Sponseret indhold
Fremtidens arbejdsplads er hybrid – og det stiller nye krav til virksomhederne
Claus Westergaard Kraft, Head of NetDesign
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Hybridarbejde skaber en række nye spændende muligheder, ikke mindst for medarbejderne, som får mere fleksibilitet og større frihed til selv at tilrettelægge arbejdet. Men den nye måde at arbejde på skaber også en række udfordringer. Mange organisationer får nemlig behov for at gentænke indretningen af virksomhedens fysiske kontorlandskaber og mødelokaler, fordi den nuværende indretning ikke understøtter behovene i den hybride virkelighed. 

Forude venter også investeringer i nye digitale kommunikations- og samarbejdsløsninger, som kan tale sammen på tværs af systemer, for de store gevinster ved hybridarbejdet kan først høstes, når medarbejderne kan samarbejde effektivt digitalt og tilgå alle møder online – uanset hvor de opholder sig og hvilke platforme og devices, de benytter. 

Vi har fået et nyt syn på arbejdet
Under COVID-19 forandrede vores arbejdsliv sig markant. Hjemmearbejdet eksploderede og den digitale udvikling accelererede med flere år. Onlinemøder blev ”The New Normal”, og vi blev hurtigt fortrolige med mange forskellige digitale kommunikations- og samarbejdsløsninger, som har givet os en langt større fleksibilitet og frihed til selv at tilrettelægge vores arbejde og arbejdstid. 

Det har gjort, at vi nu, i langt højere grad end tidligere, mere betragter arbejdet som en aktivitet, som ikke er forbundet med et bestemt sted. Vores holdning og tilgang til arbejdet har ændret sig og det har skabt et helt nyt syn på, hvad det vil sige at ”gå på arbejde”, som virksomhederne skal lære at forstå, forholde sig til og navigere i.

Medarbejderne ønsker frihed og fleksibilitet
En lang række virksomheder oplever i øjeblikket, at rigtig mange medarbejderne, som egentlig har mulighed for at være fysisk til stede på kontoret på fuld tid igen, ønsker at holde fast i den frihed og fleksibilitet, som hjemmearbejdet har givet dem under Corona. De ønsker at arbejde hybridt og flekse mellem at arbejde hjemme og være på kontoret – afhængig af, hvad der giver mest mening i forhold til deres arbejdsopgaver.

”Efter mere end et års lockdown kan vi se, at mange medarbejdere har fundet ud af, at de kan være mindst lige så produktive, og måske endda mere effektive derhjemme, hvor der er mere fred og ro til at fordybe sig i arbejdet i længere tid ad gangen, end i et åbent kontorlandskab på arbejdspladsen, hvor der er mere uro og hvor man nemmere bliver afbrudt eller distraheret. Og den tid de sparer i transport til og fra arbejde, når de arbejder hjemme, giver mulighed for at udnytte tiden mere optimalt – og det oplever mange, skaber en bedre work-life balance. Så selvom vi stadigvæk har behov for at mødes fysisk med vores kolleger – både for at være sociale og for at samarbejde, så har de fleste af os ikke længere behov for at være lige så meget på kontoret som tidligere”, fortæller Marc Langpapp, der er Solution Architect hos NetDesign.

Hvordan skaber man en attraktiv hybrid arbejdsplads?
Noget der står højt på dagsordenen hos mange virksomheder og organisationer i øjeblikket er, hvordan man skaber en attraktiv hybrid arbejdsplads, hvordan man indretter den hybride arbejdsplads og hvordan den optimale version af den hybride arbejdsplads ser ud! Der findes ikke et entydigt svar på det spørgsmål, som passer til alle, for virksomheder og medarbejdere er forskellige, og der vil være forskellige behov og ønsker, der skal tages hensyn til; men én ting er sikkert: hybridarbejdet er en gamechanger for vores arbejdsliv – og det er kommet for at blive. Det bliver virksomhederne nødt til at forholde sig til.

”Der findes ikke en ”One Size Fits All” løsning, men mit bedste råd til de ledere, som lige nu sidder med udfordringen og kigger på, hvordan de kan skabe en attraktiv hybrid arbejdsplads – og hvordan de kan give medarbejderne de bedste rammer for at arbejde hybridt, er: Giv alle adgang til de nyeste kommunikations- og samarbejdsløsninger. Installer videosystemer i alle mødelokaler og sørg for, at de kan tale sammen med alle de forskellige kommunikations- og samarbejdsplatforme, medarbejderne benytter. 

