Sponseret indhold
Vi kan blive meget bedre til at genbruge elektronik
Mikkel Fruergaard, CEO Blue City

Selv om stadig flere forbrugere og virksomheder køber genbrugt elektronik, er der god plads til forbedring. Det meste af den elektronik, vi kasserer efter få år, kan leve og gøre nytte i meget længere tid, end vi giver den mulighed for i dag, påpeger Mikkel Fruergaard. Han er direktør i Blue City, der siden 2014 har været dedikeret til at understøtte en bæredygtig udvikling gennem genbrug af elektronik.

Vi elsker elektronik og køber gerne nyt, og vi gør det i et omfang, så den globale, elektroniske affaldspukkel bare vokser og vokser, nærmest i samme eksponentielle tempo som den teknologiske udvikling, der blot booster vores efterspørgsel på nye enheder.
På verdensplan smides lige nu mere end 40 millioner ton e-waste ud årligt. Det svarer til 800 bærbare computere i sekundet.

”Det er den generelle opfattelse blandt de forskere, der beskæftiger sig med e-waste, at det er en affaldspukkel, der vil være støt stigende de næste mange år, medmindre der bliver gjort noget ved det,” siger Mikkel Fruergaard, CEO i Blue City, som indkøber, reparerer og videresælger genanvendt elektronik til virksomheder og private forbrugere.

Kæmpe potentiale
”Problemet med elektronik er ikke kun, at man udvinder CO2, når man producerer den. Der er også giftige tungmetaller i elektronik, og hvis man brænder dem, som man gør visse steder, bruger man både naturens ressourcer, når man producerer elektronikken, og man forurener, når man skiller sig af med den igen. Vores mission er at gøre op med den praksis, for den bedste måde at reducere ressourceforbruget på er at forlænge levetiden på vores elektronik,” siger Mikkel Fruergaard.

Han henviser som eksempel til, at 90 procent af Danmarks husstande har en eller flere smartphones. Men kun 13 procent af alle smartphones bliver genanvendt i dag.

”Der er et kæmpe potentiale i genanvendelse af smartphones og andre enheder som bærbare og stationære computere. Men i velstillede lande som Danmark og Sverige, hvor Blue City er aktiv, er udfordringen, at det økonomiske incitament ikke gør det alene. Andre steder i verden kan en besparelse på for eksempel 500 kroner motivere folk til at genbruge elektronik. På vores breddegrader skal vi i højere grad have det grønne mindset frem for aktivt at ville gøre en forskel. Vi tænker grønt i mange sammenhænge, men der er god plads til forbedring, når det gælder elektronik.”

Køber, reparerer og sælger
Blue City blev grundlagt i 2014 og har som erklæret mål at tage en ledende rolle i arbejdet med at skabe et mere bæredygtigt samfund.

”I Blue City fokuserer vi på elektronikken og dens store negative miljømæssige påvirkning, som den nuværende brug og smid væk-kultur er skyld i. Vi vil gøre det til det nye normale at tænke i bæredygtighed og genanvendelse, når forbrugerne handler elektronik. Vi køber og sælger elektronik, som vi reparerer på vores egne danske værksteder og bidrager dermed sammen med vores kunder til at forlænge produkterne levetid.”

Blue City indkøber brugt elektronik fra tre segmenter. Der er de private forbrugere, som enten benytter Blue Citys online-tjeneste eller går til en af Blue Citys aktuelt 11 butikker. Den anden gruppe består af virksomheder og de buy back-aftaler, som Blue City har med teleselskaber og detail-aktører som Telenor og Power, hvor Blue City står som garant for den pris, forbrugeren kan få i bytte. Den tredje leverandør-gruppe er større internationale tradere, der sourcer elektronik på internationale markeder og sælger til detailkæder som Blue City.

”Vi vil allerhelst købe i vores nærområde, men der er stadig en stor miljømæssig besparelse, selv når vi får fragtet genanvendte enheder hertil,” siger Mikkel Fruergaard.

Kunden er sikret lige så godt
”I elektronik er der jo ofte følsomme oplysninger, så vi foretager autoriserede datasletnings-procedurer, nulstiller enhederne, tester batterierne, skifter eventuelt batterier og skærmen, og gør enheden klar til salg. Og fordi vi selv står for hele processen, giver vi vores kunder to års fuld garanti på produktet. De er dermed mindst lige så godt sikret, når de køber genanvendt hos os, som hvis de købte nyt.”

Blue City tager ingen risici og garanterer gennemsigtighed i alle led. Når de indkomne enheders stand er undersøgt, indplaceres de i kategorier, der spænder fra enheder, der er så pæne som nye, til enheder, der fungerer og stadig kan glæde de mindste eller gøre nytte for håndværkere på en byggeplads.

