Sponseret indhold
Med få håndbevægelser logger Jens Lauritsen, Chief Product Officer i Virsabi, ind i et Teams-møde og er klart til fjernsupport via HoloLens.

Corona sætter fart på fjernsupport via Augmented Reality hos flere danske produktionsvirksomheder. Fjernsupport med brug af AR-briller er lige så nemt som at deltage i et Teams-møde og er et effektfuldt skridt i digitaliseringen af virksomhederne.

Digitaliseringen har hængt som et tveægget sværd over mange danske virksomheder de seneste år. For lige så oplagt det er, at fordelene venter lige rundt om hjørnet, lige så svært er det at vide, hvor de første penge skal investeres for at sikre fremtidige fordele samtidig med, at den økonomiske balance bevares her og nu.

Ikke-kritiske projekter bliver derfor ofte udskudt. Men under coronakrisen er fjernsupport via AR hurtigt gået fra at være nice-to-have til at være need-to-have for en række produktionsvirksomheder. Det mærker de hos Virsabi, der arbejder med Virtual og Augmented Reality til virksomheder.

”Igangværende pilotforløb med industrikunder blev lynhurtigt skaleret op, og samtidig fik vi henvendelser fra en række virksomheder, som havde brug for hardware og en hurtig introduktion for at komme i gang. Teknologien er moden, og fordelene ved at kunne yde fjernsupport ved hjælp af AR er så oplagte, at den relativt beskedne investering hurtigt tjener sig hjem, alene i besparelser på tid og rejseomkostninger. Set med de briller mener jeg, at coronakrisen har givet et tiltrængt skub til digitaliseringen i flere virksomheder,” siger Michael Harboe, adm. direktør i Virsabi og formand for DI’s udvalg for digital forretningsudvikling.

Styrker konkurrenceevnen
En af de virksomheder er Nærenergi fra Søborg ved København. Midt i april skulle Nærenergi klargøre flere biogasanlæg til tankning af busser i Nordjylland, og det fik virksomheden til at fremskynde processen med at udstyre montørerne med AR-briller.

”Vi ønsker at tredoble vores omsætning, og det kræver innovation. Som en lille dansk virksomhed er vi nødt til at være helt med fremme på den teknologiske udvikling, ellers mister vi vores konkurrenceevne. Vi var godt i gang med planlægningen af det her forløb, men det er jo typisk sådan noget som corona, der skal til, før vi sætter turbo på, og på den måde får vi forhåbentlig vendt situationen til en konkurrencefordel,” siger Jacob Himmelstrup, adm. direktør i Nærenergi.

Så nemt som at deltage i et Teams-møde
Når virksomhederne har haft nemt ved at tage fjernsupport via AR til sig, skyldes det, at det hele foregår i et helt almindeligt Microsoft Teams-møde, som nu er blevet en integreret del af hverdagen i mange virksomheder.

”Hvis du kan finde ud af at deltage i et Teams-møde, kan du også nyde godt af fordelen ved fjernsupport via AR. Med HoloLens 2 fra Microsoft kan du deltage i et Teams-møde, og så kan de øvrige deltagere i mødet se, hvad du ser, tale med dig, og tegne pile, cirkler og andre anmærkninger i dit synsfelt, mens de guider dig til at løse opgaven. Vel at mærke mens du hele tiden har hænderne fri til at løse opgaven,” siger Michael Harboe.

For produktionsvirksomheder kan det betyde store summer i besparelser, at virksomhedens egne teknikere kan løse opgaver, som ellers kræver, at en ekspert bliver fløjet ind fra en anden del af verden. Især når det gælder ikke-planlagte produktionsstop, kan der være millioner af kroner på spil.

”Det er dyrt, når produktionsapparatet holder stille, og vi kender alle sammen historier om teknikere, der har fløjet den halve verden rundt for så at løse problemet på fem minutter. Vi kan ikke undgå alle rejser, men de mest oplagte problemer kan løses på den her måde,” siger Michael Harboe.

Godt kamera og nem stemmestyring
Foruden HoloLens 1 og 2 benytter Virsabi også brillerne HMT-1 fra Realwear. Med dem er det ikke muligt at lægge et synligt lag hen over virkeligheden, men brugeren har et lille display ud for det ene øje, hvor det for eksempel er muligt at se brugsanvisninger.

”Både kamera og stemmestyringen i Realwear er ekstremt god, så selv i et hårdt, industrielt miljø, er det nemt at kommunikere online med eksperter andre steder i verden. Og selv om du ikke kan tegne oven på virkeligheden med Realwear, så kan du med stemmen tage et billede og sende til eksperterne, som de så kan tegne på og sende tilbage til dit synsfelt. HoloLens 2 er en anelse mere avanceret, men for rigtig mange virksomheder løser Realwear HMT-1 behovet. Og så har det også den fordel, at det kan leveres på få dage, mens der lige nu er meget lang ventetid på HoloLens 2,” siger Jens Lauritsen, Chief Product Officer i Virsabi.

Kom i gang med fjernsupport via Augmented Reality (AR)

Til fjernsupport via AR anbefaler Virsabi enten HoloLens 2 fra Microsoft eller HMT-1 fra Realwear. HoloLens 2 koster cirka kr. 25.000 og HMT-1 ca. kr. 19.000 eksklusive moms. Begge fungerer sammen med Microsoft Teams på computeren, hvilket kræver en almindelig Teams-licens. Derudover kræver HoloLens 2 en særlig licens til Microsoft Remote Assist, som dog er gratis de første 90 dage.

MEST LÆSTE