Corona har sat lyntempo på digitaliseringen

Af Christian Hannibal, branchedirektør (konst.)., Dansk Industri

Af:

Under corona har mange virksomheder været tvunget til at sætte turbo på deres digitale omstilling. Mange var godt i gang i forvejen, men med den delvise nedlukning af samfundet har der været ekstra stort behov for at tænke i nye, digitale baner.

I DI håber vi, at dansk erhvervsliv kan bygge videre på alle de erfaringer, vi har fået under corona. Hvad gjorde vi, som viste sig at fungere bedre end før? Hvad har vi lært? Og hvordan kan vi nu arbejde videre på at sikre, at de mange gode erfaringer bliver brugt som løftestang til et yderligere ryk fremad på den digitale spilleplade?

Krisen har for mange virksomheder betydet en pludselig og massiv udrulning af online kommunikation med især videomøder som den helt store forandring i manges hverdag. Det har i dén grad været en øjenåbner og betyder, at en del arbejdsgange er blevet langt mere effektive.

Salgsmøder er et godt eksempel, for når sælgerne ikke skal køre fra den ene ende af landet til den anden, men i stedet kan komme i kontakt med potentielle kunder fra hjemmekontoret, sparer vi både tid og ressourcer. Samtidig er samarbejdet med internationale aktører blevet lettere at planlægge og afvikle, hvilket også på længere sigt er rigtig positivt – både for ens kalender og for klimaet.

Nye digitale forretningsmuligheder er ligeledes blevet opdyrket under krisen, hvor bl.a. e-handel i dén grad er på fremmarch. Virksomheden SimpleSite, der udbyder hjemmeside- og webshopløsninger har oplevet et stort boom i kunder under corona. Flere og flere virksomheder har kastet sig ud i e-handel, hvilket også afspejler sig i Post Nords aktivitet. Under krisen har de nemlig leveret 30 procent flere pakker end vanligt.

Det er samtidig fuldstændig klart, at alt ikke kan erstattes af det digitale. Det menneskelige møde vil fortsat i fremtiden være essentielt for vores måde af samarbejde på, og den uformelle snak over kaffemaskinen har svært ved at blive overført til de virtuelle rum. Dog er mange af de barrierer, mange af os havde over for videomøder før, blevet nedbrudt under corona, og de erfaringer kan vi i høj grad tage med os, når samfundet i stigende grad åbner.

Det er heller ikke kun mødeaktiviteter og handelsplatforme, der i stigende grad rykker ind på det digitale landkort. Også konferencer og messer begynder at indtage de online rum. Under corona har vi primært set det gennem en stigning af webinarer fra organisationer på tværs af erhvervslivet. Men fremtidens online konferencer kommer ikke bare til at være live streaming af foredrag.

Derimod vil vi fremover se messer og konferencer i et gennemført virtuelt univers, som er skræddersyet til det digitale space. Det er virksomheden Cadpeople et godt eksempel på. De ønsker at skabe fremtidens virtuelle messer og konferencer med showrooms, produktpræsentationer i 3D og interaktive skærme.

På den måde kan den virtuelle konference skabe nye, interaktive oplevelser, som ikke 1:1 forsøger at efterligne det fysiske rum, men derimod spiller på alle de tangenter, som de digitale teknologier tillader os at benytte. Hvem ved? Måske vil du i fremtiden kunne tage VR-briller på og deltage i en produktpræsentation i New York, hvorefter du hører et oplæg fra en CEO streamet direkte fra et professionelt studie i Nairobi.

Der er mange nye muligheder i digitaliseringen, som vi endnu ikke har opdaget, udforsket eller udviklet. Under corona har de fleste været igennem en turbo-digitalisering, hvor vi har set, at langt flere arbejdsgange kan foregå smidigt i det digitale univers.

Nu skal vi bruge erfaringerne som løftestang for at tænke endnu mere digitalt, så vi også fremover kan udvikle og implementere digitale løsninger, som fx nedbringer mængden af ensformigt rutinearbejde og sikrer bedre og mere effektive møder. Tiden er inde til, at hver enkelt virksomhed kigger på, hvad der har virket, og hvad der ikke har.

Vi kan måske godt længes efter business as usual, men det er egentlig ikke et mål. Nogle ting vil blive som før, men andre processer havde behov for forandring. Derfor skal vi huske alt det, vi har lært og bygge oven på erfaringerne. Hvis du forestiller dig, at der kommer en runde to af corona-nedlukningen, hvad vil du så gøre?

Seneste nyt

Steffan4 (1)
Stil din transportør til ansvar: Bæredygtig logistik handler om mere end miljø
Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
kort2
De selvbetjenende B2B-kunder

Mest læste på BusinessReview.dk

DSC_0492_just - lab
Dansk brystkræftvaccine skal testes på patienter
_CAP0102
Unilabs Pharma Solutions: Tæt på 40 års erfaring med kliniske studier
Pila Pharma IMG_0725 (2)
PILA PHARMA baner vejen for nye tanker om behandling af diabetes og fedme
Søren-Damgaard-(SD)
Betydningen af forkøbsret og hjemfaldspligt ved ejendomstransaktioner
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: Erhvervslejelovens § 14: Udlejers ret til at kræve ændring af lejevilkår
OC2A0036_1F
Jeudan går foran med strategi for samfundsansvar
etf021024
Energi Til Fremtiden
Bro med MVA logo
Digital sundhed – et nyt nordisk stronghold?
Nexus_1_CMYK
Ny digital kultur i offshore-industrien
1-Peter på Vesterbrogade
Find din nye rejsepartner her

Læs også

Henrik Pedersen 1
Instant lønudbetaling til vikarer med Freepay PayOut: Fremtiden er nu
”Det har altid været et ønske i vores organisation at tilbyde en løsning, hvor arbejdstagere kan få deres penge med det samme efter...
Boxes on laptop computer. online shopping
Den grønne kurv vinder ordren i B2B-indkøb
I Dansk Industri´s B2B e-commerce analyse ses det, at nye bæredygtige trends for alvor slår igennem, når de professionelle danske indkøbere...
Kardex_img_Customer_Bonver_01
Fremtidens logistikløsninger: Kardex forvandler e-handelslagre
Når vi klikker ”køb nu” på en webshop, forventer vi, at varen hurtigt og effektivt lander på vores dørtrin. Men bag den simple handling...