Sponseret indhold

Nogle gange er det godt at køre i ring

Af:

Der er sket en positiv udvikling i måden vi taler bæredygtighed på. Fordomme mod bestemte brancher brydes ned i takt med, at virksomheder tager større og større ansvar for at sikre en ’grønnere’ fremtid. Det lover godt, men hverken forbrugere, producenter eller virksomheder kan skabe resultater alene. Det skal ske i fællesskab. 

Derfor har Elgiganten siden foråret 2022 lagt sig ekstra i selen, for at gå i dialog med deres kunder omkring de mange muligheder, der findes for at genbruge, genanvende og forlænge produkters levetid. Flere og flere danskere tager miljøhensyn med i deres forbrugsvalg og ønsker generelt at træffe mere oplyste valg. Det gælder også når elektronikken skal købes eller udskiftes. Det kan dog være en udfordring at få et overblik og vide, hvad præcis man skal se efter: Hvor er produktet fremstillet, af hvilke materialer og kan det genbruges? Hvor længe holder elektronikken, er det energibesparende og kan det repareres? Der er med andre ord mange ting at overveje, når man ønsker at tage ansvar – som forbruger og som virksomhed.  

Vi er nødt til at se på helheden 
Selvom det er nemt at se isoleret på fx energiforbrug eller et produkts levetid, er der gode grunde til at se ethvert tiltag i en større sammenhæng, fortæller Peder Stedal, der er adm. direktør i Elgiganten: 

”For det første er det vigtigt med gennemsigtighed for at undgå Greenwashing. Det er fx problematisk, hvis et produkt markedsføres som energibesparende, men samtidig går hurtigt i stykker og ikke kan repareres eller genanvendes. Det er det samlede billede, der tæller. Derfor samarbejder vi med Ecovadis – en international bæredygtighedsstandard, der rangerer vores leverandører ud fra både produktions- og arbejdsforhold til materialer og energiforbrug. Det giver vores kunder mulighed for at træffe både oplyste og bæredygtige valg, når de står overfor et elektronikkøb. 

For det andet er også mindre initiativer med til at beskytte kloden. Det er lige belastende for klimaet, hvor end CO2-aftrykket sættes. Tilsvarende er alle CO2-reduktioner med til at trække i den rigtige retning, uanset om de stammer fra elektronik, der produceres af genbrugsmaterialer eller kommer fra vores energibesparende varehuse. Vi arbejder med både store og små initiativer for at passe på miljøet – og vi er lige stolte af hvert eneste tiltag, for alt er med til at gøre en forskel. 

For det tredje giver viden mulighed for at styrke alliancen mellem forbrugere og virksomheder, der gerne vil gøre mere for miljøet. For hvad nytter det, at vi investerer i bæredygtighed, hvis ikke vores kunder ved det og vælge det? Netop derfor er vi begyndt at række direkte ud til vores kunder for at invitere til et samarbejde med os for at reducere, genbruge og genanvende.”       

Mange muligheder for at gøre en forskel
Hos Elgiganten kan man få hjælp til at skrotte udtjent elektronik. Virksomheden modtager alt fra batterier og køleskabe til telefoner og tablets og hjælper med at sikre, at elektronikken skrottes på forsvarlig og sikker vis, så mest muligt bliver genbrugt eller genanvendt.  Ønsker man som kunde i stedet at forlænge levetiden på komfuret eller TVet, er der også hjælp at hente. I 2021 reparerede Elgiganten mere end 100.000 produkter. Er man i stedet en gør-det-selv type, kan man hos Elgiganten vælge mellem 4 millioner reservedele på virksomhedens Elcare hjemmeside. 

Kunder søger mod grønne profiler
Elgiganten vil gøre det let for deres kunder at træffe bæredygtige valg. Både når produktet skal repareres eller er udtjent og skal sendes til genbrug.  Og selvom mange af de grønne initiativer ikke umiddelbart er til fordel for hverken forretning eller bundlinje, tror Peder Stedal på, at flere og flere kunder vil vælge Elgiganten netop pga. den grønne profil. 

”Tidligere var brancher med stor miljøpåvirkning næsten per definition skurke. Problemet med den opdeling er, at det måske nok er bilindustrien, der laver bilerne, men det er os kunder, der har brug for dem. Og det kan godt være, at det er energiselskaberne, der køber kul og gas, men alle har behov for at varme deres bolig op. Som markedsleder inden for elektronik har vi tidligere følt os sat lidt i samme bås – selvom ingen kan undvære hverken telefoner eller vaskemaskiner. Men i dag kan vi mærke en helt anden lydhørhed og anerkendelse af de tiltag, vi laver for at reducere, genanvende og genbruge. Det motiverer os til fortsat at klø på og tage endnu mere ansvar for at få tingene til at køre i ring.” 

Secure Collect:
Et indsamlingssystem, der gør det nemt og sikkert for Elgigantens kunder at komme af med dataholdigt elektronikaffald. Secure Collect består af aflåste og plomberede containere, der står tilgængelige i alle Elgigantens 40 varehuse. Når containerne er kørt til genbrug, åbnes de af autoriseret personale, al data slettes, elektronikken skilles ad og alle dele sorteres og sendes til genbrug.

Outlet:
Elgiganten Outlet giver kunder mulighed for at købe produkter, som enten er returneret eller har fungeret som udstillingsmodel. Efter nøje kontrol og nulstilling kan elektronikken sælges og gøre gavn igen. En simpel måde at forlænge produkters levetid på – og skåne miljøet.

Miljøretur:
For at hjælpe kunder og miljø med forsvarlig håndtering af elektronikskrot tager alle Elgigantens varehuse gratis imod alle elektriske produkter og brugte batterier. Også når Elgiganten leverer nye produkter, er det muligt at få Elgiganten til at tage det gamle produkt med retur og på den måde sikre, at den udtjente elektronik bliver håndteret forsvarligt.

Elcare:
Elcare er et separat univers under elgiganten.dk med ca. fire millioner dele og reservedele. Med Elcare har kunder mulighed for selv at reparere eller opgradere deres elektroniske udstyr – og forlænge produktets levetid.

Læs mere på www.elgiganten.dk/baeredygtighed

For hvad nytter det, at vi investerer i bæredygtighed, hvis ikke vores kunder ved det og vælge det? Netop derfor er vi begyndt at række direkte ud til vores kunder for at invitere til et samarbejde med os for at reducere, genbruge og genanvende

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Henriette-Berlingske---
Ejendomsadvokaten: Lejefastsættelse i gennemgribende forbedrede lejemål

Læs også

PortrtThirdroombw_srcset-large copy 2
Menneskeskabte klimaforandringer kræver ansvarlig handling nu
I en verden præget af åbenlyse klimaforandringer, ressourceknaphed og en voksende biodiversitetskrise, er det tydeligt, at vores nuværende...
Johs_2
Transportbranchen kører nu i retning af en større bæredygtighedsindsats
Klimaklar Produktionsvirksomhed har i løbet af 2024 åbnet op for flere brancher, blandt andre energiforsyning, engroshandel og transport,...
sign copy
En fornemmelse for fællesskab
I det moderne liv, der ofte kører i et højt gear, kan fællesskabet let komme i anden række, når hverdagens individuelle behov og hektiske...