I takt med den øgede digitalisering har marketing som disciplin ændret sig markant. Marketing kræver flere specialister, og for mindre virksomheder i vækst kan det være en fordel at hyre assistance udefra.
Alting var mere enkelt i gamle dage. Sådan føles det i hvert fald af og til. Men når det kommer til marketing, så er der faktisk noget om snakken. Markedsføringen er som så meget andet blevet mere og mere digital. Det har skabt nye udfordringer men også nye muligheder.
”Da jeg startede i mediebranchen, sad der en marketingsassistent og en koordinator, så man havde det brede ansvar for de platforme som man markedsførte sig på. I dag skal man i højere grad være specialist. SEO-specialist, SoMe-specialist og så videre. Det er simpelthen blevet nødvendigt med flere roller,” fortæller Tasha Michelle Masmas.
Hun er selvstændig med firmaet eComPartner inden for digital markedsføring og optimering af webshops. Efter hun i mange år havde haft forskellige lederroller inden for marketing i mediebranchen, sprang hun for en håndfuld år siden ud som selvstændig.
”Jeg drømte om at bruge mindre tid på bureaukrati imellem afdelinger og gøre tingene mere i mit eget tempo i stedet, ” husker Tasha Michele Masmas.
Klæder brands på til at kunne gøre det, de gør bedst
Eftersom markedsføring generelt kræver flere specialister nu end før i tiden, så er flere begyndt at hyre eksperthjælpen ind udefra. Det er det som Tasha Michelle Masmas har gjort til sin forretning.
”Som nystartet brand eller et brand i udvikling eller mindre dansk virksomhed, så har du ikke altid mulighed for at ansætte fem forskelige specialister til de platforme, som man udkommer på. Så outsourcer man den digitale markedsføring og webshopoptimering til mig, og jeg sørger så for at have specialister på de forskellige poster, som kunden nu engang måtte have behov for,” fortæller Tasha Michelle Masmas.
Hun tager sig af både trafik-, SEO- og webshopoptimering, foruden markedsføring på de sociale medier som er relevante for kunden.
Inden for iværksætteri hører man tit mantraet at man skal gøre det man er god til og lade andre tage sig af resten. Når virksomhederne gør brug af folk som Tasha, så frigør det tid og energi til at fokusere på deres styrker.
”Så kan de koncentrere sig om at designe og udvikle deres produkter, tager sig af deres forhandlere og drive forretningen,” siger Tasha Michelle Masmas.
En fleksibel fremtid med blik for udlandet
Her i 2021 er det næsten umuligt at komme uden om, at den verdensomspændende coronapandemi har påvirket både en del virksomheder, og den måde vi arbejder på. En del af de virksomheder Tasha Michelle Masmas arbejder med er primært onlineforretninger, og de har derfor ikke været så hårdt ramt af krisen som andre.
”Coronapandemien har for alvor slået fast, hvor vigtigt det er også at have en webshop. Det kunne man godt møde lidt berøringsangst over for før i tiden. Det var ved at ændre sig, men pandemien blev lige det sidste skub på den udvikling,” fortæller Tasha Michelle Masmas.
Hun forudser desuden coronapandemien også vil skubbe yderligere til førnævnte udvikling henimod en marketingbranche, der udgøres af langt flere specialistroller end før. Og at man i fremtiden vil se, at virksomheder i langt højere grad gør brug af selvstændige og freelancere udefra til at løse specifikke opgaver. Det gør virksomhederne mere fleksible og mindre sårbare, hvis der pludseligt opstår usikre tider.
”Jeg ser helt bestemt et større freelancemarked i fremtiden. Det giver virksomhederne en større fleksibilitet at have freelancere i stedte for fastansatte. Det giver dem mulighed for at trække stikket i krisetider, men også mulighed for hurtigt at sætte strøm på, når det igen bliver nødvendigt,” lyder det fra Tasha Michelle Masmas.
Der er længe blevet talt om globaliseringen, men ifølge Tasha Michelle Masmas er den først for alvor ved at have ankommet. I hvert fald i hendes del af branchen.
”Hidtil har man bevæget sig meget lokalt. Men nu ser man flere og flere der starter webshop både i Danmark og udlandet samtidig. Så kan det godt være man prioriterer sit nærområde først. Men det er de færreste, der kun laver en webshop på dansk nu. Mens man er i gang, kan man lige så godt udvide. For man har i forvejen tænkt sig, at man også skal være til stede i udlandet på sigt,” slutter Tasha Michelle Masmas.