Sponseret indhold
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

2020 var et skelsættende år, der vendte op og ned på vores liv med nedlukninger, restriktioner, hjemmearbejde og en generel omstilling til en helt ny hverdag. Efter halvandet års forsøg på at indordne sig, er samfundet åbnet op igen, og vores privat- og arbejdsliv er atter ved at være normaliseret. Hvad er imidlertid den rette virksomhedsstrategi for en succesfuld genåbning? Alle tegn peger på, at den moderne arbejdsplads er hybrid.

Skrevet af; Michael Christophersen og Michael Ries


Fra foråret sidste år blev vi alle tvunget til at forholde os til en helt ny virkelighed. Når de ’gode gamle’ metoder ikke længere kunne lade sig gøre, måtte virksomheder improvisere for at fortsætte driften. Fjernarbejde måtte indføres hos tusindvis af danskere, og især for virksomheder med rigide strukturer, faste arbejdstimer- og pladser samt en politik om ingen hjemmearbejdspladser har dette været en stor omvæltning. I processen erfarede mange imidlertid, at de arbejdede både effektivt og produktivt hjemmefra og nogle endda bedre end fra kontoret. Med efterdønningerne fra COVID må der igen tages stilling til, om tidligere rutiner og politikker er tilsvarende kendsgerningerne for 2021 og de kommende år. For mange virksomheder er en omstrukturering aktuel for fremtidssikringen af arbejdspladsen.

Virksomhedsledere vælger den hybride model
I en undersøgelse foretaget af tech-udvikleren Owl Labs er 2000 virksomhedsledere fra UK, Tyskland, Frankrig, Sverige, Norge, Finland og Danmark blevet spurgt om deres tilgang til administration af arbejdspladsen post-pandemi. 89% af virksomhederne planlægger en permanent hybrid ordning, hvor hjemme- og kontorarbejde kombineres. Af de adspurgte danske virksomheder vil 92% fremover benytte sig af hybrid arbejdskraft. Planlægning af arbejdspolitik og infrastruktur får høj prioritet fremover for 93% af organisationerne. Dette inkluderer investering i teknologi- og kommunikationsværktøjer, fortsatte tiltag for social afstand på kontoret samt udlevering af det fornødne udstyr, så arbejdet kan udføres uanset lokation. Fjernarbejde har positiv indvirkning på områder som work-life-balance, produktivitet, driftsomkostninger og klimabelastning, hvorfor virksomheder med fordel fortsat kan benytte sig af det efter genåbning.

Nyt digitalt system til fleksible arbejdspladser
MyDesk er et nyt, dansk, cloudbaseret system til administration af fleksible arbejdspladser, der kan tilgås fra alle IT-platforme og er derfor det sikre valg for virksomheder, som ønsker effektivt at revidere deres kontoropsætning og implementere hybride modeller. Udviklingen af MyDesk blev igangsat i 2020 på baggrund af observationer af COVIDs indflydelse på virksomheder. De tre stiftere, der tilsammen har +50 års erfaring med it- og forretningsudvikling, så et potentiale for disruption af måden, som virksomheder tilrettelægger arbejdsstrukturer samt et tydeligt behov for et nyt og enkelt system til styring og optimering af hybride arbejdspladser. Fokus på fleksibilitet medfører forbedret frihed, tilfredshed og velvære for medarbejderen, samtidig med at virksomheden kan analysere og tilpasse kontorkapaciteten det reelle behov.

Med MyDesk opretter virksomheden plantegninger med pladser, der kan inddeles i områder med specifikke formål f.eks. til stille- eller gruppearbejde. Medarbejderen booker sig ind på forhånd via mobilappen eller fra computeren og vælger en plads fx nær ønskede kolleger, plads i stillezone, kantinemad, parkering, IT-udstyr mm. De er hermed garanteret faciliteter, som passer til deres behov den pågældende dag. Dette giver overblik for ledelsen og fleksibilitet for medarbejderen. Store, fremsynede virksomheder som TDC og Codan har med succes implementeret MyDesk-systemet for deres hundredvis af medarbejdere. Sundhed.dk har omstruktureret til en hybrid model med MyDesk, hvor medarbejderne på en arbejdsuge møder ind på kontoret to dage, har hjemmearbejde to dage, og på den femte dag vælger de selv, hvorfra de arbejder.

Individets forudsætninger og behov
Moderne arbejdspladser organiseres ud fra individets forudsætninger og behov og prioriterer således både det individuelt fokuserede arbejde og det sociale fællesskab. Den gamle one-size-fits-all-model, hvor alle arbejder ens, er ikke længere relevant. Ved implementering af hybride løsninger fremmes fleksibilitet og frihed til gavn for både medarbejderens velvære og virksomhedens driftsomkostninger. Det er således åbenlyst, hvorfor fremtidens arbejdsplads er hybrid. 

MyDesk er en ny applikation etableret med intentionen om at skabe mere frihed og arbejdsglæde for medarbejdere. Ideen opstod i 2020 ud fra observationer af COVIDs indflydelse på store virksomheder. De tre stiftere kunne se et tydeligt behov for et nyt system til administration af arbejdspladser. Der var her potentiale for disruption af måden, som virksomheder tilrettelægger sine arbejdsstrukturer. Det er ikke længere optimalt med en ’one-size-fits-all’-løsning, hvor alle arbejder på samme måde. Tiden er inde til implementering af et system, der tager højde for de nye realiteter: Et system til administration af fleksible arbejdspladser.

Læs mere på mydesk.io

MEST LÆSTE