Sponseret indhold

Liveshopping buldrer frem og skaber mersalg 

Af:

I Kina udgør liveshopping omkring 10 % af al e-handel, og i Danmark og andre lande i Europa spreder fænomenet sig som ringe i vandet. Det er én af de hurtigst vækstende salgs-og marketingkanaler, der findes lige nu, og et utal af forretninger og forbrugere har allerede taget kanalen til sig. 

Liveshopping booster salget for både fysiske butikker og webshops. Den danskudviklede liveshopping-software ELISA, der allerede bruges af mere end 1.000 fysiske og digitale butikker – både danske og internationale, gør det let at komme i gang med at give forbrugerne nye shoppingoplevelser på de sociale medier. Virksomheder som Coop, Coolshop og Kop & Kande har skudt det nye år i gang med liveshopping, hvor engagerede medarbejdere typisk bruger sociale mediers platforme til live at præsentere produkter til fordelagtige priser. I Danmark har flere hundrede butikker – lige fra slagtere, vinbutikker, isenkræmmere, elektronikforhandlere, tøjbutikker etc., lanceret liveshopping for at styrke salg og synlighed samt skabe nærvær og interaktion med kunderne. 

”De danske forbrugeres travle hverdag betyder, at der bliver længere mellem oseturene, men butikkerne kan bruge liveshopping strategisk til at vække kundernes nysgerrighed, skabe mersalg og skabe nærhed i shoppingoplevelserne,” forklarer Christian Vester, direktør for Easy Live Sales, som har udviklet softwaren ELISA, der er ja tak-robotten, som gør det muligt for butikkerne at bruge de sociale platforme til liveshopping. 

Skaber nærvær i salget
Fra forbrugerens perspektiv sikrer ELISA en simpel og effektiv købsproces startende med en købsbekræftelse i Messenger på Facebook efterfulgt af muligheden for at vælge mellem betalings-, leverings- og afhentningsalternativer. Fra butikkernes perspektiv sikrer ELISA samtidig en gnidningsfri integration med butikkens egne systemer, såsom Shopify, Dandomain, Woocommerce, mfl.

Easy Live Sales og ELISA er etableret af forretnings- og softwareudvikleren Nikolai Aas Pedersen. Firmaet, blev stiftet i 2021 og har allerede mere end to håndfulde ansatte. Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen har investeret i vækstvirksomheden, der allerede opererer i fem lande og har velkendte kunder som POWER, Plantorama og Zizzi samt mindre kunder som VildMedVin, BYIC, Degn Topshop og Totteland i porteføljen. 

”Liveshopping sætter et ansigt på forretningen, hvilket er særligt interessant for webbutikker, og skaber nærvær mellem den passionerede repræsentant for virksomheden og forbrugeren. Det skaber loyalitet, og den fortælling, som mange virksomheder higer efter, kan opstå ud af et vellykket liveshopping event,” forklarer Christian Vester.

Element af underholdning booster salg
Netop det forhold, at eventet foregår live, skaber yderligere attraktion.

”Undersøgelser fra tv-branchen viser, at seerne er tiltrukket af live-formatet, fordi ingen ved, hvad der kan ske. Når man følger med her og nu, er der ingen andre, der får oplevelsen før dig selv. Og så kan venner og veninder, der har ensartede shoppinginteresser tagge hinanden under det live event og opnå en fælles oplevelse i eget community,” siger Christian Vester.

Live-formatet når samtidig bredere ud, fordi de sociale mediers algoritmer er tilbøjelige til at favorisere indhold, der foregår her og nu. Nogle af Easy Live Sales’ kunder er begyndt at afholde liveshopping events på bestemte tidspunkter.

”Det skaber et taktslag og en tilbagevendende forventning hos forbrugeren. Lidt som TV-avisen i gamle dage, som alle vidste, blev sendt kl. 19.30. Nu ved forbrugerne, at der er live-salg i yndlingsbutikken onsdag kl. 20.30, når børnene er lagt i seng – og så kan det være, at værten for eventet formår at knytte an til oplevelsen fra sidste uge. På den måde bliver det en føljeton; en serie, hvor du føler, at du har noget til fælles med de andre, der kigger med og også kan interagere i kommentarsporet,” forklarer Christian Vester.

Stærk branding af butikkerne
Liveshopping er også med til at skærpe overskueligheden for forbrugerne. Det kan fx være svært selv at finde den rigtige vin online blandt mange tusinde flasker, den spændende udskæring fra slagteren eller den helt rigtige sorte kjole til festen. Men når en ekspert fagligt og passioneret præsenterer dig for nøje udvalgte produkter, så bliver valget lettere for den enkelte. 

”I traditionelle webbutikker kan kunderne naturligvis ikke røre ved produkterne for at mærke kvaliteten og teksturen, når de fx køber et par jeans. Med liveshopping kommer den følelse af nærvær tættere på i kraft af, at en engageret vært fortæller om produkterne i detaljer,” fortæller Christian Vester.

Liveshopping er derfor et oplagt supplement til både fysiske butikker og webshops. Det tilføjer et element af underholdning til shopping, og så er det let for butikkerne at komme i gang, fordi de sociale mediers platforme er skabt til præsentationerne, og butikkerne har ofte allerede opbygget en følgerskare, som kun bliver større med livesalget. Liveshopping giver også butikkerne mulighed for at brande nye produkter. Det kan fx være, at en legetøjsbutik har fået LEGO i sortimentet. Ved at præsentere nyheden live bliver der skabt opmærksomhed omkring nyheden.

E-handelsanalysen fra marts 2021 viser, at hver femte forbruger har brugt liveshopping. Kunderne er derfor klar til at handle på nye måder, og det har forretningerne også taget til sig. 

ELISA gør det enkelt for webshops at lave liveshopping direkte på sociale medier, fx Instagram og Facebook

Kom godt i gang med liveshopping. Prøv alle ELISAs funktioner gratis. 

Læs mere på www.elisa.io 

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
Schneider 1
Dansk fabrik i Ringsted vækker opmærksomhed i udlandet

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...