Sponseret indhold

En grøn bilpark kræver flere greb i politikernes værktøjskasse

Af:

En omlægning af bilparken til grønne biler, vil hjælpe på at sænke Danmarks samlede CO2-udledning. Men selv om bilfabrikkerne spytter masser af elbiler og hybridbiler af samlebåndene i de kommende måneder og år, er det ikke alene nok til, at danskerne køber disse biler.

Heldigvis er det muligt at gøre mere. Det siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, som er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder og autolakerere i Danmark. 

“Registreringsafgiften er det vigtigste redskab at bruge. Elbilerne er i dag alt for dyre. Derfor er det vigtigt, afgiften fremmer elbilssalget i de kommende år, men den er langt fra det eneste instrument i en grøn værktøjskasse,” siger hun. 

Registreringsafgiften forhandles i disse uger. Transportkommissionen med den tidligere DONG-direktør Anders Eldrup i spidsen, fremlagde i september sit bud på, hvordan fremtidens bilafgifter kunne se ud. Med Transportkommissionens rapport som inspiration gik politikerne på Christiansborg i gang med forhandlingerne. Desværre blæser der fortsat ikke hvid røg ud fra forhandlingslokalerne, hvilket brancheorganisationen kritiserer:

“Hver gang registreringsafgiften debatteres, sætter det salget i stå. Det er også sket denne gang, selvom vi blev lovet hurtig afklaring. Det har meget stor betydning, at registreringsafgiften bliver langvarig og vedtages med et bredt politisk flertal så der ikke skal pilles ved afgiften hver gang, der kommer ny regering,” siger Gitte Seeberg, 

Bilfabrikkerne leverer modellerne
Bilisternes organisation FDM har regnet sig frem til, at bilfabrikkerne fra dette efterår og frem til udgangen af 2021 sender rundt regnet 40 helt nye elbiler eller nye varianter på markedet. Forbrugerne får med andre ord nok at tage af. Men fakta er, at danskerne kun køber de grønne biler, hvis politikerne ansporer til det. Rækkevidden, trækkraften og ikke mindst prisen er vigtige faktorer for at øge salget. . Det har flere undersøgelser vist. Mens teknologien gradvist tager sig af bilernes ydeevne, er det politikerne, der har midlerne til at styre økonomien.

“Det er vigtigt, at den fremtidige afgift ansporer os til at købe en klimavenlig bil. Altså bør den tage højde for, hvor meget CO2 hver enkelt bil udleder. Foruden elbiler vil der nemlig også blive solgt mange hybridbiler samt benzin- og dieselbiler. Disse biler vil være på vejene i op mod 15 år fra de ruller ud på vejene første gang,” siger Gitte Seeberg. 

Hun noterer, at indikationerne fra Christiansborg også peger i retning af en sådan afgift.

Firmabilsbeskatningen skal være grøn
En klimavenlig registreringsafgift gør det  næppe alene. 

“Blandt de brugte biler er grønne biler en mangelvare – især dem fra 2018 og frem. Udbuddet kan simpelthen ikke følge med efterspørgslen. Fx er en Tesla 3 godt 15 gange mere søgt på Bilbasen end en VW Passat. Og den bliver solgt hurtigere. Med andre ord skal vi have langt flere brugte el- og hybridbiler på de danske veje. Derfor er det oplagt at forlænge den grønne firmabilsbeskatning, som udløber til nytår,” siger Gitte Seeberg. Samme synspunkt har hun afleveret til politikerne. 

Firmabiler leases normalt i en periode på mellem seks måneder og tre år, hvorefter de sælges videre. En flåde af grønne firmabiler vil over de kommende år kunne levere det udbud af brugte, grønne og eldrevne biler, som markedet efterspørger. Firmabiler kører mange kilometer. Ud fra et samfundsmæssigt perspektiv vil det også være mest fordelagtigt, at firmabilisterne vælger en grøn bil. 

Lademulighederne skal på plads
En forudsætning for at købe elbil er, at man som forbruger kan se en let adgang til opladning. Her er endnu et instrument at skrue på.

