Sponseret indhold

PKA Ejendommes nye Code Of Conduct skal åbne op for dialog om samfundsansvar

Af:

PKA Ejendomme har udarbejdet en ny Code of Conduct for leverandører og samarbejdspartnere.
Målet med den er blandt andet at skabe positiv forandring i selskabets værdikæde
.

Den bæredygtige dagsorden har de senere år medført skrappere krav til, at virksomheder tager ansvar for deres værdikæde. En værdikæde inkluderer de leverandører og samarbejdspartnere, der for eksempel leverer strøm, producerer materialer eller yder en service – for eksemepel en entreprenør – for at selskabet kan drive ejendomsvirksomhed. Derfor har PKA Ejendomme, hvis portefølje tæller mere end 200 ejendomme i hele landet, lanceret en Code of Conduct, hvilket er et sæt retningslinjer for ansvarlighed og god praksis, som samarbejdspartnere og leverandører skal underskrive og dermed også overholde.

De nye retningslinjer tager udgangspunkt i de etiske regler, der allerede gælder for medarbejdere i selskabet, og som blandt andet skal garantere gode arbejdsforhold, overholdelse af menneskerettigheder samt sikring mod korruption hos de virksomheder, PKA Ejendomme arbejder sammen med.

”Vi mener, det er fornuftigt med transparens og klarhed over de værdier, vi gerne vil fremme via vores samarbejdspartnere som et relativt nystartet ejendomsselskab. Ordentlighed kan ikke gradbøjes,” siger Henrik Dahl Jeppesen, adm. direktør i PKA Ejendomme med henvisning til, at PKA Ejendomme blev oprettet som ejendomsforvalter under pensionskasserne PKA sidste år.

Kridter banen op
Ved at introducere disse retningslinjer kridtes banen op, inden man kan komme i betragtning til at samarbejde med PKA Ejendomme, fortæller han videre.

”Vi har flere hundrede samarbejdspartnere, som tæller alt fra servicevirksomheder til forsyningsselskaber, entreprenører og håndværkere. Mange af disse repræsenterer os på forskellig vis ude hos vores kunder, og det skal de gerne gøre på en måde, hvor vi kan have ro i sjælen,” siger han og fortsætter: ”Her mener vi, at en Code of Conduct er et fornuftigt redskab.”

En måde at starte dialog
I deres nye retningslinjer fremsætter PKA Ejendomme håndfaste krav baseret på dansk og international lovgivning. Det gør de blandt andet for at undgå børne- og tvangsarbejde, som samarbejdspartnere gennem de underskrevne retningslinjer forpligter sig til at overholde.
Ifølge Henrik Dahl Jeppesen bliver der ikke kun stillet krav med retningslinjerne i deres Code of Conduct. De vil nemlig bruge en række nedskrevne fremtidsønsker, som i retningslinjerne fremgår under punktet ”Vi ser gerne at…”, til at gå i dialog med samarbejdspartnere og leverandører om, hvordan de i samarbejde kan gå forrest om en bæredygtig omstilling af deres værdikæde.

”Vi håber, at vi med retningslinjerne i hånden kan knytte tættere bånd til samarbejdspartnere og leverandører. Vi er dybt afhængige af hinanden i den bæredygtige omstilling. Det har vi selv erfaret i PKA Ejendomme, hvor vi løbende har talt med vores entreprenør om for eksempel en stor grad af anvendelse af genbrugsmaterialer på vores nye hovedkontor, vi netop er flyttet ind i,” siger han.

Det handler om at oversætte de ønsker PKA Ejendomme måtte have til ’en bedre fremtid’, til den virkelige verden, forklarer han.

Øje for proportioner
PKA Ejendommes adm. direktør understreger, at selvom de nu kommer til at stille større krav til samarbejdspartnere og leverandører, vil de samtidig have respekt for, at de ikke alle ligner hinanden.

Der er forskel på de krav, man kan stille rådgivere, håndværkere, materialeleverandører og de andre typer virksomheder, de arbejder sammen med.

”Vil vi naturligvis have øje for proportionerne i de forventninger, vi udvikler for fremtidens samarbejde med PKA Ejendomme. Vi skal over de næste par år forsøge at lande et godt sted i interaktionen med samarbejdspartnere og leverandører,” siger han.

Hvor mange krav kan man stille?
I første omgang vil en underskrivelse af deres Code of Conduct være nok for at blive samarbejdspartner. På sigt er ambitionen dog at kunne kontrollere, hvorvidt retningslinjerne bliver efterlevet, fortæller Henrik Dahl Jeppesen.

”At kontrollere efterlevelse af vores retningslinjer er i sig selv en stor opgave. Det kunne vi ansætte ti mand til i dag. Jeg forestiller mig, at vi i første omgang begynder at lave stikprøver eller måske igangsætter en undersøgelse, hvis en byggesag virker mærkelig,” siger han.
Ifølge direktøren venter der en stor opgave over de næste par år, hvor dialogen med leverandører og samarbejdspartnere hele tiden skal videreudvikles og forbedres.

”Vi skal finde ud af, hvor mange krav vi kan tillade os at stille til dem, vi arbejder sammen med. Men en god begyndelse er at formulere en række krav.”

Mest læste på BusinessReview.dk

DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar

Podcast

Læs også

291122_EDC_89330
Forventningsundersøgelse i ejendomsbranchen har 10-års jubilæum: Hvordan kommer ejendomsmarkedet til at se ud i 2025?
For 10. år i træk sætter EDC Erhverv Poul Erik Bech fingeren på pulsen og kigger frem mod det kommende år med en stor forventningsundersøgelse....
Christiansborg Palace and Borsen in Copenhagen, Denmark
Boligpolitikken skal sikre fremtidens boligmarked
EjendomDanmark er udkommet med et boligpolitisk udspil med tre pejlemærker til regeringens arbejde på det boligpolitiske område. Ambitionen...
Steffen-Bang-Olsen
Udløb af karensperioden - Er vejen banet for gennemgribende moderniseringer?
Næste år udløber karensperioden for de første ejendomme, der blev omfattet af det såkaldte ”Blackstone-indgreb”. Men hvad betyder det...