E-handelsdirektør Niels Ralund, Dansk Erhverv Digital Handel. Foto: Dansk Erhverv

Overskriftens første del ligner det, jeg har sagt om og om igen de seneste år. Dansk e-handel er vokset eksplosivt siden 1999 med tocifrede vækstrater hvert år. Så flere handler, flere kunder og en stejlt stigende omsætning i mere end 20 år er ikke nyt – men stadig dejligt.

Skrevet af; e-handelsdirektør Niels Ralund, Dansk Erhverv Digital Handel


Det nye er, at kunderne hurtigere tager nye teknologiske og digitale muligheder til sig. Butikker, distributionsselskaber, betalingsudbydere og sociale medier leverer stribevis af tiltag, der giver forbrugerne nye muligheder for at handle online – og vi tager lynhurtigt det nye til os. 

”E-handelsanalysen” fra Dansk Erhverv har i mere end 20 år kortlagt danskernes stigende lyst til e-handel, og nu har en global analyse fra IBM bekræftet udviklingen: Kunderne vil det hele.

Indkøb og levering på under en time?
Vi er mange, der har spurgt os selv: Hvad gør det ved forbrugernes adfærd, når man kan få varer leveret på under en time? I dag – eller måske rettere i går – er/var den generelle forventning blandt forbrugerne, at varer bestilt online kommer indenfor 1-2 dage. Tidligere var forventningen 3-4 dage, men mere e-handel har åbnet for nye spillere ikke mindst på distributionen, så dag-til-dag levering er allerede ”normalt, og ”same-day delivery” vokser stærkt. 

Så forbrugernes forventninger nærmer sig levering målt i timer eller minutter – ikke i dage. Om de forventninger er realistiske eller udtryk for et reelt behov er ikke afgørende. Når man kan købe alt fra cykeldæk over læbestift og mobiltelefoner til dagligvarer med levering inden for 24 timer, så tager kunderne imod det med kyshånd. Måske går indkøbssedlen i glemmebogen. Dagligvareindkøb behøves ikke planlægges dage før, det skal bruges. Varerne bestilles og leveres på mindre end en time i storbyerne.

Vi kan se på Amazon i USA, hvor kunder i Prime-fordelsklubben bare løbende indtaster bestillinger i deres app. Så må Amazon selv sikre, at de samler mest muligt sammen i hver levering. Prime-kunderne ”over there” har i den grad taget prime-konceptet med fri levering inden for 24 timer til sig. Udviklingen har tiltrukket nye distributører, som kan levere med meget korte varsler. Købmandens dreng på budcykel (eller snarere el-knallert) er på vej tilbage, og avisbuddet har meget andet end aviser og reklamer i tasken i dag. For forbrugere i paniksituationer fx  ingen babybleer, defekte sutteflasker, manglende værtindegaver eller bare glemte indkøb, er den lynhurtige levering til døren et supertilbud.

Mød sælgeren hjemme
En ny – og asiatisk inspireret – indkøbsform er Live Shopping. Her udviskes grænserne mellem den fysiske og digitale handel for alvor. Kunderne oplever sælgeren eller måske en influencer live på nettet præsenterer gode tilbud i en løbende talestrøm. Dine køb sker med et klik samtidig med at varen præsenteres. Live-shopping i Kina ligner det gamle tv-shopping på et ordentlig skud steroider. De danske udgaver er i et roligere tempo, men begge udgaver underholder og frister. 

De første Live Shopping herhjemme udsendelser har været en succes. Små fysiske butikker solgte under Corona-nedlukningen via live-streaming på Facebook, og det gav oplevelsen af at være til stede i butikken – bare via nettet. I dag har større butikker sælgere, der kan levere varen online.  Er der nu et behov for det? Kort svar JA. Indkøbssituationen bliver en oplevelse – selv om den foregår hjemme fra sofahjørnet. 

Producentens vej går direkte til kunden 
Når vi som forbrugere søger efter varer, så forbereder vi købet ved at tjekke varen hos producenten. Det sker på nettet. Så der er en vis logik i, at producenten selv sælger varen til os. Det nye Buzz-word er Direct-to-consumer, DtC eller D2C. Tøj og biler er bare nogle af de produkter, hvor DtC salg fremover fylder mere. Stellantis, der står bag bilmærker som Peugeot, Jeep mfl., har med en frist på et par år opsagt forhandlernetværket. Bilkøberne må nok forvente mere ydmyge salgslokaler, når man skal have en prøvetur.

Bagefter bestiller kunden bilen hos producenten. Det fungerer for Tesla, kinesiske MG og nu kinesisk/svenske Polestar, hvor sidstnævnte uden fysiske forhandlere solgte 733 el-biler i Danmark sidste år. Det kinesiske tøjfirma Shein producerer selv tøj og skifter løbende design med fokus på de helt unge, Tøjet sælges kun online, og de har på få år overhalet mærker som H&M og Zara, så de i dag er det største tøjmærke i USA i kategorien ungt modetøj. Det var tre nedslag i en fremtid, hvor det eneste ”gamle” er mundheldet: Kunden er Konge.

MEST LÆSTE