Ifølge en ny undersøgelse fra den danske headset-producent Jabra vil 75 procent af vidensarbejderne i fremtiden foretrække at kunne arbejde hvor som helst fra, og de vil prioritere fleksibilitet over løn.
Fleksibilitet i jobbet er efter corona blevet vigtigere end løn for vidensarbejdere, og den udvikling er et globalt fænomen. Det fremgår af en ny rapport fra danske Jabra, førende producent indenfor lyd-, video- og samarbejdsløsninger. Ifølge Jabra Hybrid Ways of Working Global Report, som er udført blandt 5.000 vidensarbejdere i fem lande verden over, anses fleksibelt arbejde som en større fordel (59 procent) end lønnen, hvis man spørger medarbejderne.
Det understreger, at fleksibilitet og autonomi i løbet af arbejdsdagen nu har en større betydning end den økonomiske belønning for de fleste arbejdstagere. Rapporten viser også, at næsten tre fjerdedele af respondenterne (73 procent) mener, at det i fremtiden vil blive betragtet som et personalegode at have en fysisk kontorplads i virksomheden fremfor som en obligatorisk måde at arbejde på. 71 procent af den globale arbejdsstyrke ser også kontoret som en social bekvemmelighed og et sted, hvor man kan mødes og samarbejde, mens selvstændigt arbejde foregår et andet sted.
Medarbejderfordele skal re-tænkes
Dette skift i holdningen til fleksibelt arbejde og kontorpladser tyder på, at arbejdsgiverne skal til at re-tænke medarbejderfordelene og sørge for, at de er tilpasset måden, vi arbejder på efter pandemien. Hos de virksomheder, der har haft sværest ved at omstille sig til hjemmearbejde under pandemien, er medarbejderne mere tilbøjelige til at efterspørge flere arbejdsdage på kontoret – tre dage eller flere om ugen. 17 procent ønsker at være på kontoret på fuld tid sammenlignet med 14 procent af dem, som havde en god oplevelse med at overgå til hjemmearbejde.
Mere autonomi til medarbejderne
”For at skabe en succesfuld fleksibel arbejdsmodel er virksomhedslederne nødt til at bevæge sig væk fra den traditionelle måde at gøre tingene på, som ofte mangler det menneskelige aspekt. I stedet bør de fokusere på at skabe et tillidsfuldt miljø, der fastsætter klare principper og retningslinjer, men samtidig giver medarbejderne mere autonomi,” siger Bjørn Ekner, Senior Director Global Product Marketing, Jabra.
For eksempel ønsker de fleste medarbejdere mulighed for selv at fastsætte deres arbejdstid (65 procent), fremfor at de skal holde sig indenfor den traditionelle arbejdstid fra 9 til 17 (35 procent). En tilsvarende procentdel foretrækker, at man veksler mellem at arbejde hjemmefra og at komme ind på kontoret, når man har brug for det (61 procent), fremfor forudbestemte kontor- og hjemmedage hver uge (39 procent).
Teknologi tiltrækker og fastholder de dygtige
Bevæger man sig ud over den fleksible arbejdsmodel, hvor medarbejderne har valget mellem at arbejde hjemmefra eller på kontoret, så ønsker 75 procent af de adspurgte, at de i fremtiden kan arbejde hvor som helst fra. Det betyder også, at når det handler om at tiltrække og fastholde de dygtige medarbejdere, så bliver det at kunne tilbyde det rigtige teknologiske udstyr vigtigere end smarte kontorer på attraktive beliggenheder. Mere end halvdelen af medarbejderne ønsker sig personligt udstyr, som de kan tage med sig og bruge, uanset hvor de vil arbejde, mens næsten tre ud af fire foretrækker, at virksomheden vælger og leverer den nødvendige teknologi for dermed at gøre oplevelsen med fleksibelt arbejde ens for alle.
Vinderne lytter og forstår
”Arbejdslivet er under betydelige forandringer, og vi befinder os i en vigtig og afgørende tid. Mens virksomhederne i første omgang blev bedt om at etablere hjemmearbejdspladser med meget kort eller ingen tid til at forberede sig, så får pandemien nu en permanent indflydelse på måden, hvorpå vi fremover strukturerer vores arbejdsliv.
Efterhånden som virksomhederne forsøger at udvikle deres strategier for det fleksible arbejde, så viser forskningen, at organisationer kan levere en bedre arbejdsoplevelse for medarbejderne ved at fortsætte med at investere i den rigtige teknologi og give medarbejderne autonomi i løbet af arbejdsdagen. De virksomheder, der får succes, er dem, der ikke bare lytter til, hvad medarbejderne vil have, men også forstår, hvorfor de vil have det”, siger Bjørn Ekner.