Sponseret indhold

Ejendomsvirksomheder kæmper mest MED byggesagsbehandlingen

Af:

Byggesagsbehandlingen er uden sammenligning den største udfordring, som ejendomsvirksomhederne har med myndighederne – og det bliver kun værre. Det kræver handling fra kommunerne og de ansvarlige politikere, mener EjendomDanmark. 

At få en byggesag igennem er ikke altid en smidig proces. Det kan størstedelen af ejendomsbranchen skriver under på. I en ny analyse fra EjendomDanmark fremgår det, at det er den kommunale byggesagsbehandling, der er den største udfordring i ejendomsbranchens kontakt med myndighederne. Hver anden mener, det er den absolut største – mens hele 94 procent mener, at den er enten den største eller en af dem: 

”Det er jo en alt for høj andel, der støder panden mod en mur af bureaukrati. Kommunerne har også en forpligtelse til at yde en vis service, og det må vi jo konkludere, at de ikke gør i tilstrækkelig tid, som det ser ud nu,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark. Desværre viser analysen også, at det går den forkerte vej. Knap halvdelen peger på, at det er blevet værre i det seneste år, mens den anden store gruppe er dem, der ikke ser forandringer. Blot 5 procent har oplevet forbedringer i en eller anden grad. 

Ventetid betyder ekstraomkostninger
Det er ikke uden omkostninger, når en byggesag trækker ud. Således har hele 3 ud af 4 desuden oplevet, at den kommunale sagsbehandlingstid af en byggesag har givet ekstraregninger. 

”Det er altså ikke omkostningsfrit for virksomhederne, når deres byggesag strander i en alt for høj sagsbunke. Det er jo ikke sådan, at alle udgifter fordufter i samme periode – eller at der kompenseres for den manglende indtægt, mens man venter,” siger Jannick Nytoft. 

Det er dog ikke alene virksomheden, der bliver ramt af de lange sagsbehandlingstider. For projekter går i stå, og det betyder også, at nybyg bliver forsinket, eller at bygninger står tomme længere tid end nødvendigt: 

”Jeg har endnu til gode at møde nogen, der mener, at en byggegrund eller en ejendom i venteposition bidrager mere til lokalsamfundet, end en bygning i brug. Når der flytter mennesker ind i boligerne, eller de kan gå på arbejde på kontorerne, skaber det liv,” siger Jannick Nytoft.

Kommunikationen og kontakten 
Der er særligt to områder, hvor virksomhederne oplever udfordringer: det er kommunikationen og de ringe kontaktmuligheder. 

”Herfra skal der lyde en bøn om, at der sættes fokus på sagsbehandlingstiderne rundt i kommunerne. Andelen med udfordringer er så høj, at det vil være svært ikke at kunne forbedre byggesagsbehandlingen – og vi skal have vendt den dårlige tendens med, at mange oplever, at det går den forkerte vej,” siger Jannick Nytoft. 

Analysen er udarbejdet af EjendomDanmark på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse hos organisationens medlemmer.  

Mest læste på BusinessReview.dk

dmd200325
Det Maritime Danmark
Peder Søgaard-Pedersen ny
Life science og biotek er en hjørnesten for et konkurrencedygtigt Europa
cø100425
Cirkulær Økonomi
Legalhero--
Digitalisering og personlig service skal gå hånd i hånd
brnt 290425
New Tech

Podcast

Læs også

Frankfurt
Ejendomsinvestorer klør sig i håret over turbulens på aktiemarkedet
Ejendomsselskaber var blandt dem, der slap nådigst gennem kursfaldene på aktiemarkedet, efter at Donald Trump præsenterede sin toldsatser...
2023-09-29 Virkelund - oversigtsbillede
Ny milepæl for Coop Byen: Første kvarter med 350 svanemærkede boliger klar til udlejning
Byggeriet af det første bykvarter i Coop Byen i Albertslund med ca. 350 svanemærkede og DGNB-guld-certificerede boliger skrider fremad....
Sorø
Sorø finkæmmer kommunen for tage, der kan bruges til solceller
Sorø Kommunes erhvervsliv og kommunalpolitikere var samlet til dialogmøde, faciliteret af Sorø Erhverv den 31. marts, til en opfølgning...