Sponseret indhold

Fremtidens arbejdsplads er hybrid

Af:

2020 var et skelsættende år, der vendte op og ned på vores liv med nedlukninger, restriktioner, hjemmearbejde og en generel omstilling til en helt ny hverdag. Efter halvandet års forsøg på at indordne sig, er samfundet åbnet op igen, og vores privat- og arbejdsliv er atter ved at være normaliseret. Hvad er imidlertid den rette virksomhedsstrategi for en succesfuld genåbning? Alle tegn peger på, at den moderne arbejdsplads er hybrid.

Skrevet af; Michael Christophersen og Michael Ries


Fra foråret sidste år blev vi alle tvunget til at forholde os til en helt ny virkelighed. Når de ’gode gamle’ metoder ikke længere kunne lade sig gøre, måtte virksomheder improvisere for at fortsætte driften. Fjernarbejde måtte indføres hos tusindvis af danskere, og især for virksomheder med rigide strukturer, faste arbejdstimer- og pladser samt en politik om ingen hjemmearbejdspladser har dette været en stor omvæltning. I processen erfarede mange imidlertid, at de arbejdede både effektivt og produktivt hjemmefra og nogle endda bedre end fra kontoret. Med efterdønningerne fra COVID må der igen tages stilling til, om tidligere rutiner og politikker er tilsvarende kendsgerningerne for 2021 og de kommende år. For mange virksomheder er en omstrukturering aktuel for fremtidssikringen af arbejdspladsen.

Virksomhedsledere vælger den hybride model
I en undersøgelse foretaget af tech-udvikleren Owl Labs er 2000 virksomhedsledere fra UK, Tyskland, Frankrig, Sverige, Norge, Finland og Danmark blevet spurgt om deres tilgang til administration af arbejdspladsen post-pandemi. 89% af virksomhederne planlægger en permanent hybrid ordning, hvor hjemme- og kontorarbejde kombineres. Af de adspurgte danske virksomheder vil 92% fremover benytte sig af hybrid arbejdskraft. Planlægning af arbejdspolitik og infrastruktur får høj prioritet fremover for 93% af organisationerne. Dette inkluderer investering i teknologi- og kommunikationsværktøjer, fortsatte tiltag for social afstand på kontoret samt udlevering af det fornødne udstyr, så arbejdet kan udføres uanset lokation. Fjernarbejde har positiv indvirkning på områder som work-life-balance, produktivitet, driftsomkostninger og klimabelastning, hvorfor virksomheder med fordel fortsat kan benytte sig af det efter genåbning.

Nyt digitalt system til fleksible arbejdspladser
MyDesk er et nyt, dansk, cloudbaseret system til administration af fleksible arbejdspladser, der kan tilgås fra alle IT-platforme og er derfor det sikre valg for virksomheder, som ønsker effektivt at revidere deres kontoropsætning og implementere hybride modeller. Udviklingen af MyDesk blev igangsat i 2020 på baggrund af observationer af COVIDs indflydelse på virksomheder. De tre stiftere, der tilsammen har +50 års erfaring med it- og forretningsudvikling, så et potentiale for disruption af måden, som virksomheder tilrettelægger arbejdsstrukturer samt et tydeligt behov for et nyt og enkelt system til styring og optimering af hybride arbejdspladser. Fokus på fleksibilitet medfører forbedret frihed, tilfredshed og velvære for medarbejderen, samtidig med at virksomheden kan analysere og tilpasse kontorkapaciteten det reelle behov.

Med MyDesk opretter virksomheden plantegninger med pladser, der kan inddeles i områder med specifikke formål f.eks. til stille- eller gruppearbejde. Medarbejderen booker sig ind på forhånd via mobilappen eller fra computeren og vælger en plads fx nær ønskede kolleger, plads i stillezone, kantinemad, parkering, IT-udstyr mm. De er hermed garanteret faciliteter, som passer til deres behov den pågældende dag. Dette giver overblik for ledelsen og fleksibilitet for medarbejderen. Store, fremsynede virksomheder som TDC og Codan har med succes implementeret MyDesk-systemet for deres hundredvis af medarbejdere. Sundhed.dk har omstruktureret til en hybrid model med MyDesk, hvor medarbejderne på en arbejdsuge møder ind på kontoret to dage, har hjemmearbejde to dage, og på den femte dag vælger de selv, hvorfra de arbejder.

Individets forudsætninger og behov
Moderne arbejdspladser organiseres ud fra individets forudsætninger og behov og prioriterer således både det individuelt fokuserede arbejde og det sociale fællesskab. Den gamle one-size-fits-all-model, hvor alle arbejder ens, er ikke længere relevant. Ved implementering af hybride løsninger fremmes fleksibilitet og frihed til gavn for både medarbejderens velvære og virksomhedens driftsomkostninger. Det er således åbenlyst, hvorfor fremtidens arbejdsplads er hybrid. 

MyDesk er en ny applikation etableret med intentionen om at skabe mere frihed og arbejdsglæde for medarbejdere. Ideen opstod i 2020 ud fra observationer af COVIDs indflydelse på store virksomheder. De tre stiftere kunne se et tydeligt behov for et nyt system til administration af arbejdspladser. Der var her potentiale for disruption af måden, som virksomheder tilrettelægger sine arbejdsstrukturer. Det er ikke længere optimalt med en ’one-size-fits-all’-løsning, hvor alle arbejder på samme måde. Tiden er inde til implementering af et system, der tager højde for de nye realiteter: Et system til administration af fleksible arbejdspladser.

Læs mere på mydesk.io

Seneste nyt

BRE 130225 foto
Ejendomsbranchen i digitalt gear: Er vi klar til fremtiden?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bæredygtighedscertificering af kontorer vinder kun langsomt indpas
IMG_8773
Ny platformskal accelerere ejendomsbranchens grønne omstilling
Postterminal
Regeringen vil give kommuner lov til at stikke en kæp i hjulet for nedrivninger – men vil det virke?
Martin Ø hero
Kontor-udlejere harafstået fra at hæve huslejen som følge af inflationen

Mest læste på BusinessReview.dk

Screenshot 2023-06-13 at 09.34
Grøn Tech Berlingske Epaper
lri-TVRqanBJVXRtRHFNMDJHQlZZRDZ6czg5MFdrPQ2
Danmark har brug for et stærkt dansk fintech-økosystem
Steffen-Bang-Olsen
EJENDOMSADVOKATEN: Lejers fraflytningsforpligtelser i erhvervslejemål
Nordgående Danlink godstog ved Tinglev
Jernbanen kommer stærkt igen
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
Billeder fra Ikast Apotek - til brug i Politisk Årsskrift 2012
Apotekerne er en vigtig brik i fremtidens sundhedsvæsen
Cyber-Recovery-Vault-Model (1)--
Pengeskabets genkomst i en digital udgave – virksomhedens sidste forsvar mod tab af data
close up rear view of young man using smartphone to video conference to consulting about male hormone and physical with specialist and listen explaining at home for telemedicine health technology life concept
Mød din psykolog – nemt og fleksibelt online
NDI_17052021_farve (32 of 45)
Genbrug af dæk vinder frem som bæredygtig løsning
Steffen Bang-Olsen Kromann Reumert_3
Ejendomsadvokaten: Tilbudspligt ved salg af boligudlejningsejendomme

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...