Flere grønne muligheder til transporten

Af:

Energiselskabet OK går gerne forrest, når det gælder om at stille nye drivmidler til rådighed for transportkunderne – og man er allerede godt på vej. Der mangler dog politisk retning, som kan være med til at understøtte de nye muligheder, hvis OK sammen med kunderne skal i mål med den grønne omstilling

OK er et andelsselskab og ejet af sine kunder. Derfor er det vigtigt for OK, at det er med kundens behov for øje, at man udvikler løsninger i forhold til fremtidens drivmidler. Løsningerne skal medvirke til at reducere CO2-udslippet på den smarteste og mest effektive måde for kunderne.

”Vi vil være nøglespiller på fremtidens energimarked, og vi giver kunderne mulighed for et frit og fornuftigt energivalg, der passer til deres aktuelle situation. Derfor udvikler vi flere grønne muligheder på transportområdet,” siger Henrik Dehn, markedschef for transport i OK.

Der er flere veje
I OK kigger man i flere retninger og vurderer, at vi i løbet af de kommende ti år vil blive klogere på nye teknologier, og at man derfor ikke skal lægge sig fast på én teknologi. ”For at fremme mere miljøvenlige initiativer har OK blandt andet opført tre biogastankstationer i Københavnsområdet – Prags Boulevard, Mileparken i Skovlunde og Høje Taastrup Transportcenter.

Et andet produkt, der har hjulpet kunderne på vej, er biobrændstoffet HVO.

”HVO har hjulpet flere af vores kunder med at leve op til deres mål omkring CO2-fortrængning, og det er et produkt, vi mærker stigende interesse for, specielt inden for bus- og renovationsområdet og den offentlige sektor,” siger Henrik Dehn.

HVO har tekniske specifikationer, som betyder, at det uden problemer kan iblandes fossilt brændstof eller helt erstatte normal diesel, og transportkunderne behøver ikke udskifte bilerne for at fylde det på. Desuden kan OK levere grøn strøm til kunderne, hvis de vælger den vej. En større elektrificering af den kollektive bustransport er i gang, men kommer dog først i højere grad med en politisk plan for eventuelle afgiftslettelser og logistiske overvejelser, mener Henrik Dehn.

Tid til handling
”Kunderne vil gerne den grønne omstilling, men vi oplever usikkerhed hos dem. Det vigtigste lige nu er, at der træffes nogle politiske beslutninger, som kan skabe økonomisk incitament for, hvilken retning vi skal gå. Der skal skabes nogle rammevilkår for transportområdet, og politisk bør man se på, hvor afgifterne placeres,” siger Henrik Dehn.

”Vi kan mærke, at hvis vi fortsat skal være attraktive for vores kunder i for eksempel den kollektive bustransport og godstransporten, så er det vigtigt at kigge i alternative retninger – og i den sammenhæng afhænger det både af produkter, pris og infrastruktur i forhold til, hvad der bliver interessant og realistisk,” siger Henrik Dehn.

”Et godt eksempel på at pris og grønnere alternativ spænder ben for hinanden, er biobrændstoffet HVO. Her er udfordringen prisen, og det er en stopklods for mange, både inden for det private erhvervsliv og det offentlige. Samtidig er der udfordringer omkring forsyningssikkerhed på HVO, og samtidig hænger det også sammen med de manglende politiske beslutninger,” siger Henrik Dehn.

Vi ser i øvrigt frem til, hvad der kommer ud af klimapartnerskaberne, og hvilken retning udviklingen herefter tager.

Sover ikke i timen
De grønne løsninger og fremtidens drivmidler fylder meget i det moderne energiselskab, men ligeså vigtig er tilstedeværelse, opmærksomhed på marked og kunder samt digitale løsninger, fortæller Henrik Dehn.

”Hos OK er kunderne i centrum, og det er med udgangspunkt i deres behov og efterspørgsel, at nye digitale løsninger udvikles og nye produkter kommer på markedet. Vi skal holde fokus og ikke sove i timen i forhold til vores kunder, og de løsninger, de efterspørger og har behov for, at vi kan tilbyde,” siger Henrik Dehn.

”Det er også en del af det at være nøglespiller på fremtidens energimarked,” siger han til slut.

Fakta om OK a.m.b.a

OK-kæden omfatter mere end 670 tankstationer samt 77 Truck Diesel-stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet. På langt de fleste stationer kan man tanke AdBlue.

OK har markedets mest sikre Truck Diesel-kort med indbygget chip, der er umulig at kopiere.

OK repræsenterer den verdensomspændende smøreolieproducent Mobil på det danske marked.

OK a.m.b.a er landsdækkende leverandør af transportdiesel, benzin, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.t.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
Schneider 1
Dansk fabrik i Ringsted vækker opmærksomhed i udlandet

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...