Fragtplatform i kraftig vækst: Opgør med dyre enterpriseløsninger

Af:

Danmarks største fragtplatform Shipmondo er vækstet 900%. De gør op med dyre løsninger på markedet og vil gøre e-handel nemt for webshopejere.

Softwarevirksomheden Shipmondo hjælper mere end 40.000 skandinaviske virksomheder med ordre- og fragthåndtering og med mere end 900 procents vækst de seneste fire år, så er ambitionerne store. Håndtering af ordrer og fragt kan for især mindre og mellemstore webshopfirmaer være en akilleshæl, men det er afgørende for at drive en succesfuld webshop. Det kræver både volumen og depositum for virksomheder, når de skal indgå fragtaftaler med transportørerne.

”Vi så, at der var et hul i markedet. Det var simpelthen for bøvlet og dyrt for mange webshops at få sendt varer ud til kunderne. Vi kunne se, at de havde brug for smarte plug and play løsninger og et netværk af transportører uden bindinger og opstartsomkostninger,” forklarer Hung Ho, partner i Shipmondo.

Derfor stiftede de to partnere Hung Ho og Nicklas Nguyen i 2014 sammen det, som blev startskuddet til Shipmondo, der i dag rummer meget mere end fragt.

Bryder med dyre enterpriseløsninger
Det har været et stort forretningsfokus for softwarevirksomheden, at de skal kunne løse flere udfordringer i arbejdsgangen hos webshopsvirksomhederne. Derfor har virksomheden i de sidste tre år udviklet og revolutioneret ordrehåndtering og pluk-og-pak processerne på lageret.

“Vi vil gøre det nemt at drive webshop, og derfor har vi brugt mange ressourcer på at udvikle en komplet løsning, der indebærer integration fra webshop, ordrehåndtering, booking af fragt, automatisk print, personlige beskeder, automatisk bogføring af salgsordrer og vores nyeste feature; digitale plukruter, der effektiviserer arbejdsgangen på lageret,” fortæller Hung.

Shipmondo er derfor på mange måder et uundværligt værktøj for webshopejerne, og mens enterpriseløsninger til pluk-og-pak nemt kan løbe op i flere hundrede tusind kroner, hvis virksomheden selv skal udvikle et setup, så stiller Shipmondo sine løsninger gratis til rådighed for kunderne.

“En effektiv ordrehåndtering er helt essentiel for at kunne skalere sin webshop og skabe en god og hurtig leveringsoplevelse. Vi giver vores kunder mulighed for at skalere deres forretning med vores løsninger, og når de vækster, så gør vi også,” siger Hung Ho.

Modsat mange software-løsninger på markedet, så er alle Shipmondos features gratis – ingen abonnement og ingen binding. Kunden betaler kun for forbruget. En usædvanlige strategi, der om ikke andet har vist sig at være en succes for Shipmondo.

Den gode oplevelse
Leveringsoplevelsen bliver mere og mere essentiel, og mange webshops kan nok nikke genkendende til, at når kunderne skal anmelde virksomhederne på services som Trustpilot, så er leveringsoplevelsen en stor del af den samlede købsoplevelse. Hung sammenligner det med en fysisk forretning:

“I en fysisk forretning kan man mærke på varen og få den med det samme, når man forlader butikken. I en online transaktion, så er det også vigtigt, at oplevelsen i helhed er god. Det omfatter både kvalitet og hastighed af leveringen, samt de løbende informationer kunden får. F.eks. de personlige beskeder, som fortæller, at pakken er pakket og afsendt og leveret” fortæller Hung Ho.

Alt kan sælges online
Shipmondo har kunder i bogstaveligt talt alle brancher, og kundesegmentet er meget blandet. Der bliver solgt alt fra elektronik, bland-selv-slik, garn og legetøj til insekter, dyrefoder, fødevarer, frugt, vin, øl og meget mere.

”Jeg er faktisk selv overrasket over, hvor mange forskellige typer varer, der kan sælges online. Lige nu er vi f.eks. i dialog med en kunde i den svenske automobilindustri, og vi skal være med til at levere mindre el-biler, som kan være på en palle – der sælges online,” fortæller en begejstret Hung Ho.

