Corona-pandemien har givet den digitale transformation af Danmark et gevaldigt skub. Kunsten er nu at udnytte det momentum til at holde fast i gevinsterne, mener man hos Fujitsu, der hjælper en lang række danske virksomheder og organisationer på deres digitale rejse.
De seneste måneder, hvor flertallet har været tvunget til at arbejde fra distancen, handle mere over nettet og holde digitale møder, har taget danske virksomheder og organisationer mange skridt videre ad den digitale rejse, de allerede havde begivet sig ud på.
Nu er opgaven at udnytte det digitale momentum som et springbræt til at sætte fart på digitaliseringen, mener Søren Rinnov Østergaard, der er administrerende direktør i Fujitsu i Danmark.
”Rigtig mange, både virksomheder og privatpersoner, har for alvor fået øjnene op for, hvordan digitalisering kan hjælpe i det daglige arbejde – ved at øge effektiviteten, produktiviteten og i mange tilfælde også arbejdsglæden. Kunsten er nu at tænke sig om og bygge videre på, hvad vi har lært under corona-pandemien, hvor langt de fleste har været tvunget til at omstille sig meget hurtigt. Tiden er til at sætte det lange lys på og sikre en varig, velfungerende og sikker digital transformation af forretningen og arbejdspladsen, og den rejse vil vi meget gerne være strategisk rejseleder på,” siger Søren Rinnov Østergaard fra Fujitsu.
Løsninger tjener sig hurtigt ind
Fujitsu, der har hovedsæde i Japan, har gennem en lang årrække bidraget til digital udvikling i mange dele af det danske samfund. Fokus har især været på de nyeste teknologier, der kan digitalisere og automatisere mange opgaver, som stadig løses manuelt, og dermed transformere kundernes forretning. Fujitsu er blandt de absolut førende i verden, når det kommer til kunstig intelligens, machine learning og automatisering, og de teknologier bliver løbende integreret i Fujitsus løsninger, hvor det giver mening.
”Vi sætter en stor ære i at sætte os grundigt ind i vores kunders forretning og hjælpe dem med at udnytte de nyeste og mest effektive muligheder for at transformere deres forretning digitalt. Fra sikkerhed og lovgivning til brugervenlighed og infrastruktur. Der er kæmpestore gevinster ved at være på forkant med teknologien, og det behøver ikke at være dyrt. Tværtimod tjener vores konkrete, digitale løsninger, der er udviklet i tæt samspil med kunderne, sig ofte hurtigt ind,” siger Søren Rinnov Østergaard fra Fujitsu.
Ud over virksomheder, hjælper Fujitsu mange offentlige instanser som kommuner, regioner og styrelser med at udvikle og implementere digitale løsninger, herunder drift af it-infrastruktur, håndtering af sikkerhed og systemer til økonomistyring, sags- og dokumenthåndtering og analyse- og ledelsesinformation.
Arbejder for et større formål
Fujitsu er også meget engageret i at skabe løsninger, der bidrager med reel værdi til samfundet. I Japan er Fujitsu involveret i at udvikle bæredygtige byer, hvor intelligente løsninger kan optimere for eksempel trafikken og energiforbruget. Og i Danmark har Fujitsu for nylig skabt en banebrydende løsning til vindmøllegiganten Siemens Gamesa, hvor man ved hjælp af kunstig intelligens kan kontrollere de op til 75 meter lange turbineblade for ujævnheder og fejl – vel at mærke langt hurtigere og mere præcist, end hvad et menneske kan gøre.
”Vi har den tilgang, at samfundet giver meget til os, og derfor skal vi også give noget tilbage. Megatrenden er, at samfundsansvar hænger tæt sammen med forretning, hvilket corona-pandemien kun har understreget. Vi ønsker at tage et ansvar for klima og miljø og for det samfund, vi er en del af. Det handler om at have et formål, der er større end én selv, og det er noget, der betyder meget for både vores medarbejdere og vores kunder,” siger Søren Rinnov Østergaard fra Fujitsu.
Mange af Fujitsus kunderelationer går mange år tilbage. Det er ikke tilfældigt og går fint i tråd med værdierne hos den japanske it-gigant og med japansk kultur. Ifølge Søren Rinnov Østergaard er der en del at lære ved at kigge i retning af Solens Rige – også i forhold til IT.
”Verden snurrer hurtigere og hurtigere rundt, og man kan have en tendens til at tænke lidt for kortsigtet. Vi ønsker i stedet at opbygge langvarige, robuste og tillidsfulde relationer til vores kunder, hvor der ikke ligger noget og knirker, allerede fra du indgår kontrakten. Det betyder rent praktisk, at vi vil levere digitale løsninger, som vores kunder er tilfredse med – også på den lange bane. Vi vil gerne være en succes og tjene penge, men det skal ske på en ansvarlig og bæredygtig måde i bred forstand,” siger Søren Rinnov Østergaard.