Live shopping breder sig som ringe i vandet 

IMG_2558

Af:

Tal fra Dansk Erhverv viser at, 19 % af danskerne har prøvet live shopping i løbet af det seneste kvartal. Den nye shopping-form buldrer frem og skaber nærvær samt mersalg. Live shopping er én af de hurtigst vækstende salgs-og marketingkanaler, der findes lige nu, og stribevis af forretninger og forbrugere har allerede taget kanalen til sig. 

Fænomenet live shopping er opstået i Kina, hvor butikkerne har genopfundet tv-shopping, som forsvandt fra skærmene i takt med, at forbrugerne begyndte at handle på nettet i stedet. Kineserne, der stadig er førende på live shopping området, forventer ifølge tal fra eMarketer, at live shopping vil udgøre 16,5% af den samlede B2C e-handel i Kina i 2022. Det er ikke kun kineserne, der har fået øjnene op for live shopping  – både forhandlere i USA og Europa følger trop og benytter sig af live shopping til at skabe mersalg og give kunderne en oplevelse af nærvær. 

”Live shopping er et effektivt redskab for forhandlerne til at nå målsætningerne samt at gøre opmærksom på sig selv, og så fungerer konceptet både til fysiske og til onlinebutikker, ” forklarer Christian Vester, direktør for Easy Live Sales, som har udviklet liveshopping-softwaren ELISA, som gør det muligt for forhandlerne at bruge de sociale platforme til live shopping fx Facebook og Instagram. Teknologien, der bliver brugt af mere end 1400 fysiske og onlinebutikker i både ind- og udland, gør det let at komme i gang med at give forbrugerne nye shoppingoplevelser på de sociale medier. 

Modsat tv-shopping kan kunderne i langt højere grad deltage aktivt i live shopping gennem kommentarer, likes, afstemninger og meget mere. Det fremmer ikke blot bekvemmeligheden, men bygger også relationer mellem kunderne og butikken.  

”I dag bruger forhandlere som Goodiebox, Eyda og Plantorama live shopping som en aktiv strategi for at holde på og tiltrække kunderne og dermed styrke positionen i forhold til sværvægtere som Amazon og Zalando,” siger Christian Vester.

Live shopping inspirerer kunderne 
Live shopping inspirerer kunderne, har et element af underholdning og skærper overskueligheden for forbrugerne. 

”Det kan fx være svært selv at finde den rigtige flaske hvidvin online blandt mange tusinde vine, den møreste udskæring fra slagteren eller den helt rigtige kjole til festen. Men når en ekspert fagligt og passioneret præsenterer dig for nøje udvalgte produkter, så bliver valget lettere for den enkelte,” forklarer Christian Vester. 

Live shopping tilfører den traditionelle onlinehandel et ekstra element. Online kan kunderne jo ikke mærke kvaliteten af bomuldsstoffet på en T-shirt, men den følelse kommer tættere på, når varerne bliver præsenteret. 

Sociale medier understøtter live shopping
Live shopping er derfor et oplagt supplement til både fysiske butikker og webshops. Det tilføjer et element af underholdning til shopping, og så er det let for forhandlerne at komme i gang, fordi de sociale mediers platforme er skabt til præsentationerne. Og forhandlerne har allerede opbygget en følgerskare, som kun bliver større med livesalget. De sociale medier sikrer, at live-formatet når meget bredt ud, fordi mediernes algoritmer er tilbøjelige til at favorisere indhold, der foregår her og nu. 

”Live shopping på de sociale platforme booster ikke blot salget, men er med til at udbrede kendskabet til brandet. Undersøgelser fra tv-branchen viser, at seerne er tiltrukket af live-formatet, fordi ingen ved, hvad der kan ske. Når man følger med her og nu, er der ingen andre, der får oplevelsen før dig selv. Og så kan venner og veninder, der har samme shopping interesser tagge hinanden under det live event og opnå en fælles oplevelse i eget community,” fortæller Christian Vester.

Det er bekvemt at live shoppe
Fra forbrugerens perspektiv sikrer ELISA en simpel og effektiv købsproces, der begynder med en købsbekræftelse i Messenger på Facebook efterfulgt af muligheden for at vælge mellem betalings,- leverings- og afhentningsalternativer. Fra butikkernes perspektiv sikrer ELISA samtidig en gnidningsfri integration med butikkens egne systemer, såsom Shopify, Dandomain, Woocommerce, mfl.

Easy Live Sales og ELISA er etableret af forretnings- og softwareudvikleren Nikolai Aas Pedersen. Firmaet, blev stiftet i 2021 og har allerede mere end to håndfulde ansatte. Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen har investeret i vækstvirksomheden, der allerede opererer i fem lande og har velkendte kunder som POWER, Plantorama og Zizzi samt mindre kunder som VildMedVin, BYIC, Degn Topshop og Totteland i porteføljen. 

  • ELISA gør det enkelt for webshops at lave live shopping direkte på sociale medier,
    fx Instagram og Facebook
  • Kom godt i gang med live shopping.
    Prøv alle ELISAs funktioner gratis. 

Læs mere på www.elisa.io 

Mest læste på BusinessReview.dk

genopbygningafbørsen
Tillæg: Genopbygning af Børsen
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
-
Forretningsrejserne er blevet mere sociale
nicholas-doherty-pONBhDyOFoM-unsplash
Den grønne omstilling er vores alles projekt
1-LOFT hoogglans halfopen
Vælg din nye seng med omtanke

Læs også

Datacenter interiør
Kunstig intelligens stiller store krav til fremtidens datacentre
At drive et datacenter handler om meget mere end blot at putte en masse servere ind i en bygning. Stigende krav til applikationer og...
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
AI bliver anderledes end alle andre revolutioner
Hvor den industrielle revolution omkring 1800-tallet og automatiseringsbølgen i starten af 1900-tallet i høj grad påvirkede medarbejdere...
Chatbot chat AI concept, artificial intelligence Businessman usi
Standardbrugerflader mindsker frygten for kunstig intelligens
I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner...