Live shopping breder sig som ringe i vandet 

Af:

Tal fra Dansk Erhverv viser at, 19 % af danskerne har prøvet live shopping i løbet af det seneste kvartal. Den nye shopping-form buldrer frem og skaber nærvær samt mersalg. Live shopping er én af de hurtigst vækstende salgs-og marketingkanaler, der findes lige nu, og stribevis af forretninger og forbrugere har allerede taget kanalen til sig. 

Fænomenet live shopping er opstået i Kina, hvor butikkerne har genopfundet tv-shopping, som forsvandt fra skærmene i takt med, at forbrugerne begyndte at handle på nettet i stedet. Kineserne, der stadig er førende på live shopping området, forventer ifølge tal fra eMarketer, at live shopping vil udgøre 16,5% af den samlede B2C e-handel i Kina i 2022. Det er ikke kun kineserne, der har fået øjnene op for live shopping  – både forhandlere i USA og Europa følger trop og benytter sig af live shopping til at skabe mersalg og give kunderne en oplevelse af nærvær. 

”Live shopping er et effektivt redskab for forhandlerne til at nå målsætningerne samt at gøre opmærksom på sig selv, og så fungerer konceptet både til fysiske og til onlinebutikker, ” forklarer Christian Vester, direktør for Easy Live Sales, som har udviklet liveshopping-softwaren ELISA, som gør det muligt for forhandlerne at bruge de sociale platforme til live shopping fx Facebook og Instagram. Teknologien, der bliver brugt af mere end 1400 fysiske og onlinebutikker i både ind- og udland, gør det let at komme i gang med at give forbrugerne nye shoppingoplevelser på de sociale medier. 

Modsat tv-shopping kan kunderne i langt højere grad deltage aktivt i live shopping gennem kommentarer, likes, afstemninger og meget mere. Det fremmer ikke blot bekvemmeligheden, men bygger også relationer mellem kunderne og butikken.  

”I dag bruger forhandlere som Goodiebox, Eyda og Plantorama live shopping som en aktiv strategi for at holde på og tiltrække kunderne og dermed styrke positionen i forhold til sværvægtere som Amazon og Zalando,” siger Christian Vester.

Live shopping inspirerer kunderne 
Live shopping inspirerer kunderne, har et element af underholdning og skærper overskueligheden for forbrugerne. 

”Det kan fx være svært selv at finde den rigtige flaske hvidvin online blandt mange tusinde vine, den møreste udskæring fra slagteren eller den helt rigtige kjole til festen. Men når en ekspert fagligt og passioneret præsenterer dig for nøje udvalgte produkter, så bliver valget lettere for den enkelte,” forklarer Christian Vester. 

Live shopping tilfører den traditionelle onlinehandel et ekstra element. Online kan kunderne jo ikke mærke kvaliteten af bomuldsstoffet på en T-shirt, men den følelse kommer tættere på, når varerne bliver præsenteret. 

Sociale medier understøtter live shopping
Live shopping er derfor et oplagt supplement til både fysiske butikker og webshops. Det tilføjer et element af underholdning til shopping, og så er det let for forhandlerne at komme i gang, fordi de sociale mediers platforme er skabt til præsentationerne. Og forhandlerne har allerede opbygget en følgerskare, som kun bliver større med livesalget. De sociale medier sikrer, at live-formatet når meget bredt ud, fordi mediernes algoritmer er tilbøjelige til at favorisere indhold, der foregår her og nu. 

”Live shopping på de sociale platforme booster ikke blot salget, men er med til at udbrede kendskabet til brandet. Undersøgelser fra tv-branchen viser, at seerne er tiltrukket af live-formatet, fordi ingen ved, hvad der kan ske. Når man følger med her og nu, er der ingen andre, der får oplevelsen før dig selv. Og så kan venner og veninder, der har samme shopping interesser tagge hinanden under det live event og opnå en fælles oplevelse i eget community,” fortæller Christian Vester.

Det er bekvemt at live shoppe
Fra forbrugerens perspektiv sikrer ELISA en simpel og effektiv købsproces, der begynder med en købsbekræftelse i Messenger på Facebook efterfulgt af muligheden for at vælge mellem betalings,- leverings- og afhentningsalternativer. Fra butikkernes perspektiv sikrer ELISA samtidig en gnidningsfri integration med butikkens egne systemer, såsom Shopify, Dandomain, Woocommerce, mfl.

Easy Live Sales og ELISA er etableret af forretnings- og softwareudvikleren Nikolai Aas Pedersen. Firmaet, blev stiftet i 2021 og har allerede mere end to håndfulde ansatte. Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen har investeret i vækstvirksomheden, der allerede opererer i fem lande og har velkendte kunder som POWER, Plantorama og Zizzi samt mindre kunder som VildMedVin, BYIC, Degn Topshop og Totteland i porteføljen. 

  • ELISA gør det enkelt for webshops at lave live shopping direkte på sociale medier,
    fx Instagram og Facebook
  • Kom godt i gang med live shopping.
    Prøv alle ELISAs funktioner gratis. 

Læs mere på www.elisa.io 

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Ronny_tilpasset1
Investering af midler i Virksomhedsskatteordningen (VSO) – hvad må man?
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
Armaflex_ isolering mod kulde
Teknisk isolering – den hurtigste vej til besparelser 

Læs også

Fotograf Sif Meinckewww.sifmeincke
Den generelle trussel fra cyberangreb i Danmark er meget høj 
Det samme er danske virksomheders kompetence til at levere løsninger, der kan beskytte samfundet, virksomheder og centrale institutioner. Så...
de-fem-storste-globale-risikoer-i-2024-og-2025 (1) copy_
Misinformation og cybersikkerhed er de største globale trusler
Over de næste to år vil AI-genereret misinformation være den største globale trussel skarpt forfulgt at cybersikkerhed. Det slår over...
Natasha-Friis-Saxberg-4-Storformat (1)
Cybersikkerhed er blevet et mange-hovedet monster
Der går ikke mange dage mellem, at man hører om en ny virksomhed eller branche, der har været udsat for et cyberangreb. Og det er måske...