Gentænk måden kontorlandskabet er indrettet på og gør det nemt at samarbejde digitalt på tværs af teams, afdelinger og lokationer. Sørg for at skabe et digitalt mindset som understøtter virksomhedens digitale transformation. Vær åben overfor alle de nye muligheder digitaliseringen tilbyder og integrer dem naturligt i virksomheden. Stil krav til medarbejderne, men mød dem med tillid og fleksibilitet – og giv dem frihed og gode rammer, som gør det både nemt og naturligt at arbejde fleksibelt. Fokuser på det, der giver medarbejderne arbejdsglæde – og giv dem mere af det. Vær tydelig omkring, hvornår fysisk fremmøde er påkrævet på arbejdspladsen – og læg kræfter i at skabe og fastholde en stærk og inkluderende virksomhedskultur, som fremmer diversiteten og understøtter innovationen”, siger Claus Westergaard Kraft, Head of NetDesign.

Hvordan ser fremtidens hybride arbejdsplads ud?Fremtidens hybride måde at arbejde på stiller nye krav til den måde, virksomhederne indretter kontormiljøet og kvadratmeterne på. Når færre medarbejdere møder op på kontoret hver dag, vil der værre behov for færre traditionelle kontorpladser i fremtiden. Til gengæld vil behovet for flere digitale samarbejdsområder og videomødelokaler, i forskellige størrelser, vokse. Der vil både være behov for store møderum med videokonferenceløsninger og endnu flere mindre Huddle Rooms med fleksibelt Room Systems videoudstyr, som er hurtigt at gå til og nemt at anvende – også til korte spontane onlinemøder. Når medarbejderne sidder spredt på flere forskellige lokationer og mange arbejder remote, vil video, som udgangspunkt, altid være inkluderet i alle møder, og der vil med stor sandsynlighed altid være nogle, som deltager online.

”Teknologien og digitaliseringen har gjort det muligt at arbejde hybridt. Det betyder, at vi kan tilrettelægge arbejdslivet helt anderledes end tidligere. Men for at vi kan være effektive, når vi samarbejder digitalt, er vi afhængige af, at teknologien fungerer optimalt, at billede og lyd er i en super god kvalitet, og at de forskellige digitale kommunikations- og samarbejdsplatforme kan tale sammen med virksomhedens videosystemer. Alle skal helst have den samme gode oplevelse og føle sig inkluderet på lige fod, når de deltager i et onlinemøde. Det gælder uanset om man sidder i et mødelokale på kontoret, arbejder derhjemme, i sommerhuset, i toget, på yndlingscaféen, eller hvor man nu er. Og det er virksomhedernes ansvar at sørge for, at både rammerne og værktøjerne understøtter den nye måde at arbejde på, så alle kan høste gevinsterne ved hybridarbejde”, fortæller Marc Langpapp.

NetDesign

  • NetDesign er en it- og konsulentvirksomhed, som er specialist i at hjælpe danske virksomheder og offentlige organisationer med deres digitale transformation og forretningskritiske it-systemer.
  • NetDesign er eksperter i at designe, levere, vedligeholde og drifte løsninger inden for Collaboration, Cyber Security, Digital Infrastructure, og Customer Engagement. 
  • NetDesign rådgiver bl.a. virksomheder og organisationer om, hvordan de får det optimale ud af deres investeringer i it-sikkerhed, netværk samt digitale kommunikations- og samarbejdsløsninger. 
  • NetDesign har eksisteret i mere end 30 år, beskæftiger over 320 medarbejdere og er en del af TDC Erhverv og Nuuday.

Få inspiration til at skabe en attraktiv hybrid arbejdsplads her: Hybrid Working (netdesign.dk)

Stil krav til medarbejderne, men mød dem med tillid og fleksibilitet - og giv dem frihed og gode rammer, som gør det både nemt og naturligt at arbejde fleksibelt. Fokuser på det, der giver medarbejderne arbejdsglæde – og giv dem mere af det. Vær tydelig omkring, hvornår fysisk fremmøde er påkrævet på arbejdspladsen – og læg kræfter i at skabe og fastholde en stærk og inkluderende virksomhedskultur, som fremmer diversiteten og understøtter innovationen

MEST LÆSTE

NetDesign Room Systems

  • NetDesign Room Systems er en as-a-Service løsning, hvor NetDesign stiller alle de videoendepunkter til rådighed, som virksomheden har brug for.
  • NetDesign tager det fulde ansvar for driften af videoendepunkterne via en all-inclusive service og rådgiver om, hvilke videoendepunkter, der passer bedst til virksomhedens behov - ud fra forskellige brugsscenarier, som sikrer, at løsningen inkluderer alt det, medarbejderne har brug for.
  • NetDesign sørger for, at videoendepunkterne kan tale sammen med de forskellige kommunikations- og samarbejdsplatforme, medarbejderne benytter.
  • Videoendepunkterne installeres og konfigureres af professionelle installatører og registreres på en Cloud videokonferenceplatform, som løbende opdateres med de nyeste teknologier og tilføres nye features.

Tidligere inkluderede omkring 8% af alle møder personer, som deltog online via video. I fremtiden vil op mod 98% af alle møder inkludere personer, som deltager online via video. Kilde: Cisco, 2021