Sponseret indhold

Før var det umuligt, men nu kan du tracke dine online markedsandele

Anders Hansen Ipsos 06

Af:

Ipsos har for nyligt lanceret produktet eTRACK. Det skal hjælpe virksomheder til blandt andet at måle deres markedsandele online, samt relevante kategoriers popularitet online såvel som offline. Det har man nemlig ikke kunnet på den måde før.

Viden har altid været værdifuldt. I vores mere og mere digitale tidsalder kan det omskrives til at data er værdifuldt. Det har mange virksomheder for længst opdaget. Data på hvordan ens produkter klarer sig, hvordan konkurrentens produkter klarer sig og generelt hvordan markedet ser ud og i hvilken retning det bevæger sig, er essentielt for at optimere forretningen.

Indtil nu har der været forskellige metoder hvormed virksomheder kan måle deres salg. Det har dog primært fokuseret på handel i fysiske butikker og ikke på onlinehandel, som er et mere komplekst område at måle på. Men det problem ser ud til at være fortid nu. Ipsos har netop udviklet produktet Ipsos eTRACK, som blev lanceret i starten af 2021. Det løser netop dette problem.

”Det er et produkt, som gør det mulig at følge hvad og hvor meget forbrugerne køber online, kombineret med hvad og hvor meget de køber offline. Og det er et unikt produkt. Der findes nogle produkter, der kan fortælle dig lidt om, hvad der bliver købt online. Men det dækker ikke alt. Ipsos eTRACK er baseret på forbrugernes egne køb, og lavet til konstant at udvikle sig så nye kategorier og brands inkluderes løbende. ” fortæller Anders Buur Hansen, Chief Commercial Officer hos Ipsos.

Når man køber en liter mælk i supermarkedet, så ryger dette direkte ind i et system, hvor virksomheder kan købe retten til dette data. Sådan har det været i mange år, og det dækker langt størstedelen af den danske traditionelle detailhandel når det kommer til FMCG (Fast Moving Consumer Goods), men ikke kategorier som fx værktøj, stole, cykler, osv. Derved kan man se og følge ens markedsandel offline. Men det kan du ikke gøre online. Der er ikke noget system, hvor man kan holde øje med alle de burtikker, som åbner hele tiden. Man kan eksempelvis selv åbne en webshop i morgen og begynde at sælge tandbørster. Og derfor er der ikke nogen måde til at holde styr på, hvor meget der egentlig er solgt.

”Der er mange nuancer, som gør det ekstremt kompliceret. Efter min mening er den bedste måde at løse det på, ved at spørge folk om, hvad de gør, og så acceptere den eventuelle fejlmargin der er i forbrugernes hukommelse. Det handler mere om udviklingen over tid end de faktiske tal,” siger Anders Buur Hansen.

Hvorfor har ingen fundet på det før?
Når verden er så digital som den er, så kan man umiddelbart undre sig over, at der ikke er andre som har lanceret det her produkt for længst. Det skyldes blandt andet den meget store mængde webshops som hele tiden åbner. Idéen til produktet kom, da et par af Ipsos’ større kunder efterspurgte muligheden.

”Der var to af vores større kunder som eksplicit spurgte os, hvordan de kunne få at vide hvordan deres kategori vækstede online? Om den overhoevdet gjorde det, og om man kunne måle det over tid og se konkurrenternes adfærd? De døjede med at finde sådan et produkt.  Og så tænkte vi, at det produkt kunne vi da lave. Og den måde, vi arbejder på, er jo, at vi spørger folk,” siger Anders Buur Hansen.

Ved hjælp af Ipsos eTRACK spørges hver uge 200 danskere om, hvilke varer de har købt – offline og online. Ydermere for alle online køb afdækkes det hvor de har købt dem og hvor meget de har brugt. Det bliver til 10.400 interviews om året. Svarene bliver organiseret og analyseret og leveret til de abonnerende virksomheder hver måned i meget intuitivt og visuelt tiltalende dashboard

”Foruden detailhandlen – traditionel såvel som online – henvender løsningen sig primært til danske virksomheder, som har et fysisk produkt, helt fra de største C25 virksomheder ned til caféer og lidt mindre burtikker, som har lyst til og brug for at få denne her indsigt,” siger Anders Buur Hansen.

Han fortæller at selvom alle nye ting lige skal løbes i gang, så er eTRACK blevet modtaget godt. Han understreger vigtigheden af at få formidlet, hvilken værdi denne data skaber for virksomhederne. Afhængigt af virksomhedens størrelse og behov, så kan man vælge forskellige pakkeløsninger alt efter, hvad der passer til en. 

En af de virksomheder som har taget godt imod eTRACK er bryggeriet Carlsberg. Her ser man et stort potentiale i at bruge produktet til at træffe bedre beslutninger og forbedre forretningsgangene fremover.

”Hos Carlsberg er vi glade for at se Ipsos bane vise vejen ved at introducere en tracker til e-handel, som omhandler forbrugernes adfærd og holdninger på tværs af kanaler. Det vil være vitalt for enhver virksomhed som udvikler deres strategi for e-handel og salgskanaler. Det vil hjælpe til at kunne tage mange beslutninger til hvor vores ressourcer bruges bedst for både at skabe værdi for vores partnere og loyale kunder,” siger Nick Rich, Vice President, Insight & Analytics hos Carlsberg Group.

