Sponseret indhold
Disse trends vil vi se i e-commerce i 2022
Anna Katrine Matthiesen, partner i ecommercehuset Vertica

Ecommerce vokser eksplosivt, og alt tegner til, at onlinehandel sætter nye rekorder i 2022 – båret af både nye teknologier, nye forbrugervaner og nye måde at gribe markedsføring og salg an på. Det vurderer Anna Katrine Matthiesen partner i ecommerce-huset Vertica.

På siden ecommercetrends.dk præsenteres de ti største trends for 2022. Her uddyber Anna Katrine Matthiesen en række af dem.

Bæredygtighed
Bæredygtighed er den vigtigste trend – både inden for ecommerce og i samfundet helt generelt.

”Bæredygtighed fylder også meget inden for ecommerce, fordi vi har unge forbrugergrupper, som allerede er – eller snart – bliver købestærke, og de er meget mere bevidste om, hvem de handler hos, end tidligere forbrugergrupper har været.” siger Anna Katrine Matthiesen.

Det betyder, at brands, der enten er tilbageholdende med bæredygtighed eller kun ”gør noget for at gøre noget” er i risiko for at blive fravalgt.

”De skal tænke mere ud af boksen, gøre sig mere umage og koge bæredygtighed mere ind i deres fortælling. De kan med fordel fokusere på ét område, hvor de bæredygtige, og lade det gennemsyre deres brand,” siger Anna Katrine Matthiesen.

Den etiske forbruger
I det hele taget vil onlinehandel skulle leve op til flere krav om ansvarlige produkter fra stadig mere etisk bevidste forbrugere.

”Den etiske forbruger går ikke kun op i, om et produkt er bæredygtigt i CO2-forstand, men også om produktet er godt for kroppen og samfundet generelt. Den etiske forbruger vil gerne købe ind på noget, der har et større moralsk formål. Det kommer til at fylde meget mere i 2022.”

Made to order
Nogle trends handler om, at nye forretningsformer vinder frem. Et markant eksempel er trenden ’made to order’. I stedet for at producere stangprodukter producerer brandet unikke produkter til den enkelte kundes specifikke behov og ønsker.

”Et godt eksempel er den danske virksomhed Son of a Tailor, hvor man for eksempel kan bestille en skjorte i præcis de mål, man skal bruge. Når man som brand skærer retail-ledet fra, kan man også producere til nogle priser, hvor kunden får en højere kvalitet til en mere fornuftig penge. Og det er moderne forbrugere vilde med. Alle forbrugere kan godt lide visheden om, at et brand har lavet noget specielt til dem.”

Personalisering
Både når det gælder made to order- og personaliseringstrenden, er det ifølge Anna Katrine Matthiesen oplagt at drage en parallel til karakteren Hr. Schwann fra forretningen Damernes Magasin i den ikoniske tv-serie Matador.

”Hr. Schwann kunne huske alle, der kom ind i forretningen. Han kunne huske deres navn, deres størrelse, og hvad de foretrak af farver. Han vidste rigtig meget om sine kunder. De tekniske muligheder giver onlinebutikkerne mulighed for at yde den samme service som Hr. Schwann.”

Men personalisering i e-handel er ikke nyt. Det nye er, at teknologien er blevet gjort mere tilgængelig.

”Vi har talt om personalisering de sidste fem år, men nu kommer der løsninger, som gør det nemmere for flere onlinebutikker at udnytte potentialet i personalisering. Især i kraft af såkaldte customer data platforms, som vinder ind hos mange. Vi ved, at 75 procent af onlineforbrugerne foretrækker brands, som tilbyder en personaliseret brugerrejse, og at vi kan hæve konverteringsraten helt op til otte procent, så det er blevet en no-brainer at arbejde med personalisering.”

Men brands vil i stigende grad skulle kvittere for de data, de får fra kunderne, forudser Anna Katrine Matthiesen.

”Jeg tror, at der på et tidspunkt vil komme modstand fra forbrugere, der spørger, hvorfor de skal give et brand så meget viden om dem selv. Vi vil se mere ”bytte-bytte købmand” i forhold til personalisering. Brands skal tænke i services og værdifuld viden, som giver noget tilbage til kunderne. Det er Nike for eksempel gode til. De samler data op til deres løbeapp, men de kvitterer med skræddersyede løbeprogrammer og en coach i øret. Det går begge veje.”

Social shopping
Da brands begyndte at bruge sociale medier, handlede det meget om at opbygge communities, og senere blev SoMe brugt som et første touchpoint til kundeservice.

”Men nu er der – set fra vores stol – endelig kommet mulighed for reelt at shoppe gennem de sociale medier, primært Facebook, Pinterest og Instagram. Det bliver spændende at følge, hvilke brands der formår at gøre det på en sofistikeret måde, hvor shoppen ikke bliver ét langt ”product feed”, men byder på relevant indhold, som giver kunden noget ekstra, og som samtidig understøtter salget,” siger Anna Katrine Matthiesen.

10 ecommerce trends i 2022

  1. Made to order
  2. Bæredygtig e-commerce
  3. Den etiske forbruger
  4. Liveshopping
  5. Social shopping
  6. The new shops
  7. Personaliserede oplevelser
  8. Standing out – Creative advertising and storytelling
  9. Visual commerce og argumented reality
  10. Microservice architecture

Se mere på www.ecommercetrends.dk

Den etiske forbruger går ikke kun op i, om et produkt er bæredygtigt i CO2-forstand, men også om produktet er godt for kroppen og samfundet generelt. Den etiske forbruger vil gerne købe ind på noget, der har et større moralsk formål.

MEST LÆSTE