Sponseret indhold

Elgiganten modtager grøn pris for ambitiøs strategi og konkrete tiltag

LOOP messe med deltagelse af Elgigantens adm. direktør Peder Stedal og bæredygtighedsambassadører

Af:

Elgiganten har netop modtaget prisen ”Årets Grønne butik” ved PriceRunners årlige event, hvor e-handelsbranchen var samlet for at få svar på, hvem der, ifølge danskerne, giver landets bedste digitale shoppingoplevelse. Den grønne pris er en ny pris, der kun har eksisteret i to år og med det særlige formål at bringe bæredygtighed ind i dansk e-handel.

PriceRunners begrundelse for at valget faldt på netop Elgiganten lyder: ”Årets Grønne Butik sætter handling bag ordene og følger deres ambitiøse strategi op med konkrete tiltag for at forlænge produkters levetid sammen med kunderne. Med deres mange miljøvenlige initiativer viser Elgiganten, at der kan være en både miljømæssig og økonomisk gevinst at spare på vores fælles ressourcer.”

Elgiganten imponerer kunderne 
Martin Andersen, Landechef i PriceRunner, mener, at Elgiganten kan være en inspiration for mange: ”Miljøbevidsthed har aldrig været vigtigere, og den grønne pris markerer et øget fokus på de mange initiativer, der spirer i branchen. Som en af de helt store spillere på det danske e-handelsmarked har Elgiganten et særligt ansvar, og de løfter det ansvar på en effektiv og resultatorienteret måde. Bredden af Elgigantens initiativer imponerer både os og kunderne, og de kan uden tvivl inspirere mange.”

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, ser prisen som en vigtig milepæl: ”Vi er meget stolte af at modtage prisen. Med stadigt stigende fokus på global opvarmning, klimaforandringer, forurening og madspild, har miljøbevidsthed aldrig været vigtigere. Som markedsleder er vi i Elgiganten selvsagt optaget af at tage ansvar. Ikke kun lokalt eller i forhold til vores egne mål, men også i forhold til vores kunder, leverandører og omverden. At blive anerkendt for vores anstrengelser og mangeårige arbejde med bæredygtighed, varmer derfor. Jeg er meget stolt af prisen. Det er uden tvivl en vigtig milepæl. At det er vores kunder, der har været med til at nominere os, betyder også meget. For det er netop vores kunder, vi ønsker at samarbejde med om at reducere, genanvende, genbruge og forlænge produkters levetid. Det er ikke noget vi kan gøre alene, hvis vi virkelig skal gøre en forskel.”

Konkrete tiltag til gavn for miljø og pengepung 
Ditte Opstrup Andersen, kommunikationschef og bæredygtighedsansvarlig i Elgiganten oplever, at den grønne omstilling er noget, der længe har ligget ledelsen på sinde:

”Da jeg tiltrådte min stilling i Elgiganten i 2020, talte vi ikke kun om bæredygtighed – der var allerede sat strøm til flere grønne initiativer. Energieffektivisering af vores varehuse for eksempel. I dag bruger vi 30% mindre strøm i vores varehuse end for 10 år siden til trods for åbning af flere nye varehuse hvert år. At sikre længere levetid på produkter er endnu et område, vi har arbejdet med i nogen tid. Det har resulteret i et onlineunivers med mere end 4 millioner reservedele, der gør det muligt for kunder at udskifte slidte dele i deres produkter frem for at smide ud. I tillæg sikrer vi hvert år, at 100.000 produkter får nyt liv gennem vores reparationsservice. Nyeste skud på stammen er åbningen af vores første Outlet-butik, udelukkende bestående af brugt elektronik og hårde-hvidevarer til ekstralave priser. Alle sammen flotte milepæle, som vi er meget stolte af og som understreger, at vi går ambitiøst til opgaven og handler – og har gjort det i mere end 10 år.”

Medarbejdere skal med på rejsen 
I 2022 uddannede og trænede Elgiganten mere end 80 medarbejdere i virksomhedens ’Green Deal’ ambitioner, milepæle og initiativer. Opgaven lød samtidig til medarbejderne på at viderebringe viden og information til kolleger rundt om i Elgigantens 44 varehuse og hjælpe kunderne med at træffe mere oplyste valg i forbindelse med udskiftning, køb, reparation eller skrot af elektronik.

Det er en stor fordel at have medarbejdere med på rejsen, mener Ditte, som står bag skabelsen af ambassadørkorpset: ”Vores bæredygtighedsambassadører har vist sig at være vigtige sparringspartnere, der ikke er bange for at stille krav til os om løbende forbedringer. 

De hjælper os med at identificere forbedringsmuligheder i varehusene på alt fra strømbesparende tips til affaldssortering. Samtidig hjælper de os med vigtig viden om, hvad kunderne spørger ind til og ønsker sig, når det drejer sig om ’grønnere’ elektronikvalg. Det hjælper os til at handle hurtigere – og giver os mulighed for at rådgive vores kunder i præcis den retning, de har udtrykt behov for.”

