Sponseret indhold
Tina Bodin, HR-chef i EG
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

“Plejer” blev smidt på porten, da corona lukkede landet ned og som leder af et internationalt team stod EG’s HR-chef Tina Bodin pludselig overfor nogle nye udfordringer. Men den store omvæltning var samtidig også en mulighed for at styrke sammenholdet.

Som HR-chef i EG er Tina Bodin til dagligt ansvarlig for et team på 14 medarbejdere fordelt på fem lokationer i fire lande. Og til trods for hendes snart 20 års erfaring med distanceledelse, så krævede hjemsendelsen af hendes team og resten af virksomheden tilbage i marts 2020 alligevel, at der skulle skrues på nogle nye ledelsesknapper. Fra den ene dag til den anden opstod der nemlig et større behov for mere kommunikation og tydeligere ledelse.

Vær der for den enkelte medarbejder
Tina Bodin valgte ret hurtigt at skrue op for fællesmøde-frekvensen i hendes team, ligesom hun også tyede til den gamle traver omkring situationsbestemt ledelse. Dette indebar at være mere fleksibel og vurdere behovet for kommunikation med medarbejderne på et individuelt plan. Derfor har hun med nogle medarbejdere haft individuelle samtaler på ugentlig basis under hjemsendelsen, mens det med andre kun har været en gang om måneden. Det øgede fokus på kommunikation kunne heldigvis allerede tidligt mærkes på dynamikken i teamet.

”Selvom vi arbejder på tværs af landegrænser, oplevede vi ret hurtigt, at vi rykkede endnu tættere sammen som team. Jeg oplevede faktisk, at vores fællesskabsfølelse steg, fordi vi alle var hjemsendt, og dem, som måske sad som den eneste i et land, oplevede nu, at der var endnu mere kontakt og endnu mere samarbejde,” fortæller Tina.

Skab relationer på kryds og tværs i teamet
Ifølge Tina handler omstillingen til at kunne lede på distancen langt hen ad vejen om at kigge på de ledelsesmæssige redskaber, man har i forvejen, og så at skrue enten op eller ned for disse.

”Denne tid har virkelig vist, hvor vigtigt det er, at man som leder er i stand til at kunne fornemme sine medarbejdere. Når medarbejdere arbejder hjemmefra, opstår mistrivslen hurtigt, hvis ikke man er i stand til at lede med empati, og hvis ikke man evner at bygge relationer både med og i blandt sine medarbejdere,” siger Tina.

En af Tinas grundværdier som leder er, at det skal være lige så naturligt for hendes medarbejdere at række ud til hende, som det er at række ud til andre kollegaer. Men som et adspredt team er det samtidig også vigtigt at have tiltro til medarbejderne og lade arbejdsopgaver foregå mellem dem på kryds og tværs, uden at hun som chef altid skal involveres.

I hendes team er arbejdet meget projektorienteret og allerede før nedlukningen bemandede de projekter med medarbejdere fra forskellige lokationer. Her var den nemme løsning ofte bare at bemande med folk, der var vant til at arbejde sammen.Men hjemsendelsen har lært Tina om nødvendigheden af at tænke bredt, når man sammensætter et projekt-team. Det erfarerede hun blandt andet, da hun skulle onboarde nye medarbejdere under nedlukningen.

”Det har haft en enorm betydning for samarbejdet og sammenholdet i mit team, at vi under coronaen har skruet op for at parre folk på kryds og tværs i teamet fra projekt til projekt. Det har især vist sig effektivt, da der skulle onboardes to nyansatte, som tidligt blev kastet ud i projektarbejdet, hvilket betød, at de lynhurtigt blev velintegreret i teamet på trods af, at kollegaerne kun havde mødt dem virtuelt,” siger Tina.

Tre gode råd om virtuel ledelse
Selvom Tina er lykkes med at forbedre sammenholdet i teamet på tværs af landegrænser, så må hun alligevel erkende, at det er svært at opretholde den samme kultur, når man kun kan være sammen på distancen, ligesom flere medarbejdere i stigende grad også savner den sociale omgang på kontoret. Derfor tror hun på en fremtid med en hybrid model, hvor de ansatte mere fleksibelt har mulighed for både at arbejde på kontoret og hjemmefra. 

Skal man som leder lykkes med distanceledelsen fremadrettet, har Tina gjort sig tre overordnede erfaringer, som hun gerne vil dele: Kommuniker klart, ofte og tydeligt. Når medarbejderne sidder derhjemme, kan de ikke mærke stemninger, eller spørge dig eller en kollega til råds ved kaffemaskinen. Stol på dine medarbejdere. Du kan alligevel ikke se dem over skulderen, og du giver dem et friere rum til at tage ansvar og ejerskab på opgaver, hvis du ikke hele tiden tjekker op med mails og opkald. Skab et digitalt fællesskab. Fællesskab er vigtigt, særligt i en nedlukning, men også fremadrettet med frivilligt hjemmearbejde. Bind dit team sammen, skab et rum til en mindre formel omgangstone – et digitalt fællesskab skal man ikke kimse ad.

MEST LÆSTE