Sponseret indhold
Toby Toudal Nielsen,
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Tendensen med at arbejde hjemmefra fortsætter. Mange virksomheder – særligt i Europa og i USA, har hurtigt skiftet den daglige gang på fælleskontoret ud med en mere virtuel arbejdsplads og hjemmekontoret.

På LinkedIn ser vi flere og flere videoer og billeder af teams, som arbejder hver for sig, og vi ser freelancere, som flittigt deler ud af deres best practices. For mange personer og virksomheder er den nye hverdag en radikal forandring. Der er bestilt bærbare computere som aldrig før til hjemmearbejdende ansatte, og digitale samarbejdsplatforme som Zoom oplever de største belastninger og brugervækst nogensinde. 

Men værktøjer er kun én af mange vigtige komponenter, forklarer Toby Toudal Nielsen, nordisk direktør for COMATCH. 

”Konsulenterne i vores netværk hjælper i øjeblikket virksomheder i hele landet med at tilpasse sig en ny virkelighed. Og der er to tydelige opgaver, som vi bruger tid på: At implementere værktøjer, træne de ansatte og sørge for at leve op til lovgivningen, samt at hjælpe de ansatte med at tilpasse sig til den nye hverdag samt udvikle kompetencer og det rigtige mindset,” siger Toby Toudal Nielsen. 

Marcel Berg Husson, konsulent Comatch

Ingen kommunikation er værre end ikke at kunne svare
En af COMATCHs konsulenter er Marcel Berg Husson fra Silkeborg, som med over 20 års erfaring har hjulpet virksomheder som Arla, LEGO og IBM og deres titusindvis af medarbejdere og ledere igennem organisatoriske transformationer. 

”En af de mest almindelige fejltagelser er at tro, at virtuelt fjernarbejde bliver en succes, så snart du har værktøjerne implementeret. Man glemmer alt for ofte at fokusere på menneskerne, for deres evne til at tilpasse sig de nye rammer og at have tillid til både kollegaer og medarbejdere er essentiel for et succesfuldt samarbejde på tværs af afstande,” siger Marcel Berg Husson. Derfor er et velfungerende lederskab afgørende for at sikre succes i disse dage. 

”Hver for sig kræver hjemmearbejdspladser og krisesituationer et tydeligt og handlekraftigt lederskab – og i øjeblikket oplever vi begge dele på samme tid. Det stiller store krav til virksomhederne, og derfor må lederrollerne øge deres kommunikation til ansatte, men det er min erfaring, at vi desværre ofte ser det modsatte, nemlig at ledere vælger ikke at kommunikere, før de har alle svarene.” siger Marcel Berg Husson og fortsætter: 

”Det betyder, at deres ansatte begynder at miste forbindelsen til virksomheden og danner deres egne svar og fortolkninger af den sparsomme kommunikation, og det kan påvirke både motivation og performance. Derfor skal ledere ikke sigte efter perfektion i en uperfekt situation.”

Talen fra Statsminister Mette Frederiksen den 11. marts er det perfekte eksempel på god ledelseskommunikation, hvor hun sort på hvidt fortalte, at hun ikke har alle svarene, men at vi måtte arbejde så godt som muligt, ud fra det vi har.

Pas på flere kommunikationskanaler
En anden gængs fejl er, når flere kommunikationsplatforme benyttes af forskellige led i virksomheden. 

”C-level kommunikation sker eksempelvis via deres egne eksklusive kommunikationskanaler, hvor der fokuseres på kommunikation fra toppen og ned igennem virksomheden, alt imens resten af virksomheden udvikler og benytter deres egne kanaler – ofte langt mere effektivt. Det samme sker ofte, når en virksomhed anser satellitkontorer som modtagere af kommunikationen og ikke involverer dem tilstrækkeligt i den daglige dialog,” siger Marcel Berg Husson. Det gode råd er derfor at skifte perspektiv, inddrage folk fra alle niveauer og lokationer i virksomheden samt være åben og transparent. 

Gennemsigtighed, empati samt at være forudsigelig i sin kommunikation er redskaber, som enhver leder har brug for netop nu. Marcels Berg Hussons råd er derfor at gå i dialog og være proaktiv omkring dine teams’ behov, når de skal arbejde optimalt i denne særlige situation.

Ud over mere effektive medarbejdere, skaber det også tillid til, at ledelsen har styr på situationen. Og du må endelig ikke glemme de små personlige snakke. De små snakke, som vi normalt har haft ved kaffemaskinen eller under frokosten bliver altid undervurderet, for de spiller en afgørende rolle i de ansattes dynamik og arbejdsvilje og -styrke. Derfor bør du ofte starte et videokald med at snakke om noget, som ikke nødvendigvis er arbejdsrelateret.

En icebreaker over skærmen kan være noget så simpelt som et billede af deres arbejdsstation eller af deres sko, som deles i gruppechatten, eller at man kort skal tegne en anden af videokaldets deltagere. Brug noget tid på at skabe personlige relationer og på at grine sammen.

Velforberedt
Danske virksomheder var velforberedte på det nye tvungne hjemmearbejde sammenlignet med mange andre udenlandske virksomheder. Mange danske virksomheder har allerede baser i ind- og udland og har arbejdet med fjernarbejde i mange år. Men det betyder ikke, at man som leder bare kan slappe af. 

”Lige så godt som en ansat måske virker til at trives i hjemmearbejdet, lige så vigtigt er det at sikre, at de ikke går rundt med usikkerhed for fremtiden, hvad end det er usikkerheden for deres eget helbred eller for virksomhedens økonomiske situation. Anerkend, at de fuldstændig omlægger deres liv og vær tålmodig, når internettet pludselig går ned, eller deres børn pludselig vader ind med en tegning midt i et kald,” forklarer Marcel Berg Husson og fortsætter: 

”Vi kan alle huske det nu legendariske BBC-klip fra 2017 med Professor Robert Kelly med en liveforbindelse fra Robert Kellys hjem i Sydkorea. Midt under live-interviewet marcherede to fuldstændig uberørte børn ind og ville lege. Over 36 millioner mennesker har nydt netop det klip, så husk at smile, når – og ikke hvis – det også sker for jer.”

MEST LÆSTE

FAKTA

Få adgang til et globalt netværk af selvstændige management konsulenter og industrieksperter.

Besøg www.comatch.com