Kun 15 % af de danske virksomheder bruger i dag kunstig intelligens, viser tal fra Dansk Statistik. Derfor er der stadig et stort uforløst potentiale i erhvervslivet. Torsdag den 26. oktober uddeleler Industriens Fond sin AI-pris på 200.000 kr. til en virksomhed, der bruger AI til at styrke innovationskraften.
Hos AI Denmark, der er et nationalt program, som er startet af Industriens Fond, hjælper eksperter fra landets førende vidensinstitutioner SMV’erne med at bruge AI-drevne løsninger. En rapport fra konsulenthuset McKinsey peger på, at AI har potentialet til at løfte Danmarks BNP med op mod 35 mia. kr. årligt i 2030.
AI skaber værdi i virksomhederne
AI skaber værdi for virksomhederne og gør dem mere bæredygtige og innovative, hvilket styrker deres konkurrenceevne på det globale marked.
”Gennem AI Denmark hjælper vi de danske virksomheder med at anvende AI til at styrke kvalitet, effektivitet og innovation,” siger Peter Lemcke Frederiksen, Centerprojektleder, Teknologisk Institut, og han uddyber:
”Lige nu er ChatGPT, som er en stor sprogmodel, på alles læber. Men AI, der blev defineret helt tilbage i 1956, er også fx mere traditionel maskinlæring og computervision, som mange danske virksomheder fortsat kan have stor gavn af. Store sprogmodeller er blevet en glimrende hyldevare, som virksomheder med fordel kan begynde at bruge, men hos AI Denmark vil vi gerne hjælpe virksomhederne med at benytte skræddersyede AI-løsninger, der potentielt skaber varige konkurrencefordele.”
”Samtalen om AI reduceres typisk til en snak om for eller imod. Fantastisk eller skræmmende, men midt mellem yderpolerne ligger alle mulighederne, og dem skal danske virksomheder blive endnu bedre til at gribe,” lyder det fra udviklingsdirektør i Industriens Fond, Charlotte Kjeldsen Krarup og uddyber:
”AI kan fx bidrage med kvalitetskontrol i produktionsvirksomheder og gøre robotter mere adaptive. AI kan også bidrage til at identificere produkter, der ikke er af en høj nok kvalitet, og AI kan accelerere innovationstempoet, så produkter hurtigere kommer på markedet. Alt sammen noget der er med til at styrke den enkelte virksomheds konkurrenceevne.”
Virksomhederne skal tilpasse sig nye konkurrenceparametre
AI Denmark er søsat af Industriens Fond, der har givet 34,5 mio. kr. til initiativet, som løber over tre år. 120 SMV’er kommer med på en seks måneders udviklingsrejse, hvor eksperter hjælper virksomhederne med at udforske mulighederne med kunstig intelligens eller til at få et konkurrencemæssigt forspring ved hjælp af teknologien. Partnerne er Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet og IT-Universitetet.
”Vi ser især tre perspektiver i forhold til AI: Den ny verdensorden, hvor magtbalancen flytter sig. Det betyder, at virksomhederne skal tilpasse sig nye konkurrenceparametre og bruge data på en måde, der understøtter forretningen og ikke kompromitterer sikkerheden,” forklarer Rasmus Bækby, Manager of Business Innovation hos Alexandra Instituttet A/S. Han uddyber:
”Den anden dagsorden er, hvordan AI kan bidrage til effektiviteten. Virksomhederne kommer til at mangle arbejdskraft frem mod 2030, og AI kan løse monotone opgaver og sikre bedre medarbejdertrivsel. AI er et vigtigt redskab ikke bare i produktionen, men også i administrationen til kundekontakt osv. Endelig arbejder vi med, hvordan AI kan gøre virksomhederne mere bæredygtige, så vi udnytter ressourcerne bedre og genanvender, hvor det giver mening.”
Samarbejde skal løfte virksomhederne
”I Danmark har vi en stærk tradition for at sætte mennesket i centrum for den teknologiske udvikling, hvad end det er ved produktionsbåndet, eller når vi udvikler nye produkter. Den brugerindsigt kan vi koble med AI og få en global konkurrenceevnefordel samtidig med, at vi med AI kan frigive ressourcer til at skabe den innovation, som Danmark investerer stort i – og som vi skal leve af i fremtiden,” siger Charlotte Kjeldsen Krarup.