Sponseret indhold

Kaffen der former fremtiden

Af:

Nespresso, der siden 2022 har været B-Corp certificerede, arbejder med bæredygtighed i alle led i værdikæden – lige fra at styrke biodiversiteten hos kaffebønderne, til genanvendelse af materialer og til at støtte op om medarbejdernes ønsker om frivilligt arbejde, der sikrer en grønnere fremtid. 

EU har sat nye standarder for erhvervslivets sociale og miljømæssige bæredygtighed med Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), der trådte i kraft fra 1. januar 2024. Virksomhederne skal være frontløbere ikke blot for den miljømæssige bæredygtighed, som vi kender den, men også for en social grøn bæredygtighed og ansvarlig virksomhedsledelse. Hos Nespresso har de i mange år arbejdet målrettet med bæredygtighed, der hos virksomheden vejer lige så tungt som at skabe den gode smag i den velkendte kop kaffe. De nye EU-regler understøtter ønsket om større gennemsigtighed i erhvervslivet, hvilket betyder, at samfundet og forbrugerne med afrapporteringen nu får indblik i, hvordan virksomheders aktiviteter tager hensyn til klima og miljø, arbejdstagerrettigheder og social ansvarlighed i hele forsyningskæden, menneskerettigheder og ansvarlig virksomhedsledelse.  De større virksomheder skal rapportere om tre dimensioner af bæredygtighed; miljø, det sociale område herunder menneskerettigheder samt ansvarlig selskabsledelse (ESG).

Cirkulær økonomi i hele værdikæden
Hos Nespresso har de siden 2009 sænket CO2-aftrykket af en kop Nespresso med en fjerdedel. Som et led i bæredygtighedsrejsen og for at understøtte kravene til ESG har Nespresso akkreditteret kvaliteten og opnået at blive B-Corp certificerede, der er en global standard for, hvilken forskel en virksomhed gør for samfundet.  Hos Nespresso ligger det dybt i deres DNA, at kaffeoplevelsen på alle måder skal være positiv, fordi den kan forme fællesskaber, bevare og sikre landskaber og efterlade en positiv indvirkning på menneskers og naturens liv.

”Vi arbejder målrettet med cirkulær økonomi i hele værdikæden – lige fra at støtte op om vores kaffebønder og lokalt at styrke biodiversiteten i kaffedyrkningen til genanvendelse af materialerne i kaffekapslen som aluminium og kaffegrums – uden at gå på kompromis med den gode smag, forklarer Lineke Roberts, der er Global ESG Business Engagement Manager. Nespressos kaffeløsninger findes både hos den private forbruger og hos verdens førende hoteller, restauranter og erhvervskunder. Nespressos løsninger gør det muligt for både private og virksomhederne at tilbyde den perfekte kop kaffe til venner, til medarbejdere og til kunder.

”Fra vi lancerede den første kaffekapsel, har cirkulær økonomi og genanvendelse ligget dybt i vores DNA. Vi begyndte allerede i 1991 i Schweiz at indsamle kapsler til genanvendelse og har siden udbredt tankegangen til hele verden,” siger Lineke Roberts.

I dag er Nespressos kaffekapsler lavet af minimum 85% genanvendt aluminium, der kræver 20 gange mindre energi at fremstille end ny aluminium.

Den innovative rejse mod bæredygtighed
Nespresso er B-Corp certificeret, fordi de er dedikerede til den langsigtede forandring. En B-Corp-certificering dokumenterer, at virksomheden lever op til de høje krav, som både forbrugere, investorer og medarbejdere har inden for social og miljømæssig impact – både på den korte og den lange bane.

”B-Corp er et fantastisk rammeværk, hvor vi kan arbejde med bæredygtighed i alle facetter og hele tiden være på forkant med de konstant skiftende landskaber, som bæredygtigheden bevæger sig i,” forklarer Lineke Roberts og uddyber:

”Vi er inspirerede af det høje ambitionsniveau i B-Corp, som motiverer os til at finde best practice, fordi vi med B-Corp hele tiden kan måle os selv ud fra de resultater, vi opnår. Det udfordrer os til at tænke ud af boksen og hele tiden presse os selv til at performe mere bæredygtigt.”

