Omstillingen skal ske så forbrugerne kan følge med

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark

Af:

Danskerne vil gerne køre i miljøvenlige biler. Og heldigvis for det. De seneste måneder har vist os, at andelen af miljøvenlige biler udgør en stadig større andel af det samlede bilsalg. 

Salget af nye biler i Danmark er efterhånden tilbage på niveau fra før coronakrisens indtog. Det viser de seneste bilsalgstal fra De Danske Bilimportører. 16.825 biler blev det til i maj, hvilket godt nok er 5.400 flere biler end i maj 2020, men stadig er et stykke efter maj måned i 2019 og 2018. Men hvor fordelingen af drivmidler for blot nogle få år siden primært kunne opdeles mellem benzin og diesel, har plugin-hybridbilerne igen sat rekord, så godt hver femte indregistrering af en ny bil i maj 2021 var en plugin-hybrid.

Udviklingen er for mig udtryk for, at et stort antal danskere gerne vil købe biler på strøm, og at de opladelige hybrider sikrer dem en vis tryghed, hvis de kører i landsdele, hvor der er langt mellem ladestandere. Derfor vælger mange den her middelvej, hvor de har benzin- eller dieselmotorer som backup. Når det gælder rene elbiler, er fremgangen mere afdæmpet. 6,9 procent af de nyindregistrerede biler i maj var rene elbiler.

Den lidt mere afdæmpende fremgang for elbilerne kan skyldes længere leveringstider på visse modeller. Samtidig er forbrugerne måske lidt tilbageholdende med at købe en elbil som sin første bil, da man er usikker på, om rækkevidden lever op til husstandens behov. Derfor er elbilerne som oftest bil nummer to i en husstand, så man har et alternativ, når der skal køres langt. Men det vil ikke fortsætte. I disse måneder kommer der en lind strøm af nye elbiler fra producenterne, og over tid får de også længere rækkevidde. Så vil flere danskere tage springet til elbilen og omstillingen er sket i et tempo, hvor forbrugerne har kunnet følge med. 

Den ukendte faktor er lige nu manglen på mikrochips. Hele verden mangler de mikrochips, som blandt andet sidder i nye biler og styrer en lang række af bilens data. Coronakrisen og sidenhen en stigende efterspørgsel, har givet stor mangel på disse chips og flere bilproducenter har allerede meldt ud, at deres produktion er forsinket. Forhandlere af brugte biler mærker derfor også en øget efterspørgsel efter miljøvenlige biler, der kun er let brugte. 

Den grønne omstilling i bilparken kommer formentlig også til at fylde lidt i kommunalvalget til efteråret. Landets fire største byer har allerede indført miljøzoner, hvor de mest forurenende biler ikke må køre ind. Miljøzonerne i de store byer er et fint og naturligt initiativ, som følger i hælene på tiltag fra storbyer ude i Europa. I AutoBranchen Danmark mener vi, at miljøzonerne, der forbyder de ældre dieselbiler uden partikelfilter at køre ind i de store byer, er et godt sted at tage fat. Særligt hvis man kombinerer det med en skrotpulje. Da man sidste år havde en begrænset skrotpulje til uddeling, løb kassen tør på få uger. Laver man en permanent skrotafgift på fx 5.000 kroner, er der stor sandsynlighed for, at vi får fjernet en god mængde af de gamle og forurenende biler fra vejene og får dem erstattet med biler, der sviner mindre. Den udvikling kan ingen være imod.

Autobranchen er klar til omstillingen. Medarbejderne bliver uddannet og efteruddannet til at håndtere el- og hybridbiler. Det gælder både på værkstederne og i salgslokalerne. Producenter, importører, grossister, værkstedskæder og erhvervsskolerne har taget masser af initiativer og sikret, at medarbejderne er rustet til både at reparere bilerne og til at rådgive om brugen af dem. Derfor kan forbrugerne føle sig trygge ved at anskaffe sig en el- eller hybridbil. Selv om der sker temmelig meget med bilerne i disse år, er branchen opdateret og klar med den nyeste viden. Samtidig ser vi på autouddannelserne, at de unge lærlinge er spændte på at være med til at holde Danmark kørende i en grøn omstilling og en grøn dagsorden, hvor transporten også spiller en rolle.

Seneste nyt

Foto bre051224
AKF vinder Årets Bæredygtighedspris 2024 🔊
Køhlers Have
Boligbyggeriet ser ud til at komme op i tempo igen
Winners gold trophy with golden star confetti
Årets vindere af ejendomsbranchens priser er fundet
default
Kopenhagen Furs tidligere hovedsæde i Glostrup til salg for 630 mio. kr.
Steffen-Bang-Olsen
Lejers fraflytningsforpligtelser i erhvervslejemål

Mest læste på BusinessReview.dk

Stationsparken-in-Glostrup_lowres
3 hurtige
Reg_compliance_article
Etisk markedsføring: Reglerne for markedsføring af lægemidler
Jabra Evolve2 55 female working in office listening to a call boom arm up_ Large CMYK
Stemmen –arbejdsdagens nye nøgleværktøj
DSCF6432-tryk
KLIFO satser stort på området for medicinsk udstyr
man-273635_1920
Onboarding i en coronatid: Efter en måned har Bo endnu ikke mødt sine nye kolleger
_DSC7782
Danmarks største batteri
Portræt Adm direktør i Dansk Erhverv BNrian Mikkelsen
Vi kan leve af sundhed i Danmark
1
Brobizz viser vejen i Europa
Ikanobolig_Rene_0003_high frit--
Ejendomsudvikleren: Social bæredygtighed er blevet et nyt omdrejningspunkt for boligudvikling

Læs også

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Bæredygtighed er i dag en central prioritet for mange virksomheder, men det er vigtigt at huske, at bæredygtighed omfatter mere end...
COPYRIGHT RICKY JOHN MOIIOY
El-lastbiler på fremmarch: Drivkraft Danmark investerer i fremtidens transport
Transportsektoren står over for en af sine største omstillinger nogensinde: Overgangen fra diesel til el. Med det voksende fokus på...
Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Grøn omstilling driver europæisk konkurrenceevne
I en tid hvor Europas konkurrenceevne er under pres, er det afgørende at anerkende, at grøn omstilling og konkurrencedygtighed er hinandens...