Sponseret indhold

Optimér datadrevet salg med inriver og den nye type PIM og digital shelf analytics

Af:

I den digitale verden drejer det sig ikke om at tro – men om at vide. Vide at dine partneres e-commerce site præsenterer dine produkter rigtigt og rettidigt, og at de er på lager. Hvad enten det handler om B2C eller B2B – og måske er sidstnævnte allervigtigst!

”Når vi e-handler skal vi naturligvis kunne finde produkterne; beskrivelser og billeder skal være korrekte, sammenhængende og indbydende, produktet skal være på lager og nemt at finde, og det skal være tydeligt og korrekt deklareret, i henhold til evt. lovgivning på området i det pågældende land. Det kan gå hen og blive en stor udfordring for enhver producent, distributør eller forhandler. Og det handler bestemt ikke kun om B2C men i meget høj grad også om B2B. Mange glemmer at tale B2B i denne forbindelse, men vi skal huske på, at værdien af korrekt information, en vellykket indholdsimplementering og det rigtige produktbudskab måske er endnu vigtigere i B2B, fordi effekten er så meget større, hvis noget går galt” fortæller VP Digital Shelf Solutions Joakim Gavelin hos inriver.

Det rette indhold på rette sted øger konverteringen
Inriver er i dag den eneste leverandør af PIM-løsninger (Product Information Management), som hjælper kunderne gennem hele produktets rejse fra fremstilling til forbruger – en såkaldt centre stage application, der udgør det centrale nav, fra hvilken producenten af varemærkeprodukter, eller enhver mellemliggende retailer, håndterer produkterne.

”Når vi taler om hele produktrejsen taler vi om alt fra skabelse og opbygning af et produkt og dets indhold – billeder, tekster, beskrivelser, varianter, størrelser, typer, tilbehør med meget mere. Til at vi i næste trin hjælper til med at tilpasse indholdet, hvorved det lokaliseres til hvert enkelt lokalt marked både hvad angår tekst, billeder, lovgivning og andet lokalt betinget indhold. I tredje trin hjælper vi til med at publicere alt dette indhold og syndikere det til de enkelte markeder, og sørger for at det værdifulde indhold, som producenten har investeret i, også præsenteres på rette sted, tid og form. I dag kan vi med vores centre stage application og syndikering sikre at det rigtige indhold optræder rigtigt i forhold til retaileren (fx Amazon, POWER eller Elgiganten), uddyber Joakim Gavelin.

Evaluate sikrer mod fejl
Igennem de første 13-14 år af inrivers eksistens, beskriver ovenstående ganske godt den måde produkter blev håndteret på mellem producent og slutbruger – og for den sags skyld stadigvæk bliver det. Men flere aktører har bevirket, at tingene er blevet en anelse mere kompliceret. En ren digital håndtering af indhold betyder ikke i sig selv at alt altid er korrekt og godt. Det sker (faktisk meget hyppigt) at der på e-commerce sites byttes om på fotos og tekster, at der indsniger sig stavefejl (fx mellemrum, der kan være uhyggeligt svære at opdage) hvorved søgemaskinerne ikke kan finde det søgte, at omtalte produkter slet ikke er på lager – eller at der har været hackere på spil. Har man ikke et overvågningssystem, der kan opdage disse mange mulige fejlkilder, er man ringe stillet. For en besøgendes tålmodighed kan måles i sekunder. Fire sekunder, for at være helt præcis – så klikkes der videre til næste producent af en tilsvarende vare.

”I 2021 besluttede vi at udbygge vores PIM-løsning med Evaluate tjenesten, et såkaldt digital shelf analytics (DSA) modul, der udgør sidste trin i produktrejsen. Når man arbejder med produktdata, der syndikeres ud til en kanal, har man hverken ”øjne” eller ”ører” som ser og lytter til, hvad der foregår. Man er blind for alt, der ligger ud over syndikeringen – man udsender indhold i cyberspace, som man ikke ved, hvor lander. Med Evaluate får man ”øjne” og ”ører” som ser på alle markedspladser og på alle retaileres sites globalt og afrapporterer tingenes tilstand til produktejeren. Dermed kan produktejeren nu ikke alene skabe, berige, tilpasse og syndikere indhold, men efterfølgende kontrollere at indholdet er havnet de rigtige steder på rigtig måde. Måske har retaileren udeladt nogle vigtige salgsargumenter, anvendt et lavopløst foto – eller et forkert foto. Så kan produktejeren nemt rette fejlene – og cirklen er lukket” pointerer Joakim Gavelin.

