Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Mange virksomheder støder panden mod muren, når de rette kandidater til stillinger inden for IT skal findes, lyder det fra rekrutteringsbureauet Hays Specialist Recruitment, der arbejder med rekruttering af specialister, bl.a inden for IT, Engineering og Life Science. 

Der er stor fart på den digitale udvikling, og det øger efterspørgslen på kvalificereret arbejdskraft i danske virksomheder.  Men mængden af medarbejdere med de rette digitale kompetencer er knap, og mange danske virksomheder oplever at løbe panden mod muren i søgningen efter de rette kandidater. Sådan lyder det fra Hays Specialist Recruitment, som er et internationalt rekrutteringsbureau med speciale i at source kandidater inden for bl.a. IT-området. 

”Vi fungerer som rekrutteringspartner for rigtig mange virksomheder, og vi oplever et voldsomt behov for kvalificerede specialister og ser, at mange virksomheder oplever, at deres rekrutteringsforsøg er forgæves,” siger Vibe Puggaard, adm. Direktør i Hays Specialist Recruitment. ”Og som resultat af det, kan mange ikke få opfyldt deres behov og føler derfor, at de skal gå på kompromis med for mange ting,” tilføjer hun. 

Hun opfordrer virksomheden til at tænke ud af boksen for at finde de rette folk. Det er fx at bruge freelancere frem for fastansatte – og særligt i kølvandet på Corona vil flere virksomheder være gearet til arbejdskraft fra distancen, lyder det. Og det er også at søge udenlands for de rette medarbejdere – fastansatte såvel som freelancere. 

Øvet sig på at arbejde remote
”Vi siger, at man skal tænke anderledes og tænke internationalt, for det åbner døren for nogle andre muligheder. Mange af de specialister virksomhederne søger,  er der – de er der måske bare ikke i Danmark. Og her efter Covid, hvor mange har øvet sig på at arbejde remote (på distancen red.), så er der et stort marked i udlandet, man kan trække på,” siger Hays-direktøren. 

”Vi er med til at source rigtig mange kandidater fra udlandet, og vores oplevelse med det er, at det lykkes rigtig fint. – Dels ved enten at hente folk hertil eller at lade folk arbejde fysisk fra et andet land og så lade vedkommende lejlighedsvis flyve ind til møder fx,” tilføjer hun og fortæller, at de i Hays som følge heraf ser og mærker en stigning i behovet for freelancetilknyttede konsulenter fra udlandet, der tilknytttes digitaleringsprojekter i en tidsbegrænset periode. 

”Fordelen ved dem er, at de allerede er specialiser, når de kommer ind. De skal ikke læres op, de skal højst læres op i, hvordan man gør i denne virksomhed. Men de kommer med kvalifikationerne, og det er en kæmpe fordel – så tænk udenlandsk. Der er konsulenthuse, der har netværket og kompetencerne og som kan hjælpe med formidlingen,” lyder det fra Vibe Puggaard. 

Øg diversiteten
En anden måde at tænke anderledes på er at øge diversiteten i virksomheden, og her er det typisk de store virksomheder, der er bannerførere. 

”Det handler om at få brugt diversiteten meget konstruktivt. Få skabt fx digitale lederuddannelser for kvinder. Kvinder og mænd har forskellige syn og oplevelser – og kan de sammenholdes, så står man rigtig stærkt i forhold til, hvordan man kan skrue sin digitale transformation og sit budskab sammen i forhold til optimeringsrejsen overfor kunderne,” siger hun. 

Øget diversitet handler også om at få kigget på andre medarbejdergrupper, som kan opkvalificeres. 

”Man er fx begyndt at få øjnene op for mennesker med fx autisme – hvor man ser, at her er en gruppe, hvor mange er rigtig dygtige til IT-kodning,” siger Vibe Puggaard. 

Generelt vil mange virksomheder have behov for en digital opkvalificering – med medarbejdere der kan påtage sig nye roller og arbejde med ny teknologi, uanset hvor de er på deres karrierevej. 

”At omdanne roller til funktioner vi ikke så for få år siden, det bliver en ret kritisk komponent – men man er nødt til at tilpasse sig den efterspørgsel, der bliver. Og i den ombæring vil jeg også anbefale at kigge på de unge. De kommer med et andet mindset og tænker digitalt på en anden måde. De kommer til at være et enormt stærkt værktøj for virksomhederne, hvis de formår at gribe dem og tage dem med på rejsen,” siger Vibe Puggaard 

Stopprøver kunne være en idé
Samfundsmæssigt mener hun også, at der er noget at gøre for at bedre situationen med den digitale arbejdskraft. 

”Der ér et stort problem med at finde den rette arbejdskraft, og fra samfundets side burde man se på, om vi uddanner nok. Måske skulle vi se på fx stopprøver på uddannelsesinstitutionerne i stedet for at lade karakterer afgøre adgangen til uddannelserne. Folk kan godt være en succes og blive gode til det, de laver, selvom de ikke har tårnhøje karakterer fra skolen,” siger Vibe Puggaard og fortsætter:

”Det kunne måske være en idé at optage 100 flere ind på studiet – så er der nok et større frafald, men man kunne også opleve, at flere rent faktisk dimitterer og kan indgå i arbejdsstyrken af specialister, der er så efterspurgt. Det er tid til at revurdere vores uddannelses-setup til at matche en mere agil verden.” 

MEST LÆSTE