Vores måde at arbejde på har udviklet sig hastigt de seneste år. Arbejdsdagen hedder sjældent 9 til 17; karriere og fritid flyder sammen og typisk som det passer medarbejderen bedst.
Den dynamik stiller anderledes krav til den moderne leder, når medarbejdere ikke nødvendigvis sidder i samme tidszone, har samme døgnrytme eller rent fysisk er til stede i samme lokale.
En stab sidder sjældent samlet under et tag. Hverdagen i mange virksomheder kræver samarbejde omfattende teams af forskellige størrelser, der ikke er bundet af geografi.
Den arbejdspladsudvikling har Cisco, der er globalt markedsførende med en verdensomspændende kundeportefølje indenfor netværk og IT, stor erfaring med og deler gerne ud af.
Administrerende direktør i Ciscos danske gruppe, Carsten Videcrantz fortæller her om den moderne arbejdsplads i en tid, hvor virksomheder overalt søger efter et større medarbejderengagement og bedre kundeoplevelser for at muliggøre mere produktivitet og større fleksibilitet:
”Om mine ansatte sidder derhjemme i sofaen iført slåbrok eller arbejder bedst efter midnat. Det styrer de selv. Vi lever i en tid, hvor arbejde- og fritid flyder mere og mere sammen for mange,” siger han.
Tæt medarbejderkontakt
Ciscos løsning til at sikre tæt medarbejderkontakt og sammenhørighed i virksomheden er virksomheden virtuelle samarbejdsværktøj: Cisco Webex. Det har givet Cisco som global virksomhed muligheden for netop at agere kloden over uafhængigt af ubøjelige kontortider.
Omkring 60 procent af Ciscos 74.000 ansatte verden over arbejder fast hjemme eller kommer kun sjældent på firmakontoret, og det giver dagligt nye erfaringer med et moderne arbejdsliv. Det gælder også Cisco Danmark, forklarer Carsten Videcrantz:
”Set fra et ledelsesperspektiv handler det om tillid, kultur og kommunikation. Nye ansatte får altid at vide, jeg har 100 procents tillid til dem. De kan arbejde derhjemme som de vil, hvis det passer dem og deres privatliv bedst, så længe de overholder aftalte deadlines, er opdaterede på deres felt, og at de er de bedst tænkelige repræsentanter for Cisco i deres kunderelationer. Den gensidige tillidskontrakt skal være på plads.”
Kulturen skal arbejdes frem
Tillidsarbejde bærer ikke frugt på grund af en kontrakt, et håndtryk og et velkommen ombord. Det kræver et grundigt og vedholdende fodarbejde på ledelsesniveau – rendyrket lead by example.
”Det er en kultur, som man skal lykkes og hele tiden arbejde med. Man skal som leder imødegå mange behov og parametre. Medarbejdere skal have respons, involveres i arbejdsgange så det ligger dem naturligt og i det hele taget anerkendes for deres arbejde.
En e-mail, en sms eller et sjældent telefonopkald virker ikke optimalt i den kontekst.
Det er vigtigt for os at bruge Webex som mødeplatform, fordi det giver os muligheden for at se hinanden, mens vi taler. Vi har øjenkontakt, og man får fornemmelsen af at være set af sine kollegaer og overordnede. Så selv om man arbejder hjemme, så er man en del af et hold og et fællesskab. Det er en kultur, der skal arbejdes med og en kultur, hvor det er vigtigt at alle anerkender, at det er okay ikke at mødes rent fysisk,” siger Carsten Videcrantz.
Den kultur stiller store krav til ledelsesfilosofi
”Man skal være tydelig i sin kommunikation og foregangsmand og bruge kommunikationsmidlet, så det bliver et naturligt redskab for alle at bruge. Det er jo en kultur, der skal flyttes over tid, og jeg tror, vi alle kender til eksempler, hvor X firma har købt et eller andet værktøj, som er smart, men når ingen får gjort det til en vane eller til en virksomhedskultur at anvende det, så ender det bare i bunken med forliste projekter.”
Det er en vigtig del af Ciscos grundfilosofi at have forståelse for medarbejdernes balance mellem arbejds- og privatliv. Et mere effektivt samarbejde hjælper virksomheder med at arbejde smartere, men online ansigt til ansigt møder kan ikke erstatte snakken på kontoret ved kaffemaskinen, men den kan noget andet.
”Man skal ikke underkende værdien af den uformelle snak på kontoret. Det kan man ikke kopiere 1:1 online, men så har vi andre sociale muligheder. Det har Covid-19 pandemien givet os god mulighed for at prøve af. Vi har arrangeret yoga online, så de ansatte derhjemme kan få yogatimer, vi har haft online fredagsbar med fælles playliste og højtlæsning for de ansattes børn, der var hjemme fra skole. Der er flere af de ideer, der er kommet under denne periode, som vi gerne vil arbejde videre med efterfølgende,” siger han.
Carsten Videcrantz understreger at man vinder ved at tænke sig udover geografiens snærende bånd.
”Der er ingen tvivl om, at når man tilbyder den frihed til medarbejdere, som vi gør, så er det ekstra attraktivt for talenter. De unge efterspørger arbejdsforhold, der gør op med de klassiske arbejdsmønstre. Det betyder samtidigt, at vi frit kan rekruttere folk fra Tønder eller Toronto, når kontoret ikke er mere end et klik væk.”
Cisco Danmark har 130 medarbejdere og kontorer i København og Århus. Carsten Videcrantz har været i Cisco Danmark siden 2005, i rollen som administrerende direktør siden juni 2019.
Se mere på