Live shopping breder sig som ringe i vandet 

Af:

Tal fra Dansk Erhverv viser at, 19 % af danskerne har prøvet live shopping i løbet af det seneste kvartal. Den nye shopping-form buldrer frem og skaber nærvær samt mersalg. Live shopping er én af de hurtigst vækstende salgs-og marketingkanaler, der findes lige nu, og stribevis af forretninger og forbrugere har allerede taget kanalen til sig. 

Fænomenet live shopping er opstået i Kina, hvor butikkerne har genopfundet tv-shopping, som forsvandt fra skærmene i takt med, at forbrugerne begyndte at handle på nettet i stedet. Kineserne, der stadig er førende på live shopping området, forventer ifølge tal fra eMarketer, at live shopping vil udgøre 16,5% af den samlede B2C e-handel i Kina i 2022. Det er ikke kun kineserne, der har fået øjnene op for live shopping  – både forhandlere i USA og Europa følger trop og benytter sig af live shopping til at skabe mersalg og give kunderne en oplevelse af nærvær. 

”Live shopping er et effektivt redskab for forhandlerne til at nå målsætningerne samt at gøre opmærksom på sig selv, og så fungerer konceptet både til fysiske og til onlinebutikker, ” forklarer Christian Vester, direktør for Easy Live Sales, som har udviklet liveshopping-softwaren ELISA, som gør det muligt for forhandlerne at bruge de sociale platforme til live shopping fx Facebook og Instagram. Teknologien, der bliver brugt af mere end 1400 fysiske og onlinebutikker i både ind- og udland, gør det let at komme i gang med at give forbrugerne nye shoppingoplevelser på de sociale medier. 

Modsat tv-shopping kan kunderne i langt højere grad deltage aktivt i live shopping gennem kommentarer, likes, afstemninger og meget mere. Det fremmer ikke blot bekvemmeligheden, men bygger også relationer mellem kunderne og butikken.  

”I dag bruger forhandlere som Goodiebox, Eyda og Plantorama live shopping som en aktiv strategi for at holde på og tiltrække kunderne og dermed styrke positionen i forhold til sværvægtere som Amazon og Zalando,” siger Christian Vester.

Live shopping inspirerer kunderne 
Live shopping inspirerer kunderne, har et element af underholdning og skærper overskueligheden for forbrugerne. 

”Det kan fx være svært selv at finde den rigtige flaske hvidvin online blandt mange tusinde vine, den møreste udskæring fra slagteren eller den helt rigtige kjole til festen. Men når en ekspert fagligt og passioneret præsenterer dig for nøje udvalgte produkter, så bliver valget lettere for den enkelte,” forklarer Christian Vester. 

Live shopping tilfører den traditionelle onlinehandel et ekstra element. Online kan kunderne jo ikke mærke kvaliteten af bomuldsstoffet på en T-shirt, men den følelse kommer tættere på, når varerne bliver præsenteret. 

Sociale medier understøtter live shopping
Live shopping er derfor et oplagt supplement til både fysiske butikker og webshops. Det tilføjer et element af underholdning til shopping, og så er det let for forhandlerne at komme i gang, fordi de sociale mediers platforme er skabt til præsentationerne. Og forhandlerne har allerede opbygget en følgerskare, som kun bliver større med livesalget. De sociale medier sikrer, at live-formatet når meget bredt ud, fordi mediernes algoritmer er tilbøjelige til at favorisere indhold, der foregår her og nu. 

”Live shopping på de sociale platforme booster ikke blot salget, men er med til at udbrede kendskabet til brandet. Undersøgelser fra tv-branchen viser, at seerne er tiltrukket af live-formatet, fordi ingen ved, hvad der kan ske. Når man følger med her og nu, er der ingen andre, der får oplevelsen før dig selv. Og så kan venner og veninder, der har samme shopping interesser tagge hinanden under det live event og opnå en fælles oplevelse i eget community,” fortæller Christian Vester.

Det er bekvemt at live shoppe
Fra forbrugerens perspektiv sikrer ELISA en simpel og effektiv købsproces, der begynder med en købsbekræftelse i Messenger på Facebook efterfulgt af muligheden for at vælge mellem betalings,- leverings- og afhentningsalternativer. Fra butikkernes perspektiv sikrer ELISA samtidig en gnidningsfri integration med butikkens egne systemer, såsom Shopify, Dandomain, Woocommerce, mfl.

Easy Live Sales og ELISA er etableret af forretnings- og softwareudvikleren Nikolai Aas Pedersen. Firmaet, blev stiftet i 2021 og har allerede mere end to håndfulde ansatte. Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen har investeret i vækstvirksomheden, der allerede opererer i fem lande og har velkendte kunder som POWER, Plantorama og Zizzi samt mindre kunder som VildMedVin, BYIC, Degn Topshop og Totteland i porteføljen. 

  • ELISA gør det enkelt for webshops at lave live shopping direkte på sociale medier,
    fx Instagram og Facebook
  • Kom godt i gang med live shopping.
    Prøv alle ELISAs funktioner gratis. 

Læs mere på www.elisa.io 

Seneste nyt

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bæredygtighedscertificering af kontorer vinder kun langsomt indpas
IMG_8773
Ny platformskal accelerere ejendomsbranchens grønne omstilling
Postterminal
Regeringen vil give kommuner lov til at stikke en kæp i hjulet for nedrivninger – men vil det virke?
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen
Draghi
EU’s indpisker om at rydde ud i regulering åbner MIPIM 2025

Mest læste på BusinessReview.dk

Screenshot 2023-06-13 at 09.34
Grøn Tech Berlingske Epaper
home-insurance-and-real-estate-appraisal-ideas
Ny analyse: Næsten en ud af fem ejendomsvurderinger på erhverv er sat for højt
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
lri-TVRqanBJVXRtRHFNMDJHQlZZRDZ6czg5MFdrPQ2
Danmark har brug for et stærkt dansk fintech-økosystem
Steffen-Bang-Olsen
EJENDOMSADVOKATEN: Lejers fraflytningsforpligtelser i erhvervslejemål
2 (1)
Hjerneforskningen står foran ny æra
Nordgående Danlink godstog ved Tinglev
Jernbanen kommer stærkt igen
EW_BW_Wavecare
Når innovation forpligter
_12A9980 sRGB 72--
MEDICOINDUSTRIEN: BÆREDYGTIGHED BULDRER FREM
Data-centre_interxion--
Interxion sikrer dataudveksling, sikkerhed og bæredygtighed for missionskritisk IT

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...