Er digital shelf analytics vigtigt?
Hvorvidt ens PIM-system også har en DSA-funktionalitet (digital shelf analytics) eller ej, kan ultimativt udgøre forskellen mellem virksomhedens fortsatte eksistens eller ophør. For kunder har en tendens til at reagere meget udadvendt, når de præsenteres for forkert eller manglende indhold på et e-commerce site – udadvendt på den måde at de lynhurtigt klikker videre til konkurrenten.

”Omkring 40 % af alle produkter forsvinder periodevis fra de digitale hylder på grund af forskellige fejl. Men som produktejer eller ejer af e-commerce sitet ved du ikke hvilke 40 % det drejer sig om. Uden DSA har du ikke indsigt i, hvad der foregår på dine digitale hylder. Den næste udfordring består i, at vi finder utroligt meget indhold, der ikke havner det rigtige sted. Det skyldes at samtlige e-commerce sites er organiske i deres opbygning, de ændres og ombygges konstant, og det indebærer at der sker utilsigtede fejl. Et eksempel kan være at indholdet blandes således at eksempelvis beskrivelsen af et Philips-produkt er havnet på billedet af et Procter & Gamble-produkt. Det er mere almindeligt end man tror – i 30 % – 40 % af tilfældene er produktbeskrivelsen fejlplaceret eller mangler, fotos passer ikke med teksten eller stavefejl gør det svært/umuligt at finde produktet. I visse tilfælde er det bare sjovt og man kan grine ad det”, forklarer Joakim Gavelin.

Det kan blive hundedyrt
En ting er at fotoet af en barbermaskine er blevet matchet med teksten til en tandbørste – men hvad, når produktet er omgærdet af lovgivning, som eksempelvis fødevarer, medicin og mange kemiske produkter? Hvis de lækre kager fejlagtigt er mærket som sukkerfri, men faktisk indeholder sukker? Som indtages en af diabetiker? I sådanne tilfælde kan det blive en uhyre kostbar affære for producenten, som altid vil stå med det endelige ansvar. Juridisk såvel som økonomisk.

”Der kan være umærkede allergener til stede, som udløser voldsomme allergianfald, der kan få enorme konsekvenser. I Californien har man helt særlige produktmærkningsordninger, der kan udløse enorme bøder, hvis de ikke overholdes. Men der lurer tillige den helt enkle udfordring med markedsføring af produkter, der er udgået fra lageret uden at blive fjernet fra e-commerce sitet. Det handler om ca. 30 % af alle online varer. Alle de nævnte udfordringer kan vi hjælpe med at løse – ikke mindst med digital shelf analytics-modulet”, konkluderer Joakim Gavelin afslutningsvis.

Inriver i dag
I dag råder inriver over et globalt team med godt 300 medarbejdere, som hjælper 700+ kunder med 1.600+ brands over hele verden. Virksomheden har egne kontorer i Malmö, Stockholm, Amsterdam, London, München, Chicago og Davao City.

Inriver er Product Information Management løsningen (PIM), der driver hele produktrejsen, og giver brands, producenter og forhandlere et samlet system til produktdata, som skal bruges til at imødekomme interessenters voksende krav om produktinformation. Løsningen er bygget til vækst fra dag ét og integration med andre teknologier. Det konfigurerbare inriver PIM integrerer lønsomhed i hele værdikæden gennem operationel agilitet, dataintelligens og indbygget digital shelf analytics. Opdag et PIM, der driver hele produktrejsen på inriver.com.

Ved du, hvordan man evaluerer PIM-løsninger? Eller hvilke muligheder du har brug for til din virksomhed? Læs Gartner Market Guide for Product Information Management Solutions for at finde ud af det.

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
etf021024
Energi Til Fremtiden
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
ecommerce101024
E-Commerce
Hotel Foroyar
Nordatlanten inviterer til konferencer
2 Troels Heien
Et stort skridt mod et cirkulært København
FILIPPO FORTIS
Longines dyrker det søde liv

Inriver blev grundlagt i Sverige i 2007, hvor virksomheden startede som en idé om at løse en udfordring, der blev identificeret under telekommunikationsvæksten i Norden i slutningen af 1990'erne. Da industrien ekspanderede hurtigt på tværs af markeder og efter produkter, stod det hurtigt klart, at det at oprette og vedligeholde produktinformation manuelt ikke ville være skalerbart. Virksomheder havde brug for en løsning til at forbedre oprettelses- og distributionsprocesserne for deres produktinformation.

Denne idé blev produktinformationsstyringsløsningen (PIM), som vi nu kender som inriver. Kernekoncepterne for at løse udfordringer omkring skalerbarhed og strømlinede processer er de samme i dag, som da virksomheden startede – kanalerne er bare blevet langt større!

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...