Danmarks største fragtplatform Shipmondo er vækstet 900%. De gør op med dyre løsninger på markedet og vil gøre e-handel nemt for webshopejere.
Softwarevirksomheden Shipmondo hjælper mere end 40.000 skandinaviske virksomheder med ordre- og fragthåndtering og med mere end 900 procents vækst de seneste fire år, så er ambitionerne store. Håndtering af ordrer og fragt kan for især mindre og mellemstore webshopfirmaer være en akilleshæl, men det er afgørende for at drive en succesfuld webshop. Det kræver både volumen og depositum for virksomheder, når de skal indgå fragtaftaler med transportørerne.
”Vi så, at der var et hul i markedet. Det var simpelthen for bøvlet og dyrt for mange webshops at få sendt varer ud til kunderne. Vi kunne se, at de havde brug for smarte plug and play løsninger og et netværk af transportører uden bindinger og opstartsomkostninger,” forklarer Hung Ho, partner i Shipmondo.
Derfor stiftede de to partnere Hung Ho og Nicklas Nguyen i 2014 sammen det, som blev startskuddet til Shipmondo, der i dag rummer meget mere end fragt.
Bryder med dyre enterpriseløsninger
Det har været et stort forretningsfokus for softwarevirksomheden, at de skal kunne løse flere udfordringer i arbejdsgangen hos webshopsvirksomhederne. Derfor har virksomheden i de sidste tre år udviklet og revolutioneret ordrehåndtering og pluk-og-pak processerne på lageret.
“Vi vil gøre det nemt at drive webshop, og derfor har vi brugt mange ressourcer på at udvikle en komplet løsning, der indebærer integration fra webshop, ordrehåndtering, booking af fragt, automatisk print, personlige beskeder, automatisk bogføring af salgsordrer og vores nyeste feature; digitale plukruter, der effektiviserer arbejdsgangen på lageret,” fortæller Hung.
Shipmondo er derfor på mange måder et uundværligt værktøj for webshopejerne, og mens enterpriseløsninger til pluk-og-pak nemt kan løbe op i flere hundrede tusind kroner, hvis virksomheden selv skal udvikle et setup, så stiller Shipmondo sine løsninger gratis til rådighed for kunderne.
“En effektiv ordrehåndtering er helt essentiel for at kunne skalere sin webshop og skabe en god og hurtig leveringsoplevelse. Vi giver vores kunder mulighed for at skalere deres forretning med vores løsninger, og når de vækster, så gør vi også,” siger Hung Ho.
Modsat mange software-løsninger på markedet, så er alle Shipmondos features gratis – ingen abonnement og ingen binding. Kunden betaler kun for forbruget. En usædvanlige strategi, der om ikke andet har vist sig at være en succes for Shipmondo.
Den gode oplevelse
Leveringsoplevelsen bliver mere og mere essentiel, og mange webshops kan nok nikke genkendende til, at når kunderne skal anmelde virksomhederne på services som Trustpilot, så er leveringsoplevelsen en stor del af den samlede købsoplevelse. Hung sammenligner det med en fysisk forretning:
“I en fysisk forretning kan man mærke på varen og få den med det samme, når man forlader butikken. I en online transaktion, så er det også vigtigt, at oplevelsen i helhed er god. Det omfatter både kvalitet og hastighed af leveringen, samt de løbende informationer kunden får. F.eks. de personlige beskeder, som fortæller, at pakken er pakket og afsendt og leveret” fortæller Hung Ho.
Alt kan sælges online
Shipmondo har kunder i bogstaveligt talt alle brancher, og kundesegmentet er meget blandet. Der bliver solgt alt fra elektronik, bland-selv-slik, garn og legetøj til insekter, dyrefoder, fødevarer, frugt, vin, øl og meget mere.
”Jeg er faktisk selv overrasket over, hvor mange forskellige typer varer, der kan sælges online. Lige nu er vi f.eks. i dialog med en kunde i den svenske automobilindustri, og vi skal være med til at levere mindre el-biler, som kan være på en palle – der sælges online,” fortæller en begejstret Hung Ho.
Yderligere vækst i sigte
Corona-pandemien har sat yderligere skub i væksten for fragtportalen. Det skyldes også, at mange fysiske forretninger, der ikke tidligere havde online-salg, har været nødt til at udvikle det i en fart. Samtidigt er Shipmondo for alvor ved at rodfæste sig på det norske og svenske marked, og virksomheden har allerede nu planer om yderligere lande.
”Vores produkt er modnet, e-handlen vækster, og vi oplever god respons på vores nuværende markeder, så vi kigger naturligvis også på at udbrede Shipmondo til endnu flere lande i Europa,” fortæller Hung Ho.
Mens forretningsplanerne går globalt, så fastholder virksomheden basen lokalt i Odense. Netop nu er Shipmondo i gang med at bygge nyt domicil, der står færdigt i efteråret 2021, og firmaet forventer at øge medarbejderstaben løbende.