Sponseret indhold
Forbrugerne efterspørger grønnere produkter: Sådan følger Acer med efterspørgslen
Henrik Frydahl, Nordisk country manager Acer
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Forbrugerne efterspørger i stigende grad bæredygtige produkter på trods af ofte højere priser, og flere kræver, at virksomheder og arbejdspladser tager ansvar. Det oplever blandt andet Acer i forbindelse med deres nye Vero-serie af bæredygtige laptops, der får stor interesse fra både forbrugere og virksomheder. 

Der er ved at ske et skred hos forbrugere og virksomheder, hvad angår bæredygtighed og indkøb. Det viser blandt andet data fra PwC, som i en undersøgelse foretaget sommeren 2021 viste, at over halvdelen af alle forbrugere køber produkter fra miljøansvarlige virksomheder – og at forbrugere er villige til at betale ekstra for miljøvenlige eller bionedbrydelige produkter. Tidligere var det også sådan, at folk havde en ”grøn” holdning, men at deres handlemønstre ikke matchede. Det har ændret sig. Blandt andet viser en rapport fra Deutsche Bank Research, at 44 procent af briterne – der er i mindre grad miljøbevidste i sammenligning med Norden – i løbet af 2021 købte flere produkter fra klimavenlige og -bevidste virksomheder. 

Og den tendens oplever Acer, en af verdens største producenter af computere og forbrugerelektronik, også. Den taiwanske virksomhed lancerede sidste år sin nye Vero-serie af mere bæredygtig produceret forbrugerelektronik med Aspire Vero-computeren, og interessen har været stor fra både virksomheder og forbrugere.

”Vi har oplevet stor interesse for vores Vero-serie – særligt i modne markeder som Norden og Tyskland. Vero-serien er konklusionen af mange års bæredygtige indsatser og initiativer her hos Acer, og derfor er vi lykkelige over, at de tages så godt imod af forbrugere og virksomheder, og det bekræfter os jo bare i, at vores nødvendige bæredygtige tiltag ikke bare er nødvendige, men også efterspurgt,” siger Henrik Frydahl, Nordisk country manager for Acer. 

Bæredygtighed skal ikke være et kompromis
Acer Vero-serien er en familie af computere og tilbehør, hvor miljø og bæredygtighed er tænkt ind i hele produktionen, hvor enhederne blandt andet består af ufarvet genbrugsplast, og hvor der samarbejdes med forsyningskæden for at skabe mindre miljøbelastende processer. Alene det 30 procent genanvendte plast i kabinettet sparer omkring 21 procent i CO2-udledningen sammenlignet med en almindelig produceret bærbar computer. Men når man skaber en mere bæredygtig produktion, må det ikke gå ud over kvaliteten. Ellers fravælger forbrugeren de mere bæredygtige produkter – og det er uanset, om vi snakker madvarer, biler eller i dette tilfælde, forbrugerelektronik. 

”Det var eksempelvis en lang proces at finde et PCR-materiale, som kunne bruges. Vi besøgte mere en 10 forskellige materialeproducenter og testede over 20 forskellige materialekombinationer, før vi fandt frem til den rette, som levede op til vores krav og forbrugernes forventninger. At købe et bæredygtigt produkt skal ikke være et kompromis, og derfor har alle vores Vero-produkter et fokus på gode, men grønnere materialer, men også på et unikt og lækkert design,” siger Henrik Frydahl.

Fra forsyningskæde til forbrugeren 
For at skabe en mere bæredygtig produktion, er det nødvendigt at stille krav til sin forsyningskæde samt sætte ind med grønnere initiativer på tværs af hele virksomheden. Tilbage i 2020 reducerede Acer sit CO2-forbrug med 60 procent samt garanterer, at fra 2025 vil alle kerneprodukter benytte op imod 30 procent PCR-plast – også produkter uden for Vero-serien. Tiltagende såvel som Acer Vero-serien udspringer fra Acers Earthion-platform, et kollektivt initiativ på tværs af Acer, Acers ansatte og underleverandører i forsyningskæden, for at kunne tackle de klima- og miljømæssige udfordringer, som en producent som Acer uundgåeligt er en del af. 

”Forbrugerelektronik er en nødvendighed for et moderne samfund, og derfor handler det om at skabe innovative løsninger og tiltag, som kan hjælpe til at sikre, at Acer – og andre som lader sig inspirere – til at sætte så lille et aftryk som muligt. Derfor samarbejder vi direkte med vores forsyningskæde, for kun ved samarbejde når vi i mål,” siger Henrik Frydahl. 

Desuden har Acer tilsluttet sig RE100, et globalt initiativ inden for vedvarende energi med over 300 store virksomheder som medlemmer, der alle er forpligtet til 100% vedvarende elektricitet inden 2035. I 2020 opnåede Acer Group 44% vedvarende energiforbrug.  

Acer blev grundlagt i 1976 og er en af verdens førende IKT-virksomheder, som findes i mere end 160 lande. Acer udvikler sig i takt med industrien og skiftende livsstile, og fokuserer på at skabe en verden, hvor hardware, software og tjenester smelter sammen, skaber økosystemer og åbner nye muligheder for både forbrugere og virksomheder. Acers 7.500 medarbejdere er dedikeret til forskning, design, markedsføring, salg og support af produkter og løsninger, der bryder barriererne mellem mennesker og teknologi. Besøg venligst www.acer.com for at få flere oplysninger.

Acer Earthion
Earthion-platformen er Acers nye initiativ, der skal bidrage til at håndtere miljømæssige udfordringer og er en kulmination af mere end et årtis arbejde med bæredygtighed for Acer. Platformen kombinerer Acers værdier og styrke, partnerne fra Acers forsyningskæde, ansatte og kunder (channel) for at tackle miljø- og klimamæssige udfordringer ved hjælp af innovative løsninger. Til dato har Acer Group, inklusive sine globale operationer og datterselskaber, succesfuldt nået sit 2020-mål med at reducere sit globale CO2-forbrug med 60 procent. Som medlem af RE100 laver Acer nu aftaler for at få sit energibehov opfyldt kun ved hjælp af vedvarende energi i 2035.

Læs mere på www.acer.dk

Forbrugerelektronik er en nødvendighed for et moderne samfund, og derfor handler det om at skabe innovative løsninger og tiltag, som kan hjælpe til at sikre, at Acer – og andre som lader sig inspirere – til at sætte så lille et aftryk som muligt.

MEST LÆSTE