”Udover at man gør en god gerning for miljøet, opnår man i alle tilfælde en signifikant monetær besparelse. Vi siger som tommelfingerregel, at en iPhone eller smartphone taber cirka 3 procent i værdi om måneden, og alt efter kategori, stand og alder opnår man en besparelse på mellem 10 og 70 procent i forhold til at købe nyt.”

Kan leve længere end vi tror
Blue City sælger genanvendte smartphones, tablets, bærbare og stationære computere, spillekonsoller og tv/computerskærme.

”Smartphones er vores største produktkategori, men vi er også store inden for tablets, laptops og Macbooks. Spillekonsoller er blevet en ekstra populær kategori, efter af PlayStation 5 nærmest ikke kan opdrives nogen steder. Nogle af de iPhone-modeller, vi sælger flest af, er fire-fem år gamle, så forestillingen om, at smartphones forældes efter få år, holder ikke rigtig vand. Selvfølgelig kan en 10 år gammel smartphone nok ikke køre den nye påkrævede software, men vi vil stadig gerne have dem ind, fordi vi kan skille dem ad og bruge reservedele. Genbrug af reservedele er også en vigtig del af bæredygtighed.”

Hvis man er hardcore gamer og skal kunne køre de nyeste spil, er en computer gammel, når den er to-tre år, men stationære og bærbare PC’er og Macbooks, der skal kunne køre Windows mv. til studie- eller arbejdsbrug, kan fungere fint, selv om de er op til otte-ni år gamle, forklarer Mikkel Fruergaard.

”Dem sælger vi mange af. De fungerer stadig til skole og arbejde. Vi er opdraget til at fravælge gamle produkter til fordel for nye, men man skal spørge sig selv, hvor meget det betyder i hverdagen. Alle vores egne ansatte benytter genanvendte PC’er og telefoner, og de fungerer ganske upåklageligt. Det vil vi gerne stå på mål for.”

Nu kommer virksomhederne
Der er en mentalitetsændring i gang, og den vinder også frem blandt virksomheder.

”Vi har bygget selskabet op omkring B2C markedet, men nu mærker vi en stor interesse fra B2B markedet. Mange private og offentlige virksomheder vil gerne samarbejde med os. I de syv år, hvor vi har fokuseret på B2C-markedet, har vi bygget en virksomhed op med en omsætning på et stykke over 200 millioner kroner. Vi har skæve regnskabsår og kan se på de første måneder at dette regnskabsår, at væksten fortsætter. Jeg er sikker på, at vi er tappet ind i en megatrend i samfundet. Vi er bagud på genbrug af elektronik i forhold til for eksempel tøj og tasker. Vi har kun kradset lidt i overfladen af det fulde markedspotentiale i genanvendelse af elektronik.”

Right to repair-bevægelsen vokser
Producenter af elektronik er primært, som Mikkel Fruergaard formulerer det, ”sat i verden for at sælge flest mulige nye produkter,” og derfor møder aktører som Blue City stadig en vis modstand, selv om den overordnede trend går i retning af mere genbrug. 

”Nogle producenter fortæller stadig deres samarbejdspartnere, at de helst ser, at de ikke samarbejder med virksomheder som vores, og vi oplever derudover, at producenter gør det stadig sværere at reparere elektronikken. Men det synspunkt er vi ikke alene om at have, og generelt er der en stadig mere magtfuld right to repair-bevægelse i gang, som også har politikernes interesse. Derfor forventer vi i de kommende år skærpet lovgivning, der sikrer en minimumsgrad af genanvendelighed af elektroniske produkter.”

Vil gøre bæredygtighed profitabel
Udviklingen mod større genbrug af elektronik er godt i gang, i takt med at stadig flere forbrugere og virksomheder får større fokus på CO2-aftryk og anden miljøpåvirkning. Blue Citys månedlige salg svarer nu til, hvad 75 biler forbrænder i CO2 på et helt år, og kurven er støt stigende.

”Man kan altid diskutere, om det er meget eller lidt, men det er i hvert fald langt bedre end ingenting, og det stiger måned for måned. I det nye år sætter vi ekstra fart på vores egen indsats i et projekt, hvor vi over en overskuelig årrække vil plante mindst 100.000 træer lokalt i Danmark. Vi er ikke de eneste, der sælger genanvendt elektronik, men vi ønsker, at vores egen profil skal være grøn hele vejen igennem, og vores mål er at gøre bæredygtighed profitabelt.”

Jeg er sikker på, at vi er tappet ind i en megatrend i samfundet. Vi er bagud på genbrug af elektronik i forhold til for eksempel tøj og tasker. Vi har kun kradset lidt i overfladen af det fulde markedspotentiale i genanvendelse af elektronik.

MEST LÆSTE