Med Raleigh Essex E skubber Danmarks største cykelproducent HF Christiansen i Randers til grænserne for, hvor klassisk og elegant en elcykel kan se ud.
Det er først og fremmest elegancen og det helt klassiske cykeldesign, der tiltrækker sig opmærksomhed, når Raleigh Essex E kører forbi. Men kigger man godt efter, får man øje på en låge i den lukkede kædekasse. Derinde sidder et udtageligt batteri, der gør Raleigh Essex E til en elcykel – det nyeste bud på elegant e-mobilitet fra Danmarks største cykelproducent, HF Christiansen i Randers.
Raleigh Essex E er udviklet i samarbejde med danske Promovec, som leverer størstedelen af de elektriske komponenter til danskproducerede elcykler.
Kom nemt frem på elegant vis
Ambitionen med Raleigh Essex E og det skjulte batteri var at skabe en elcykel, der kunne udvide målgruppen for elcykler ved samtidig at udnytte kvaliteterne i det klassiske design.
”Ikke alle unge mennesker bryder sig om, at batteriet på en almindelig elcykel er tydeligt monteret ved bagagebæreren. Måske synes de unge, at de så bliver identificeret med alle seniorerne, der også kører på elcykel. Til gengæld er det fortsat meget populært blandt unge, ikke mindst piger, at køre på de helt klassiske Raleigh-cykler, så med Essex E giver vi de unge en mulighed for at komme frem på klassisk, elegant vis uden at få sved på panden,” siger produktchef for elcykler hos HF Christiansen, Michael S. Hansen.
Klassiske Raleigh-elementer
Det er en fordel for cyklisten, at batteriet er flyttet til kædekassen, fordi cyklens tyngdepunkt dermed bliver mere central og flyttes ned mod jorden, mens motoren sidder i forhjulet.
”Æstetisk betyder batteriets nye placering, at vi har kunnet lave en virkelig smuk cykel i Raleigh-traditionen med fine detaljer og klassiske Raleigh-elementer som sadlen og håndtagene i læder fra Brooks,” siger Michael S. Hansen.
Indstil selv hvor meget hjælp du ønsker
Batteriets rækkevidde er mellem 30 og 50 kilometer. Rækkevidden afhænger meget af, hvor kuperet terræn du kører i. Bor du i Vejle, har du mange bakker, mens der er mere fladt i København.
Du kan enten køre cyklen helt almindeligt uden at bruge batteriet, eller du kan få et behageligt skub bagi.
”Jo mere du cykler selv, jo mere rækkevidde vil du have, for jo mere hjælper du systemet. En anden afgørende faktor for strømforbruget er dæktrykket. Alle ved, at det er hårdere at køre på en cykel med halvflade dæk. Batteriet har det på samme måde. Det tømmer batteriet dobbelt så hurtigt, når dækket ikke er pumpet ordentligt.”
Batteriet hjælper dig kun, når du selv træder i pedalerne.
”En elcykel er ikke en knallert, der kan køre af sig selv, men du kan justere, hvor meget hjælp du vil have. Der er fem trin, som du kan justere på et lille minimalistisk display, alt efter om det går op eller ned, og om du har brug for mere eller mindre hjælp,” siger Michael S. Hansen.
Styr strømforbruget med en app
Via moderne teknologi kan du få helt nye funktioner ud af din elcykel. Ved at downloade en app og forbinde din Essex E til din telefon via bluetooth kan du se, hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet. Derefter kan du sætte cyklen til at styre sit batteriforbrug, så der er strøm til alle kilometer hjem.