Med mere end 120.000 brugere har Legal Desk bevist, at det er muligt at fjerne den traditionelle advokat fra ligningen, når det gælder de daglige, juridiske services til små og mellemstore virksomheder. Online universet er en ny spiller på banen.
Verden bliver mere og mere digital, hvilket man allerede i en årrække har kunnet mærke i den finansielle sektor. Hvor tit er det nu lige, at vi besøger banken for at overføre penge til f.eks. en leverandør eller går på posthuset for at betale en regning? Alt klares i dag online. Mindst lige så vigtigt er det imidlertid, at det digitale univers har givet plads til en række nye spillere blandt leverandører af finansielle ydelser. De såkaldte FinTech virksomheder. Præcis samme tendens ser man lige nu inden for det juridiske univers, hvor Legal Tech vokser mindst lige så hastigt, og omdrejningspunktet er præcis det samme – nemlig at gøre hverdagen nemmere for brugerne. Samtidig har den digitale transformationsproces givet virksomhederne helt nye muligheder for forretningsudvikling, hvilket imidlertid samtidig har øget konkurrencemomentet. Også derfor er der brug for nytænkning.
Alt kan klares online
”Især de mindre og mellemstore virksomheder kan være udfordret, når det gælder juridiske problemstillinger. De vil helst koncentrere sig om at være innovative og dyrke deres kerneforretning. De har hverken tid eller lyst til først at skulle finde frem til en advokat for dernæst at måtte lave en aftale, som passer ind i advokatens kalender”. Det siger Simon Eklund, der er medstifter af virksomheden Legal Desk.
Her har man skabt et onlineunivers, hvor sager kan løses på virksomhedsejerens præmisser og helt uden indblanding af en traditionel advokat. Uanset om det handler om stiftelse af et selskab, administration af et selskab, håndtering af medarbejdere eller samarbejdsaftale med eksempelvis en ekstern leverandør af rengøring, kan man her finde de nødvendige dokumenter, der via en intelligent formular kan tilpasses individuelle behov.
Formalia ér på plads
”Ud over at juraen på den måde bliver mere tilgængelig, sparer virksomheden også mange penge, fordi vi så at sige har fjernet advokaten fra ligningen”, siger Simon Eklund videre. Det er her, alle dokumenter udarbejdes, hvorfor brugeren altid er sikret et korrekt og gyldigt produkt. Platformen omfatter desuden en proceslinje, så brugeren kan se, at dokumentet overholder alle gyldighedskrav. Hvis det blot skal under skrives af de involverede parter for at være gyldigt, sker dette ved hjælp af NemID eller MitID.
På moderne dansk kaldes konceptet fra Legal Desk for disruption, hvilket betyder, at man har rokket ved og gjort op med traditionerne. Især de yngre generationer har for længst gjort op med begrebet ”sådan plejer vi at gøre”, og i det segment er det helt naturligt med et moderne og effektivt onlineunivers. Det er man vant til både i kommunikationen med bank, revisor og andre rådgivere.
Samarbejder med branchen
”I Legal Desk gør vi meget ud af, at vi ikke fremstår som en engangsydelse, men som en del af virksomhedens daglige univers. Derfor har vi etableret samarbejde med en række af landets største banker”, siger Simon Eklund videre. Kendetegnet ved FinTech er, at mange af opstartsvirksomhederne samarbejder med de allerede etablerede spillere, og det samme gør sig gældende inden for Legal Tech.
”Det siger sig selv, at den dag en virksomhed har vokset sig stor nok til f.eks. en børsnotering, er det en proces, der ikke blot kan afvikles online. Derfor rækker vi ud mod de større advokatvirksomheder, når det gælder den slags opgaver”, uddyber Simon Eklund. Men det er klart, at når det gælder de mere rutineprægede opgaver, har advokatbranchen måttet acceptere, at en ny spiller er kommet på banen.