra de andre aktører, har styrket vores produkt. Vi vil fortsætte med det konstante fokus på en cirkulær tankegang og styrkelse af vores partnerskab. På messen håber vi, at kunne skabe relationer og partnerskaber på tværs af brancher, og bevise at en cirkulær tankegang og partnerskaber giver resultater på bundlinjen”, fortæller Jørgen Boesen, Partner i VIANOMO.
Dertil tilføjer CEO og medstifter af kleen hub, Robert Dichtl afslutningsvist:
”Ved at gå sammen om standen kan vi effektivt demonstrere synergien mellem vores virksomheder og vores fælles engagement i Verdensmål 17. Vi tror på, at vores samarbejde gør os i stand til at engagere os mere effektivt med publikum, fremvise vores fælles ekspertise og øge bevidstheden om vigtigheden af at omstille sig til en cirkulær økonomi”.