Når DSB i denne måned underskriver kontrakten om levering af 100 nye el-togsæt, bliver det startskuddet til en ny epoke i dansk togdrift, der fører både DSB og Danmark ind i en mere bæredygtig fremtid.
Den 17. juni underskrev DSB den længe ventede kontrakt med den franske togproducent Alstom om levering af mindst 100 nye el-togsæt. Der er tale om den største investering i DSB’s historie til en samlet pris på over 20 mia. kr., og de første el-tog bliver i leveret i 2024 og forventes fuldt indfaset i 2029. Fra da er det slut med at DSB’s kunder bliver transporteret rundt i dieseldrevne tog. Hos DSB’s bæredygtighedschef, Aske Mastrup Wieth-Knudsen, vækker det naturligvis begejstring, da aftalen om nye tog betyder, at DSB kommer et afgørende skridt nærmere dets ambitiøse klima- og miljømål for 2030.
”Allerede i dag udleder vores tog fire til fem gange mindre CO2 pr. passager i forhold til en benzin- eller dieselbil. Men med de nye el-tog vil tallet nok være ca. 20 gange mindre, og selv hvis man sammenligner med en el-bil, vil et sæde i toget udlede langt mindre CO2,” fortæller han.
Ifølge fremskrivninger fra Dansk Energi vil vi i Danmark allerede fra 2028 have 100 procent grøn strøm, hvilket betyder, at man vil kunne rejse CO2-neutralt med DSB.
”Vores mål er, at DSB i 2030 skal være CO2-neutral, hvilket vi ser ud til at nå. Men det er ikke den eneste fordel ved toget, da det også løser den trafikmæssige trængsel, der kan opstå på vejene,” siger Aske Mastrup Wieth-Knudsen.
Udover 2030-målet om at blive CO2-neutrale, vil DSB inden for samme periode også halvere energiforbruget, fjerne skadelige partikeludledning fra togmotorer samt sikre, at mindst 90 procent af affaldet genanvendes. Og især det sidste er en krævende opgave. I 2020 blev 46 procent af affaldet fra DSB’s tog, værksteder og kontorer sorteret og genanvendt, men for at nå helt i mål, kræver det, at virksomheden holder tungen lige i munden, fortæller Aske Mastrup With-Knudsen.
”Vi skal tænke cirkulært på alle parametre, og når vi køber ind. Tænk bare på, hvor meget affald, der i private hjem ender i restaffald. I 2030 må det højest udgøre 10 procent hos os, og det kræver, at vi er rigtig gode til at sortere,” siger Aske, der trods alt er optimistisk omkring de høje ambitioner.
”Jeg er glad for, at DSB tager ansvar, og byggeriet af vores nye værksteder er et godt eksempel på, at vi tager bæredygtighed og genanvendelse alvorligt og tænker det ind fra begyndelsen.”
Satser på udlandet
De nye tog fra Alstom er ikke det eneste togindkøb DSB har gjort med blikket rettet mod fremtiden. Også danskernes ændrede rejsevaner med fokus på klima og stigende efterspørgsel på togrejser bliver nu understøttet af nyt rullende materiale. Således har DSB underskrevet en aftale med togproducenten Talgo om en leverance af otte vognstammer med 492 sæder i hver til den internationale trafik. De nye vognstammer forventes indsat fra 2023, hvor de skal trækkes af DSB’s nye elektriske lokomotiv, Vectron, der også kan køre i Tyskland. Efterspørgslen på de klimavenlige togbilletter forventes kun at stige, og når togforbindelsen under Femern Bælt åbner i 2029, vil DSB sende el-tog direkte fra København til Hamborg hver anden time med en rejsetid på under tre timer.
”Når det sker, bliver Danmark for alvor koblet på det europæiske jernbanenetværk, hvor stationen i Hamborg bliver gaten til resten af Europa.” fortæller Aske Mastrup With-Knudsen, og uddyber:
”I DSB er vi stolte over at bidrage til kampen mod klimaudfordringerne, og samlet set giver de nye tog danskerne langt bedre muligheder for at vælge en bæredygtig rejse.”