Grøn omstilling kræver samarbejde på tværs 
For nyligt deltog Elgiganten i årets LOOP messe. Et 2-dages event der samler brancher, politikere og virksomheder på tværs for at drøfte grønne løsninger. Peder Stedal var ad flere omgange på scenen for at drøfte, vigtigheden af at samarbejde: ”Skal vi lykkes med den grønne omstilling, er det essentielt, at vi arbejder sammen og på tværs. I Elgiganten ønsker vi, at kunderne tager imod vores ’grønne’ initiativer, services og produkter, så vi sammen kan gøre en forskel. Samtidig skubber vi til vores leverandører ved at følge op på deres arbejde med miljø og produktion, etik og socialt ansvar i en forventning om, at de holder fokus på netop dette – og løbende sørger for at forbedre sig. 

På samme måde skal vi på tværs af brancher samarbejde og skubbe hinanden i den rigtige retning. Det kan vi gøre ved at videndele, sparre og hjælpe hinanden på vej på et event som LOOP. Det gavner ingen at sidde på opskriften alene, når det gælder miljø og klima. Det handler om tværtimod om at dele erfaringer og at lære af hinanden.”

Sofie Kiesbye Laursen, bæredygtighedsambassadører i Elgiganten Esbjerg, deltog også på årets LOOP-messe. 

Hun oplevede, hvordan flere undrede sig over Elgigantens tilstedeværelse: ”Vi er i manges øjne ikke oplagte deltagere på en bæredygtighedsmesse. Det kunne vi godt mærke. Men alle var nysgerrige og stillede spørgsmål. Det gav os en perfekt mulighed for at fortælle om alt det, vi faktisk gør for at nedbringe vores eget og kundernes klimaaftryk – og hvordan vi kan hjælpes ad med at blive endnu bedre. For eksempel medbragte vi vores Secure Collect container, som vi viste frem. Det er en boks, der står placeret i alle varehuse, hvor kunder kan aflevere deres aflagte tablet, telefon eller laptop. Efter indlevering sørger vi for, at al data slettes på forsvarlig vis og efter alle GDPR-regler. Herefter sendes elektronikken til genbrug. På denne måde slipper vores kunder hurtigt og nemt af med deres udtjente elektronik samtidig med, at op til 95% af elektronikken bliver genanvendt i nye produkter. I sidste ende betyder det, at vi sparer på planetens knappe ressourcer og råmaterialer.”

På messen var der rig mulighed for at dele erfaringer og gode råd, fortæller Sofie videre: ”Vi blev mødt af mange spørgsmål om alt fra måden vi affaldssorterer på til, hvordan vi indsamler elektronikskrot og hvilke ’grønne’ produkter, vi sælger. Det var herligt at dele vores viden og erfaringer. Og det var lærerigt at høre andre udstillere fortælle om deres initiativer. Det giver en masse inspiration til, hvordan vi fortsætter vores rejse.”

Elgigantens Green Deal Ambitioner

GRØNNERE VALG – Vi vil gøre det lettere for kunder at gennemskue, hvordan produkter fremstilles og hvilken indvirkning de har på miljø og klima

CO2-NEUTRALE BUTIKKER - Ingen klima-emissioner fra egen drift eller transport

MERE GLÆDE OG GAVN AF HVERT ENESTE PRODUKT - Alle produkter skal kunne repareres og sættes i stand for at opnå en længere levetid

100 PROCENT NYT LIV - Alt, hvad vi sælger, skal indsamles til genbrug eller genanvendelse

Læs mere på www.elgiganten.dk/baeredygtighed

Vi er meget stolte af at modtage prisen. Med stadigt stigende fokus på global opvarmning, klimaforandringer, forurening og madspild, har miljøbevidsthed aldrig været vigtigere.

Mest læste på BusinessReview.dk

2N Pharma gruppebillede redigeret
”Hvis vi har ret, vil det forandre verden”
SKO_billede
Change of Control-klausulers betydning i ejendomstransaktioner
1 Thorbjørn og Slaven
Et nyt liv efter fedmeoperation og plastikkirurgi
ejd 130624
Ejendomme Epaper
Mette Abildgaard--
Kvindelig intuition kan aflæses på bundlinjen

Årets Grønne Butik pris
Hvert år uddeler PriceRunner en pris for Årets Grønne Butik og Årets e-handler samt 20 kategoripriser. Årets Grønne Butik er en pris, der gives til den E-handler, som har udmærket sig særligt inden for bæredygtighed, grønne tiltag eller som kan inspirere andre e-handlere til mere bæredygtige løsninger.
Priserne har til formål både at belønne de hårdtarbejdende butikker og vejlede forbrugerne, der shopper online. Hver butik kan indgå i maksimalt 3 kategorier, og butikken skal sælge produkter inden for kategorien. For at gå videre i konkurrencen bliver butikkerne vurderet på antal stemmer og antal verificerede anmeldelser hos PriceRunner.

Læs også

DSC00084 copy
Elgiganten vil give tech længere levetid
Der er sket en positiv udvikling i måden, vi arbejder med bæredygtighed på. Fordomme mod bestemte brancher brydes ned i takt med, at...
Aya Fabricius Colour - 1
Undgå Greenwashing: Bring kommunikation og innovation tættere på din kerneforretning
Kommunikation omkring bæredygtighed og risikoen for “greenwashing” er et hot og følsomt emne. Jeg støder ofte på både kommunikationsansvarlige...
Berit_Btil_ESG-artikel (1)
ESG - hvem fikser den?
Mange virksomheder får ikke eksekveret tilstrækkeligt på bæredygtighed og ESG til trods for ambitiøse mål og udmeldinger fra ledelsen. Sagen...