Sponseret indhold
Thomas Ramsøy, CEO Neurons.
Forudsig kundernes reaktioner og skab høje konverterings-rater med AI
Mike Storm, COO

Konverteringsraten kan udgøre forskellen mellem fallit og succes. AI-værktøj fra Neurons kan sikre succesen med en stigning på 40% af konverteringsraten.

Vi etablerede virksomheden i 2013 med det primære formål at måle og registrere forbrugers reaktioner både emotionelt og kognitivt i forbindelse med forskellige visuelle påvirkninger. Som det eksempelvis er tilfældet, når man ser på en hjemmeside. I de senere år er vi, efter at have indsamlet et helt fantastisk godt datagrundlag, begyndt at bruge kunstig intelligens (AI). Vi havde nogle meget tidlige succeser med at forudsige menneskelig adfærd. Derfor er vi nu i stand til at forudsige, hvad mennesker ser på og hvordan de reagerer”, indleder CEO Thomas Ramsøy, Neurons, som er en af verdens førende hjerneforskere og neuropsykologer.

Slut med fokusgrupper og surveys
Når en virksomhed normalt ønsker at indhente viden om, hvordan potentielle kunder i målgruppen vil reagere på forskellige budskaber er brug af fokusgrupper og surveys blandt de mest benyttede værktøjer. Med Neurons’ AI-baserede værktøjer er det en saga blott, for med disse værktøjer, som kunderne abonnerer på, uploades de ønskede stimuli til værktøjet, der på få sekunder foretager en analyse og udformer en rapport. En rapport med anbefalinger, der direkte kan omsættes i praksis. Det er naturligvis også muligt at få sammenlignet eksempelvis en række webshops forskellige layouts, tekster og billeder for på forhånd at vide, hvilken udgave der vil resultere i det bedste salg og den højeste konverteringsrate.

”Vi behøver ikke længere at måle på folk, men blot uploade det pågældende materiale for at få en ret præcis forudsigelse i forhold til hvad der tiltrækker en ønsket reaktion. I stedet for at afvikle et studie over 3-4 uger og koster mange penge, tager det fra få sekunder til et par minutter at få en helt præcis forudsigelse. Værktøjet er særdeles anvendeligt til at forudsige gruppeadfærd eller et helt markeds reaktioner”, fastslår COO Mike Storm.

På fornavn med Fortune 500
Selv om den AI-teknologi som Neurons anvender sagtens kan bruges af mindre virksomheder, udgør selskaberne på Fortune 500 en god del af kundegruppen. Således nyder både Google, TikTok, Facebook, Lowe’s, IKEA og Tesco godt af AI-løsninger som Predict, Explore og Research.

”Alle virksomheder og applikationer, som har forskellige berøringspunkter med kunder, er blandt vore kunder. Med vores nye onlineløsninger er vores applikationer blevet tilgængelige for rigtigt mange – også mellemstore virksomheder. Vi har en del kunder, der både bruger vores løsninger på websites og e-commerce”, forklarer Thomas Ramsøy.

Kend forbrugernes ubevidste reaktioner
I efteråret 2021 introducerede Neurons produktet Explore, der er en automatisk online vurderingsløsning, som ser nærmere på forbrugernes ubevidste reaktioner.

”En ting er at vide hvad de ser på, hvor hurtigt og hvornår og hvor nemt det er for dem at processere på generelt niveau. Noget helt andet er at fastslå designets betydning for konverteringsraten ved e-commerce. På den måde kan man meget hurtigt teste og sikre sig optimering af indsatsen for at opnå et bedre salgs-setup. Vi har målt konverteringsrater stige med op til 40% ved brug af vores AI og – i nogle tilfælde – Explore”, understreger Mike Storm.

Uhyre konkurrencedygtig abonnementsordning
Fra neurologiske undersøgelser der involverer scanning af øjenbevægelser ved man, at jo længere tid en forbruger ser på et produkt, des større er chancen for at vedkommende faktisk køber det. Det er ikke nødvendigvis fordi det pågældende produkt er rettet direkte mod den pågældende forbruger; købsadfæren simpelthen bestemmes af den tid vedkommende ser på produktet.

”Det er en afgørelse som forbrugeren træffer i løbet af et splitsekund. Og med denne viden er det faktisk muligt at optimere ens indsats, fordi man på forhånd ved om det har en større chance for at penetrere al den anden støj og lede til et salg”, udtaler Thomas Ramsøy afslutningsvis.

Vores AI bruges meget til at først og fremmest at vurdere billeddesign og -typen samt billedernes form og størrelse for at besøgende reagerer på det. At det opfattes hurtigere og står frem i forhold til andre elementer. Men også hvordan designet af hele webshoppen er foretaget: er det prisen, der er vigtigst, produktteksterne, visualisering af produktet eller andre brugeres kommentarer? Hvordan forløber hierarkiet af vigtighed?

MEST LÆSTE