E-handel – the new normal

Niels Ralund, Dansk Erhverv Digital

Af:

Lad det være sagt med det samme: Jeg holder meget af butikslivet i byerne, og jeg vil ikke undvære det. Med min titel som ”e-handelsdirektør” kan jeg måske mistænkes for, kun at ville se danskerne handle på nettet. Det passer dog ikke. 

Vi har fået en smagsprøve på meget mere e-handel i løbet af det sidste år, men virkeligheden var også, at mange fysiske butikker selv fandt vej til digitale løsninger under nedlukningerne. Så det digitale salg støttede hele forretningen, men det overtog ikke det samlede salg. Det bekræfter det budskab, jeg er gået ud med i flere år: Butikkerne i byerne dør ikke på grund af e-handlen. Men de får sværere ved at overleve, hvis de ikke tager den til sig.

Danmark har en førerposition globalt, når det gælder digitalisering, uanset om vi taler kontakt til det offentlige, børnenes skole, bankforretninger, adgang til nettet eller handel. Så vi er på nettet som borgere, forbrugere og indkøbere på arbejdet, og forretningerne skal selvfølgelig også være, hvor kunderne er. Da Danmark lukkede ned i marts 2020 endte mange danskere hjemme med en pc/mobil som vigtigste redskab til at købe ind.

Det satte både store og små forretninger i gang med digitale handelsløsninger, der omfattede alt fra nye webshops til online cocktail-kurser til live streaming på Facebook af modeopvisning fra den lokale tøjbutik.  Der er altså en enorm iderigdom og handlekraft i handelserhvervene, og det har sikret mange butikker den livgivende kundekontakt, som fysisk forsvandt med nedlukningerne. Der er brugt mange timer på at svare mails, tale i telefon eller videochatte med kunderne – men det er også kundekontakt. Og vigtigst af alt; det skaber salg og godt omdømme. Tilbage er de butikker, der ikke kan erkende behovet, eller bare ikke vil digitaliseringen. Bemærkninger som ”det er ikke noget for os” eller ”det passer ikke til vores kunder” har jeg desværre hørt for ofte.

De lukker øjnene for realiteterne.
Når nu kunderne er på nettet, er det selvmodsigende, at nogle forretninger fravælger salg via nettet. Selvfølgelig kan vi finde udsagn fra eksperter om, at kunderne nu vender tilbage til butikkerne. Men når vi spørger de danske forbrugere, så er der et flertal, som forventer at øge deres e-handel, selv når restriktionerne hæves. E-handlen har i Coronaens skygge fået flere forbrugere i gang på nettet, og de fysiske forretninger, der er fulgt med, har udvidet deres salgsapparat, fastholdt gamle kunder og fået adgang til nye.  Når dette tillæg sætter fokus på e-handel, er det også et opråb til de virksomheder, der ikke har fået gang i digital handel. Det er en helt nødvendig rejse at udvide – ikke erstatte – sine nuværende salgskanaler.  De skal spille sammen og ikke leve hvert sit liv. Det er i øvrigt alt for bøvlet at skulle køre to forretningsmodeller i samme virksomhed. Og kunden forventer da også samme gode service, uanset om varen er købt i den fysiske butik eller i netbutikken. 

Så grib det professionelt an. Bliv inspireret af de utallige webinarer om start af webshop, find de gode samarbejdspartnere til det tekniske og sørg for at forankre projektet hos ildsjæle i din virksomhed og ikke mindst i ledelsen. Det er ikke nødvendigvis nemt, men al begyndelse kan som bekendt føles svært. Dette skrives, mens de første storcentre igen åbner, og de oplever heldigvis en stærk kundetilstrømning. Godt for dem og godt for Danmark, at der igen kommer gang i den del af detailhandelen.

Seneste nyt

home-insurance-and-real-estate-appraisal-ideas
Ny analyse: Næsten en ud af fem ejendomsvurderinger på erhverv er sat for højt
Business Park
Global handelskrig kan skabe nyt boom for logistikejendomme
AdobeStock_455980123
Strategisk arbejde understøtter biodiversiteten
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
2. esg
JLL og EDC Poul Erik Bech klar til at udarbejde ESG-rapporter på erhvervsejendomme

Mest læste på BusinessReview.dk

Energy storage power station, solar power station and wind power station at sunrise
Den danske elforsyning er under pres! Batterilagringssystemer kan sikre forsyningssikkerheden
Bæredygtighedsdokumentation 4
Bæredygtighedsdokumentation af byggeri er kun toppen af isbjerget
Peter Oestergaard
Teknologi løfter den hybride arbejdsplads, men vi må ikke glemme mennesket
Sunrise on the highway
Både de små og store ting skal være på plads
2_67A0144
Alexander Lynggaard fejrer 5 år som smykkedesigner
nielsbrock-057
73% efterspørger en fleksibel MBA
thumbnail_20220223_JSU0133
Betalingsløsninger suger alt for mange penge ud af forretningen
Haarselv Industries_02
Lyset der får bundlinjen til at skinne 
Morten Søborg-pressefoto-Knauf-web
Slank byggeriet med gips og opnå store CO2-besparelser
Neubau Lichtenbergstraße
Boligbyggeriet falder i Europa – værst står det til i Tyskland

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...