Yderligere vækst i sigte
Corona-pandemien har sat yderligere skub i væksten for fragtportalen. Det skyldes også, at mange fysiske forretninger, der ikke tidligere havde online-salg, har været nødt til at udvikle det i en fart. Samtidigt er Shipmondo for alvor ved at rodfæste sig på det norske og svenske marked, og virksomheden har allerede nu planer om yderligere lande.

”Vores produkt er modnet, e-handlen vækster, og vi oplever god respons på vores nuværende markeder, så vi kigger naturligvis også på at udbrede Shipmondo til endnu flere lande i Europa,” fortæller Hung Ho.

Mens forretningsplanerne går globalt, så fastholder virksomheden basen lokalt i Odense. Netop nu er Shipmondo i gang med at bygge nyt domicil, der står færdigt i efteråret 2021, og firmaet forventer at øge medarbejderstaben løbende. 

Shipmondo blev stiftet i 2014 under navnet Pakkelabels.dk. Fragtportalen samarbejder med mere end 30 transportører, herunder PostNord, GLS, dao, Bring, Danske Fragtmænd og DHL. Virksomhedskunden kan booke fragt med det samme eller få opsat egne fragtaftaler.

Shipmondo eliminerer fejl i kundens ordreflow, effektiviserer ordrehåndteringen og gør fragtbooking og toldudfyldning nemt for kunden. Kunden kan dermed håndtere mange flere ordrer på én gang og koncentrere sig om at styrke e-handelsforretningen.

På bare tre år blev Shipmondo den største fragtbookingplatform i Danmark med mere end 15.000 kunder. Og ambitionerne rakte videre end til at være en webbaseret labelmaskine for forsendelser. Firmaet udviklede en komplet ordrehåndteringsløsning og plug and play integrationer til alle populære ordresystemer og tanken var at bryde landegrænsen. Derfor ændrede firmaet navn til Shipmondo. ”Ship”, der betyder at sende, og ”mondo”, der betyder verden.

Shipmondo er ejet af de to partnere Hung Ho og Nicklas Nguyen. Hung Ho har en baggrund som softwareingeniør, mens Nicklas Nguyen er civilingeniør i robotteknologi.

Shipmondo har hjemme i Odense og tæller 19 ansatte.

Shipmondo blev sidste år kåret som Gazelle-virksomhed af Børsen på baggrund af mere end 900 procents vækst. I seneste regnskabsår voksede omsætningen med 31 pct., mens bundlinjen blev forbedret med 60 pct. med et overskud på knap 8,5 mio. DKK før skat. Nu har Shipmondo mere end 40.000 virksomheder i kundekredsen i hele Norden.

Læs mere på www.shipmondo.com

Seneste nyt

home-insurance-and-real-estate-appraisal-ideas
Ny analyse: Næsten en ud af fem ejendomsvurderinger på erhverv er sat for højt
Business Park
Global handelskrig kan skabe nyt boom for logistikejendomme
AdobeStock_455980123
Strategisk arbejde understøtter biodiversiteten
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
2. esg
JLL og EDC Poul Erik Bech klar til at udarbejde ESG-rapporter på erhvervsejendomme

Mest læste på BusinessReview.dk

Bæredygtighedsdokumentation 4
Bæredygtighedsdokumentation af byggeri er kun toppen af isbjerget
IMG_20200516_122543
Transport med omtanke
2_67A0144
Alexander Lynggaard fejrer 5 år som smykkedesigner
magazine-flowepower-web--
PanzerGlassTM Skærmbeskyttelse minimerer nedetiden for dine medarbejdere (og beskytter din investering)
Sanne&Ida_3--
Skønhedspionér er klar til en ny etape på sin vækstrejse
Peter Oestergaard
Teknologi løfter den hybride arbejdsplads, men vi må ikke glemme mennesket
2G7A8783
Anbefaling 9 ½ - Gør Medicon Valley klyngen til et selling point for dansk life science!
Christiansborg Palace and Borsen in Copenhagen, Denmark
Boligpolitikken skal sikre fremtidens boligmarked
Sunrise on the highway
Både de små og store ting skal være på plads
EW_BW_Wavecare
Når innovation forpligter

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...