Sponseret indhold
Jens Hornemann, adm. direktør og partner I Silverbullet A/S og næstformand for Dansk IT i den offentlige sektor
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Den danske offentlige digitalisering ligger i top i internationale benchmarks. Men skal vi fastholde den position, kræver det yderligere investeringer og nytænkning og en regering, der kanaliserer penge hen de rigtige steder, lyder det fra organisationen Dansk IT. 

Danmark er verdensmester i offentlig digitalisering, men skal vi bevare den førerposition, skal der være fokus og fortsat opmærksomhed  på en række punkter. For vores flotte position kan nemt blive en sovepude, der lader os overhale inden om af de udfordringer, der følger med den hurtige digitale udvikling. 
Sådan lyder det fra Jens Hornemann, som er administrerende direktør og partner i IT-virksomheden Silverbullet A/S og næstformand for Dansk IT’s Udvalg for IT i den offentlige sektor. 

”Vi står med et virkelig godt udgangspunkt her i Danmark. I mange af de anerkendte benchmarks, der er lavet om offentlig digitalisering i nationer, der ligger vi helt i top, så vi kan som udgangspunkt kalde os verdensmester,” siger Jens Hornemann. 

”Og det er, fordi vi har været tidligt ude, og fordi vi har en offentlig sektor, der formår at samarbejde på tværs af myndighedsniveau – hvor vi har en tradition for at stat, regioner og kommuner kan samarbejde. Det har uden tvivl betydet rigtig meget for, at vi i Danmark er, hvor vi er,” tilføjer han. 

Men Danmark skal gerne blive ved med at ligge i top, understreger han. Og derfor er det vigtigt, at førerpositionen bliver en løftestang for at gøre tingene endnu bedre. 

”Vores stærke position kan hurtigt blive en sovepude, hvis ikke vi er vågne og får reageret hurtigt og rigtigt på de trusler og udfordringer, som sker i takt med en meget hastig digitalisering. Og det er sådan set den overordnede udfordring, vi står med, når vi taler offentlig digitalisering,” siger Jens Hornemann. 

Har ventet  på ny strategi
Han fortæller, at de i Dansk IT mener, at de har ventet ”lidt længe” på at få en ny strategi fra regeringen om digitalisering. Der mangler en klar retning og en viden om, hvad man vil investere i. 

”Men for et halvt år siden nedsatte regeringen det, man kalder Digitaliseringspartnerskabet med en kreds af parter i form af organisationer og interessenter fra offentlige og private dele af samfundet med henblik på at komme med anbefalinger til fortsat dansk digitalisering,” siger Jens Hornemann. 

Dansk IT var også del af Digitaliseringspartnerskabet, og de anbefalinger kom ud for cirka en måned siden. 

”Så det vi går og venter på nu, det er, at regeringen skal komme ud og sige, hvad man vil putte penge i og få en klar strategi,” siger Jens Hornemann. 

Han mener, at hvis Danmark skal bevare den stærke position, så handler det om langsigtede og værdiskabende investeringer, digital kompetenceopbygning og et fokus på stærk tillid til den offentlige digitalisering. 

”I Danmark har vi skabt nogle stærke digitale fundamenter, som man ser med en række af de fællesoffentlige løsninger som f.eks. NemID og Nemlog-in. Og det er i høj grad de fundamenter, der har givet Danmark den internationale position,” siger Jens Hornemann. 

Huller i infrastrukturen
”Men infrastruktur skal vedligeholdes og der er store huller i denne infrastruktur, og det drejer sig om fx sikkerhed – cybersecurity – hvor vi  helt aktuelt har set nogle eksempler på sikkerhedsbrist. Når vi kigger fremadrettet, er vi som samfund nødt til at fokusere her – at få hele vores sikkerhedsinfrastruktur på plads,” tilføjer han.  

Øget sikkerhed spiller også sammen med den tillid, der er nødt til at være til stede hos borgerne i et stærkt digitaliseret samfund. 

”Der skal helt klare retningslinjer på plads omkring, hvordan vi sørger for, at borgernes data ikke bliver misbrugt og dermed sikrer den fortsatte tillid,” siger Jens Hornemann. 

Og så er det vigtigt, at man får fart på at opbygge den digitale infrastruktur yderligere – de digitale fundamenter i Danmark. 

”Det er vigtigt, at man får taget de store og langsigtede investeringer, så man får ”vejene” og forsyningskæderne – hele infrastrukturen – på plads. Det handler om de fællesoffentlige løsninger, men det handler også om en plan for udskiftning af de kernesystemer, der bærer velfærdssamfundet. Mange af de systemer, vi bruger i Danmark, er såkaldte legacy-systemer, som man byggede for mange år siden, og som nu begynder at være forældede. De skal fornyes, og det skal man gøre på en klog og smart måde,” lyder det. 

En klog og smart måde er fx også at se på det udbudssystem, som vi har i Danmark. Ifølge Dansk IT er det for stift og for stramt. 

”Vi går efter at få den sunde fornuft tilbage i disse udbudsprocesser, og her er det afgørende, at forretningsledelsen i et helt andet omfang tager ansvar og ejerskab for den del af processen og ikke overlader det til udbudsjurister og konsulenter. De forretningsmæssige beslutninger skal frem i første række,” siger Jens Hornemann.

”I Dansk IT har vi for nylig taget initiativ til et arbejde, hvor vi i samarbejde med de centrale brancheorganisationer og med bistand fra topledere i den offentlige sektor udvikler på et fælles kodeks for det gode udbud med en række anbefalinger til, hvordan man kan lave disse offentlige udbudsprocesser på en måde, så man får fleksibilitet og en god dialog mellem leverandører og offentlige myndigheder,” tilføjer han. 

Digitale kompetencer bør styrkes
Desuden er det vigtigt, at de digitale kompetencer bliver styrket, fortæller han. 

”Det handler om mange ting – fx digital dannelse. Hvordan kan borgerne i Danmark lære at bruge digitaliseringen på en måde, så det ikke bliver misbrugt, og så man hele tiden er bevidst om at færdes i det digitale univers. – Hvad skal man være opmærksom på, og hvordan udnytter man de digitale muligheder på en god måde,” siger han. 

Der skal helt klare retningslinjer på plads omkring, hvordan vi sørger for, at borgernes data ikke bliver misbrugt og dermed sikrer den fortsatte tillid

MEST LÆSTE