Data er fremtiden
At spå om fremtiden er en usikker disciplin, men med den rette erfaring og den rette data, så er det alligevel muligt at komme med nogle kvalificerede bud på hvordan fremtiden ser ud. Både for et produkt som Ipsos eTRACK men også for Ipsos’ forretningsområde generelt.

”Det her produkt handler om at få noget data, og præsentere den så simpelt at de virksomhederne selv kan sidde og følge det over tid, uden at de har brug for support. Vi har allerede forædlet det og gjort det fordøjeligt. Den anden del er, at man kan tilkøbe vores support, hvis man har uddybende spørgsmål, altså hvorfor er det den her data viser det, den gør. Jeg tror meget stærkt på, at e-handel er fremtiden, og at det her produkt kan hjælpe rigtig mange virksomheder,” lyder det fra Anders Buur Hansen.

Pointen med at dataene fra eTRACK skal være igennem eksperters behandling inden det for alvor brugbart er et nøgleelement i Ipsos’ arbejde. Data som ikke er behandlet, har ikke den store værdi.

”Hvis vi taler om forretningsområdet med at lave research, så er jeg meget fortrøstningsfuld. Jeg oplever kun at flere og flere virksomheder, og vores eksisterende kunder i særdeleshed, efterspørger mere support for at blive klogere på alt det data, der findes. For der bliver mere og mere data og mere data tilgængeligt. Og den data skal forædles og laves til indsigter og bruges i en strategisk forretningskontekst. Og det er netop det som vi (red; Ipsos) hjælper vores kunder med at gøre,” siger Anders Buur Hansen.

Corona accelererede udviklingen 
Når man taler om fremtiden er det svært ikke at have det seneste års tid in mente. Den verdensomspændende coronapandemi har rusket op i vores vaner, og stillet nye krav til både forbrugere og virksomhede. Adspurgt om pandemien direkte har haft en indflydelse på udviklingen af Ipsos eTRACK er Anders Buur Hansen ikke helt sikker. 

For på den ene side havde Ipsos nok haft førnævnte snak med deres kunder om behovet, da e-handel længe har været stigende, men samtidig har coronapandemien accelereret en allerede igangværende udvikling. En udvikling som et produkt som Ipsos eTRACk har mulighed for at understøtte.

”Hvis jeg skal være helt ærlig, så havde vi nok fundet på eTRACK uanset hvad. Men jeg tror afgjort, at det seneste år, som i den grad har sat turbo på udbredelsen af e-handel, blot har gjort vores løsning endnu mere relevant,” slutter Anders Buur Hansen.

Ipsos:

Ipsos er et internationalt analyseinstitut, som med mere end 40 års erfaring arbejder i mere end 90 lande. Virksomheden beskæftiger på verdensplan mere end 18.000 specialister og gennemfører globalt mere end 70 millioner interviews, og samarbejder med verdens største virksomheder.

eTRACK:

Lanceret i januar 2021. Den dækker tre hovedområder:

1. Købsandele for e-Commerce vs. traditionel detail

Den tracker løbende, om den generelle befolkning køber mere eller mindre online sammenlignet med traditionelt detailsalg.

2. E-commerce markedsandele for brands og produktkategorier

En vigtig del af Ipsos eTRACK er at overvåge udviklingen i e-Commerce på tværs af produktkategorier inklusive de beløb, der bruges online pr. kategori. Ipsos kigger ligeledes på de forskellige brands købt online og de beløb, der bruges pr. brand. Dette vil give virksomheder viden om deres markedsandele inden for e-Commerce!

3. Kanaler, performance og levering

Endelig måler vi hvilke websites, der bruges mest - fra Amazon til den lille lokale specialbutik. Den overordnede tilfredshed med købsoplevelsen inklusive hvordan det købte produkt kommer i hænde (fx ved hjælp af levering). 

Se mere på www.ipsos.dk

Mest læste på BusinessReview.dk

genopbygningafbørsen
Tillæg: Genopbygning af Børsen
2N Pharma gruppebillede redigeret
”Hvis vi har ret, vil det forandre verden”
ejd 130624
Ejendomme Epaper
EZ_12-08-19_BII_9369
En game changer på vej inden for transplantation og infektionssygdomme
digital transformation concept in business, disruption
Coronakrisen har lært os meget om digitalisering

Læs også

Datacenter interiør
Kunstig intelligens stiller store krav til fremtidens datacentre
At drive et datacenter handler om meget mere end blot at putte en masse servere ind i en bygning. Stigende krav til applikationer og...
Natasha Saxberg, Sep 2021, IT, IT-branchen
AI bliver anderledes end alle andre revolutioner
Hvor den industrielle revolution omkring 1800-tallet og automatiseringsbølgen i starten af 1900-tallet i høj grad påvirkede medarbejdere...
Chatbot chat AI concept, artificial intelligence Businessman usi
Standardbrugerflader mindsker frygten for kunstig intelligens
I it-virksomheden itm8 arbejder man blandt andet med at implementere kunstig intelligens i mellemstore virksomheder. Ifølge partner...