Sponseret indhold

Kombinationen af tradition og fornyelse er mantraet for Renaults satsning på elbiler

Af:

Renault er i fuld gang med at konvertere sit modelprogram til el. Faktisk har den franske bilproducent været i gang siden 2011, og man har valgt en strategi, hvor man bygger videre på de modelnavne, som forbrugerne kender. Det er med til at bekræfte dem i valget af en ny elbil.

Interessen for elbiler er i kraftig vækst. I december måned 2023 overhalede antallet af nyregistrerede el- og hybridbiler således antallet af nyregistrerede benzin- og dieselbiler. Selv om elbilerne bliver et stadig mere dagligdags syn på gader og veje, er der dog nogle, der stadig føler sig lidt usikre på, om en elbil er det rigtige valg. Dels har priserne været forholdsvis høje, dels kan elbilen for mange være fremmed teknologi. Ligeledes er en række ukendte bilmærker fra eksempelvis kinesiske producenter dukket op på markedet, og ofte bliver de markedsført under kryptiske modelnavne, som ingen har hørt om før. Den tendens kan man også møde hos europæiske bilproducenter, men hos Renault har man valgt en ganske anden strategi. Her bygger man den elektriske fremtid på ikoniske modeller, der er godt og grundigt indarbejdet i forbrugernes bevidsthed.

Kendte brands giver tryghed
”I virkeligheden har vi en lang tradition med elbiler. Således lancerede vi vores første elbil Renault Zoe E-Tech, tilbage i 2011. Den er nu produceret i mere end 400.000 eksemplarer, og i mange år var den Europas mest sælgende elbil. For to år siden lancerede vi så Renault Megane E-Tech, der ligeledes sælger rigtig godt, og næste skridt er den netop lancerede Renault Scenic E-Tech, der er indbegrebet af en fransk familiebil.”

Det siger Søren Hyltoft, der er head of Communication & Marketing ved Renault Danmark. Her kasserer man altså ikke fortidens dyder i forbindelse med overgangen til el som drivmiddel, for selv om de nye modeller er proppet med avanceret teknologi, er der tale om kendte brands, som forbrugerne kender. Eksempelvis så Scenic som model dagens lys i 1996, og Søren Hyltoft er overbevist om, at det er med til at give tryghed, når valget falder på en elbil.

Genkendelighed i modelnavne
”I løbet af et års tid lancerer vi en eldreven udgave af Renault 5, og siden følger Renault 4 samt Renault Twingo. Derfor kan man sige, at vi genfortolker vores kendte modeller på en måde, hvor vi forener tradition og fornyelse,” uddyber Søren Hyltoft, som i en tid, hvor både dieselbiler og hybridbiler i hans optik så småt er på vej ud, kun ser el og benzin som reelle valgmuligheder. I hvert fald en tid endnu.

”Jeg er ikke i tvivl om, at elbilerne på sigt vil overtage markedet fuldstændigt, blandt andet fordi det også ligger i de politiske ambitioner for den grønne omstilling både her hjemme og i udlandet. Som producent har vi derfor stiftet et selvstændigt selskab, der udelukkende fokuserer på udvikling af elbiler. Men netop fordi, der er tale om ny teknologi, mener vi, det er vigtigt at fastholde genkendelighed i vores modelnavne,” forklarer Søren Hyltoft.

Privatleasing skubber til salget
Han fortæller i øvrigt, at med elbilernes indtog har forbrugernes ønsker til finansiering af deres nye bil ændret sig. Tidligere handlede nye bilmodeller typisk om større kabine, bedre motor og mere komfort under kørslen. I den grundlæggende konstruktion var bilerne relativt ens. Det kan man ikke sige i dag, hvor bilerne er blevet højteknologiske og blandt andet rummer masser af avanceret computerteknologi.

”Det har betydet, at langt de fleste af vores kunder foretrækker at privatlease deres nye elbil. Det giver dem nemlig fleksibilitet i forhold til udskiftning og sikrer dem mod pludselig at stå med et forældet produkt. Det giver dem ro i maven, og for mig at se er der ikke nogen tvivl om, at privatleasing er med til skubbe til salget af elbiler. Det er klart en tendens, der vil vare ved,” siger Søren Hyltoft.

Fokus på genanvendte materialer
Det er dog ikke kun skiftet til el som drivmiddel, der er med til at bringe Renault ind i fremtiden. Satsningen på el er en del af den grønne omstilling i samfundet, og derfor er det en helt naturlig udvikling, at man som bilproducent også kigger på, hvorledes man kan være med til at gøre selve produktionen grønnere. Renault Scenic E-Tech er således den første model fra den franske bilproducent, hvor man så konsekvent har tænkt på miljøet.

”Overordnet set udgør 37 pct. af materialeforbruget genanvendte materialer. 40 pct. af døre og kølerhjelm er genanvendt aluminium, instrumentbrættet er konstrueret af 80 pct. genanvendt industriaffald, opbevaringsrummene i dørene består af 50 pct. naturfibre, mens  gulvtæpper er produceret af 98 pct. genanvendt plast fra flasker, lige som glasset i soltag består af 50 pct. genanvendt glas. Så jo, vi er på flere områder trådt ind i en helt ny verden,” slutter Søren Hyltoft.

Renault har mange års erfaring med elbiler, både når det gælder udvikling og viden om kundernes behov. Desuden foregår al udvikling og produktion i Europa – nærmere bestemt Frankrig, hvilket jeg tror har betydning for en del kunder.

Seneste nyt

Foto BRE 240425
PODCAST: Er kontoret stadig relevant – eller skal det genopfindes?
Samsung-Mobile-Galaxy-XCover7-Pro-and-Galaxy-Tab-Active5-Pro-Ruggedized-Devices_dl3
Sikkerhed er ikke længere valgfrit: Sådan hjælper Samsung virksomheder med at leve op til de nye EU-krav
GlobalConnect network operations center
GlobalConnect investerer i AI-drevet platform for at revolutionere kundeoplevelsen
per_husted (1) - lav opløsing
Kunstig intelligens må aldrig blive et mål i sig selv
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
EU vil opbygge et”AI-kontinent”

Mest læste på BusinessReview.dk

Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
Billede 3
Bioneer definerer udviklingsprogrammer for de næste fire år
Karen Feddersen, KF Miljø
Landbrugets store miljøindsats kan blive spildte kræfter
Bruun Hjejle
Fritagelse for variabel tinglysningsafgift ved Drop Down
Kvanto global payment solutions one-shop shopping--
Kvanto leverer gateways til betalingssystemer i hele verden
1 VisBlue
Nyt dansk flowbatteri gør det nemmere at lagre grøn energi
Odense byggeri
Byggemyndighed lytter til arkitekters advarsler om bygningsreglement

Læs også

Bring_Danmark_Pakkeshop_PMM_68762
Brings logistik gør cirkulær handel smartere
Danskerne køber genbrug som aldrig før. Genbrugsindekset fra DBA viser, at 73 % har handlet genbrug, og genbrugssalget er næsten fordoblet...
Hotelnyborgstrand-kunde
Madaffald er mere end bare skrald
Et hverdagsproblem er en vigtig brik i den grønne omstilling – ikke bare for klimaet, men for arbejdsmiljøet, infrastrukturen og hele...
Sean Quint_CK Produktion
Klimaklar satser på cirkulær økonomi: Nyt forløb skal hjælpe virksomheder i gang
Flere og flere virksomheder vil arbejde med cirkulær økonomi. Det mærker man tydeligt hos Klimaklar, et initiativ drevet af Dansk Industri...