“I AutoBranchen Danmark har vi 1200 medlemmer fordelt over hele landet. Da vi i efteråret spurgte dem om lademulighederne i deres lokalområde, svarede 85 procent, at mulighederne ikke var gode nok. Det bekræftede, hvad vi allerede vidste. Det bør sikres, at der ikke er huller på landkortet uden tilstrækkelige muligheder for opladning,” siger Gitte Seeberg. 

Endelig bør politikerne ikke overse mulighederne for at få de ældste biler af vejene. Det kan man gøre via en forhøjet skrotpræmie til at supplere den klimavenlige registreringsafgift. 

“Folketinget afsatte i alt 100 millioner kroner i 2018 til at hæve skrotpræmien for dieselbiler i 2019 og 2020. I løbet af henholdsvis seks måneder og én måned var pengene brugt. Behovet er stadig til stede. De ældste biler skal væk fra vejene – det vil gavne klimaet,” siger Gitte Seeberg. 

Regeringen har foreslået at udvide boligjobordningen, bedre kendt som håndværkerfradraget i 2021. 

Forslaget vil betyde, at danskerne i 2021 kan få et fradrag på 25.000 kroner for håndværkerydelser mod 12.800 kroner i 2020. Regeringen kunne slå to fluer med et smæk ved at gøre opsætning af ladestandere til el- og pluginhybridbiler til en del af ordningen. Sådan var det faktisk i 2016 og 2017.

Den grønne omstilling kræver en grøn registreringsafgift, en grøn finanslov og en række andre initiativer. Hvis politikerne for alvor vil have elbilerne ud på vejene i de kommende år, skal de bruge en palet af politiske redskaber. 

Vi er talerør for hele den danske autobranche. Organisationen for nybilsforhandlere, brugtbilsforhandlere, leasingselskaber og eftermarkedet.

Læs mere på www.autobranchendanmark.dk

Seneste nyt

home-insurance-and-real-estate-appraisal-ideas
Ny analyse: Næsten en ud af fem ejendomsvurderinger på erhverv er sat for højt
Business Park
Global handelskrig kan skabe nyt boom for logistikejendomme
AdobeStock_455980123
Strategisk arbejde understøtter biodiversiteten
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
2. esg
JLL og EDC Poul Erik Bech klar til at udarbejde ESG-rapporter på erhvervsejendomme

Mest læste på BusinessReview.dk

Bæredygtighedsdokumentation 4
Bæredygtighedsdokumentation af byggeri er kun toppen af isbjerget
Portræt_Frederik
Digital transformation er mere ledelse end teknologi
2-Rosbergkoelang
Sildebenene spreder sig i de danske hjem
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
Hovedbillede--
Vil du have flere hestekræfter i din ledelse?
Henriette-Berlingske---
Ejendomsadvokaten: Jordforurening i ejendomstransaktioner: Hvem er ansvarlig?
SKO_billede
Ejendomsadvokaten: Momsreguleringsforpligtelsen ved salg af nyopførte ejendomme
DSC00316_@vegasti1
Grønland har mange af de løsninger som verden har behov for...
LDY Coop 01
Coop har sagt farvel til mainframen og introduceret cloud: Sparer et to-cifretmillionbeløb årligt på licenser
home-insurance-and-real-estate-appraisal-ideas
Ny analyse: Næsten en ud af fem ejendomsvurderinger på erhverv er sat for højt

Læs også

Blurry factory
Fra krav til konkurrencefordel: Digitale værktøjer styrker mindre virksomheder i den grønne omstilling
Små og mellemstore virksomheder står som hjørnesten i dansk erhvervsliv, men uden de rette værktøjer risikerer deres grønne potentiale...
Energy storage power station, solar power station and wind power station at sunrise
Den danske elforsyning er under pres! Batterilagringssystemer kan sikre forsyningssikkerheden
Danmark har længe været kendt for sin høje produktivitet og stabile energiforsyning. Men nu er der revner i fundamentet. Med en elektrificering,...
Bionic Busbar
Dansk 3D-print skaber smartere og grønnere produktion
En stille revolution ruller gennem danske produktionshaller. Additive Manufacturing (AM), bedre kendt som industriel 3D-print, giver...