Aluminium er det grønne metal
Et af de lokale initiativer hos Nespresso i Danmark er, at kunderne kan aflevere de brugte kapsler til genanvendelse i nærmeste Nespresso Boutique, hos udvalgte detailforhandlere eller via de mere end 1.350 DAO pakkeshops. Kapslerne, der er fremstillet i aluminium, kan genanvendes igen og igen, uden det påvirker materialeegenskaberne. Aluminium påvirker ikke kaffens gode smag, men indkapsler de omkring 900 delikate aromaer, som opstår, når kaffen ristes og males. Aromaer, som foldes ud i koppen, når den friskbryggede kaffe finder vej til forbrugeren. Faktisk er 75% af al det aluminium, der nogensinde er fremstillet, stadig i brug i dag.

Når kapslerne er indsamlet, sendes de til et genanvendelsescenter. Her bliver kaffegrums og kapsler separeret. Aluminiummet indsamles og sendes til smeltning, hvor det omdannes til barrer, som bruges til at fremstille nye aluminiumsprodukter, som vinduesrammer, cykler og komponenter til biler og fly. Aluminiummet kan også anvendes til fremstilling af nye aluminiumskapsler. Kaffegrumset bliver også genanvendt.  Nespresso har ikke kun fokus på genanvendelse af kaffekapsler, men også på genanvendelse af brugte kaffemaskiner. Med kollektionen RELOVE-kaffemaskiner giver Nespresso forbrugerne mulighed for at købe en istandsat og renoveret kaffemaskine, der har fået nyt liv.

Fokus på social bæredygtighed
Et af de nye elementer i EU’s-direktiv er, at den sociale bæredygtighed er kommet på dagsordenen. Nespresso samarbejder med kaffebønderne om det bæredygtige AAA-program, der er et kaffeindkøbsprogram designet til at sikre kaffe af høj kvalitet samtidig med, at levebrødet for bønder og deres samfund forbedres og miljøet beskyttes.

”Internt arbejder vi også med, at vores medarbejdere har et personligt ESG-mål, hvor vi understøtter medarbejdernes ønsker – Medarbejdere får fx fri til at udføre velgørende eller frivilligt arbejde for en bæredygtig sag, de brænder for,” siger Lineke Roberts og uddyber:”B-Corp favner alle aspekter af ESG både internt og eksternt lokalt og globalt, så vi sammen kan skabe en grønnere fremtid med lavere CO2-aftryk.”

Nespresso vil frem mod 2030 plante 32 millioner træer og bidrage til at styrke biodiversiteten i områder, hvor der dyrkes kaffe.

FAKTA

  • Nespresso har siden 2022 været B-Corp certificerede.
  • Hos Nespresso har de i mange år arbejdet målrettet med bæredygtighed, der hos virksomheden vejer lige så tungt som at skabe den gode smag i den velkendte kop kaffe.
  • Hos Nespresso har de siden 2009 sænket CO2-aftrykket af en kop Nespresso med en fjerdedel.
  • I dag er alle Nespresso kaffekapsler lavet af minimum 85% genanvendt aluminium,  der kræver 20 gange mindre energi at fremstille end ny aluminium. 
  • Forrest i Nespressos bæredygtige rejse er Lineke Roberts, Global ESG Business Engagement  Manager hos  Nespresso. Ved at udnytte hendes juridiske og datamæssige baggrund ledte Lineke Nespressos 
  • B-Corp-certificeringsproces. Hun drives af at alle kan gøre en positiv forskel!

Læs meget mere på www.nespresso.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
1-199559273 - Aerial view to the diamond open mine in Aikhal town, Sakha Yakutia, north of Russia
Diamanter kan blive en god investering
Ankomst
PwC nyindretter hovedsæde til en ny tids arbejdsformer
Henriette-Berlingske---
Ejendomsadvokaten: Lejefastsættelse i gennemgribende forbedrede lejemål

Læs også

DSC00084 copy
Elgiganten vil give tech længere levetid
Der er sket en positiv udvikling i måden, vi arbejder med bæredygtighed på. Fordomme mod bestemte brancher brydes ned i takt med, at...
Aya Fabricius Colour - 1
Undgå Greenwashing: Bring kommunikation og innovation tættere på din kerneforretning
Kommunikation omkring bæredygtighed og risikoen for “greenwashing” er et hot og følsomt emne. Jeg støder ofte på både kommunikationsansvarlige...
Berit_Btil_ESG-artikel (1)
ESG - hvem fikser den?
Mange virksomheder får ikke eksekveret tilstrækkeligt på bæredygtighed og ESG til trods for ambitiøse mål og udmeldinger fra ledelsen. Sagen...