De seneste tal (især 4. kvartal 2022) for antallet af konkurser og afskedigelser i Danmark  peger klart på, at de svære tider allerede er her, og på den korte bane 1-2 års sigt skal virksomhederne omstille sig til sværere tider. Det gælder også virksomheder med e-handel, uanset om det er til private forbrugere eller andre virksomheder. Meldingerne svinger dog meget fra butik til butik, og derfor har vi spurgt en række eksperter, hvilke gode ”kriseråd” de giver til butikker, der sælger online, uanset om det er til forbrugere (B2C) eller til andre virksomheder/myndigheder (B2C).

Bjarke Ruse Sejersen, 
grundlægger og direktør i
AI-virksomheden Go Autonomous

Hvis ikke du havde fingeren på “datapulsen” inden salget svigtede skal du i hvert fald have det nu. Det er svært at agere rationelt hvis vi ikke har datagrundlaget. Hastighed i beslutninger er ofte en undervurderet superkraft. Hellere tage ti beslutninger hvor seks af dem var gode end at gå efter tre beslutninger som er gennemanalyseret i mindste detalje. Dette er en model, der kun virker hvis du har adgang til en sundt datagrundlag og stærke kompetencer i din ledelse og arbejdsstyrke. Har du til gengæld styr på denne del vil du have taget 50 gode beslutninger før dine venner i branchen har taget ti, og det vil kun stige eksponentielt over tid.  

Når salget svigter, er man både nødt til at se på sit produkt og sine salgskanaler. Svigter salget fordi der ikke er behov for produktet længere eller er der sket en ændring i forbrugernes adfærd i forhold til deres handlemønstre? Man kan med fordel gennemgå sine kundesegmenter og finde ud af om der er segmenter eller markeder man ikke har fat i, eller om man kan differentiere sine indsatser, afhængigt af målgruppen. 

Det lyder nemt, men en svær øvelse for de fleste, er fravalg i strategiudarbejdelsen. Det er ofte nemmest af vælge til – vi ser ofte muligheder som føles svære at sige nej til. Virksomheder som virkelig lykkes, er dem som har turde satse hårdt på at gøre sig rigtig god til en ting, ved at dyrke det 110%.  

Jeg vil vove at påstå, at det aldrig har været mere oplagt at retænke måden vi driver vores forretning. De er de færreste, der i dag kan påstå, at teknologi ikke har påvirket hvordan deres kunder agerer eller hvordan de nu driver deres forretning.  Mit råd er at række ud til nogle eksperter eller få dine skarpe medarbejdere til at udfordre dine kerneprocesser. Både de største globale enterprises og de danske SMV’er har alle overvægt af persontunge processer, som kan automatiseres med den teknologi, vi allerede har tilgængelig i dag.  

Kunstig intelligens er nemt at opfatte som et komplet overhypet emne, men der er nogle fundamentaler som har ændret sig indenfor de sidste par år. Kvantespring både i de såkaldte algoritmer men også omkostningen ved at drifte sådanne løsninger er faldet drastisk, hvilket åbner op for at kunstig intelligens er brugbart i et langt bredere spektrum inden for de klassiske forretningsområder.  

Rasmus Graversen,
Chief Development Officer,
DanDomain

Det er nu du som virksomhedsleder skal genbesøge dit ”why”. Hvorfor har du din berettigelse i markedet, hvad er det du gør rigtig godt og anderledes end dine konkurrenter, og hvornår giver du den ekstra gode kundeoplevelse? Er der noget som bør justeres? Du kan med fordel tage en snak med dine kunder og høre hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer, og justere ud fra det. På den måde er du bedre rustet til de svære tider, men samtidig også klar til når økonomien igen er i vækst. 

Du skal nu for alvor til at kigge på dine omkostninger. Tjener du penge på din forretning? I opgangstider er det nemt at fokusere på toplinjen, men når tiderne er svære, er det en god ide at flytte fokus mod sine omkostninger og bundlinje. Det er vigtigt ikke kun at vurdere samlet og ikke kun en gang om året. Du skal derimod vurdere løbende, både på de enkelte varer, men også på ordreniveau. Der er mange parametre at skrue på, men det kræver data og løbende opfølgning at træffe de rigtige beslutninger. Det kan f.eks. være, at fragt- eller lageromkostninger er med til at trække overskudgraden ned. 

Vi ser det ofte, at dem der vinder i sin branche, også er rigtig gode til den personlige og ekstra gode kundeoplevelse. Og det skal være en god oplevelse, uanset om man ønsker at købe, returnere eller f.eks. har en reklamation. Den lokale og ekstraordinært gode kundeservice er også der vi i DanDomain for alvor differentierer os mod udenlandske konkurrenter. Det at man kan få hjælp til sin webshop i weekenden eller efter kl. 16 er guld værd for vores kunder. 

MEST LÆSTE