Fremtiden er elektrisk – også på de danske veje. Det hersker der ingen tvivl om. Men hvordan sætter vi yderligere strøm til salget af grønne biler? Det har vi talt med Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance om.

Der kører i dag 31.000 el- og hybridbiler på danske nummerplader. De udgør godt 1,1% af den samlede danske bilpark. Et temmelig undseeligt antal, når man tænker på, at danskerne er blandt de mest klimabekymrede folkefærd.

Alligevel er der tegn på håb: De første fire måneder af 2020 er salget af grønne biler fordoblet, sammenlignet med salget sidste år. Ifølge Lærke Flader, Branchechef i Dansk Elbil Alliance, er der flere gode grunde til denne positive udvikling:

”Årsagen til det stigende salg af elbiler og opladningshybrider er dels, at der er kommet flere modeller at vælge mellem, herunder også modeller i prisklasser hvor vi er flere, der kan være med, der er udrullet langt mere ladeinfrastruktur i det offentlige rum, blandt andet på motorvejsnettet, hvor mange af os færdes, der er kommet ro på afgifterne, hvilket er med til at give forbrugerne den nødvendige tryghed til at vælge elbilen til i stedet for fra, og endelig er det store klimafokus og målsætning om at reducere skadelige klimaudledninger også afgørende for det grønne valg.”

Alligevel er der stadig et godt stykke vej, hvis vi skal måle os med vores naboer i Norge. Her består cirka halvdelen af bilparken nemlig allerede i dag af miljørigtige køretøjer. Men hvad skal der til, for at vi danskere i stigende grad vælger el frem for benzin- eller dieseldrevne biler? Lærke Flader er ikke i tvivl:

”Prisen er en afgørende faktor, når vi køber bil. Det er den største investering vi foretager os – næst efter vores bolig. Så afgifterne der pålægges biler skal afspejle, at det skal være billigere at vælge den grønne bil fremfor den fossile bil, hvis vi skal have flere til at vælge elbilerne. Og så er elbilerne stadig forbundet med en række myter og fordomme, som kan være svære at komme til livs. Det gælder blandt andet, hvordan man kan få opladt sin bil. Det er derfor afgørende, at der både fra politisk og fra markedets side er fokus på ladeinfrastrukturen.”

7 ud af 10 har glimrende lademuligheder
En nyligt udført rapport omkring ladestrukturen i Danmark, viser imidlertid et lidt andet billede. Formålet med den var at afdække det reelle behov for ladestandere, baseret på, hvordan folk bor og ikke mindst parkerer. Og den viser nogle markante resultater: Således parkerer 7 ud af 10 bilejere i en carport eller garage.

2 ud af 10 har mulighed for at parkere på en parkeringsplads og kun 1 ud af 10 må ty til mere eller mindre tilfældig kantstensparkering. Kigger man nærmere på de bilister med carport, så har hele 7 ud af 9 allerede strøm derude. Det er blot at sætte en ladestander op – så er problemet løst. Det betyder dog ikke, at bilen skal lades op hver gang man kommer hjem.

”Mange tror fejlagtigt, at har de en elbil, så skal den lades op hver gang de skal ud at køre. Og det er næppe tilfældet,” siger Lærke Flader og fortsætter: ”Jeg har en elbil, som jeg kører cirka 45 kilometer i hver dag. Den lader jeg kun op omtrent hver 10. dag hjemme ved min husstand om natten mens jeg sover – mere er der ikke behov for. De nye elbiler på markedet har nemlig en væsentlig større rækkevidde end tidligere og de fleste kan i dag køre op mod 400 kilometer, og snart 500 km på en fuld opladning, hvilket er omtrent det sammen som en Nissan Qashqai kan køre på en fuld tank.”

Ladestandere skal gøre det attraktivt at køre på el
Så selv om en stor del af elbilisterne kan lade op derhjemme, er der stadig plads til forbedring. Og for at gøre det endnu mere attraktivt at investere i en elbil, anbefaler Lærke Flader og Dansk Elbil Alliance, at der er fokus på at få sat rigtig meget ladeinfrastruktur op ved boligforeninger, på arbejdspladserne, som er det sted vores biler holder næstmest parkeret – efter hjemme på matriklen – og på offentlig grund som for eksempel motorvejsnettet, og i byerne på parkeringspladser, tankstationer og storcentre.

”I dag har vi 31.000 elbiler på de danske gader og veje – og et mål om at nå 1,5 million om blot 10 år. Det kræver en del at nå dertil på så kort tid. Helt konkret viser beregninger, at der skal 35.000 ladestandere til i det offentlige rum. I dag er der 3.500,” siger Lærke Flader, og understreger vigtigheden af at få sat infrastruktur op på forkant. For det nytter ikke noget, at der er en masse elbiler, hvis vi skal holde for længe i kø for at få dem ladet op. Eller omvendt.

”Skal vi nå vores mål, er det effektive samspil mellem markedet, kommunerne og staten afgørende. Det kræver langsigtede stabile rammeaftaler, som gør det attraktivt at vælge en el- eller hybridbil og som giver den fornødne tryghed til forbrugerne. Der skal investeres i ladeinfrastruktur. Og endelig skal der mere oplysning til, som kan nedbryde myter og gøre forbrugerne endnu mere trygge ved elbiler,” slutter Lærke Flader.

Hun er fortrøstningsfuld for fremtiden. Ikke mindst som følge af den danske målsætning om at forbyde salg af fossile biler i 2030 (hvis ikke før), hvilket vil øge efterspørgslen på elbiler samt gensalgsværdien på disse grønne biler, hvorimod den store dieselhakker fra Tyskland vil være noget nær umulig at slippe af med. Endnu et incitament til at favne den grønne omstilling. Også når vi sætter os bag rattet.

MEST LÆSTE