Sponseret indhold

e-Deliver 9 Chassis – den elektriske varebil der baner vejen for fremtiden

Af:

Maxus e-Deliver 9 Chassis er intet mindre end den første elektriske varebil i 3.500 kg klassen, og så er bilen den eneste godkendte el-varebil i klassen med træk. Maxus indtog i 2021 førstepladsen i Danmark med flest solgte elektriske varebiler.

Flere og flere kommuner samt private virksomheder stiller krav til underleverandørerne, når det kommer til at reducere udledningen af CO2. Det betyder for mange leverandører, at transport og opgaveløsning i benzin- og dieselbiler samt varevogne er udelukket. Her kommer Maxus e-Deliver 9 Chassis for alvor på banen, fordi den er den første elektriske varevogn i 3.500 kilos klassen. 

”Maxus e-Deliver 9 Chassis er det oplagte valg fx til virksomheder, der løser serviceopgaver som snerydning, vinduespudsning og havearbejde for offentlige instanser, fordi bilen ikke udleder CO2. Bilen er – som den eneste i sin klasse – godkendt til træk, så det let at tage sneslyngen eller fejemaskinen med, når opgaverne skal løses, og vejene ryddes for blade eller sne,” fortæller Steffen Vilstrup fra RSA Danmark, der har Maxus e-Deliver 9 Chassis i porteføljen. 

Designet som elbil med lav vægt
Maxus er designet og bygget i Østen, hvor tankegangen til de elektriske biler og varevogne adskiller sig fra den europæiske. I Europa tager bilproducenterne typisk en velfungerende fossildreven bil og erstatter motoren med et batteri. I Østen tænkes bilen eller varevognen som elektrisk allerede på tegnebrættet, og det giver nogle markante fordele.

”Egenvægten på en Maxus e-Deliver 9 Chassis er mindre end konkurrenternes modeller, og det gør en markant forskel for rækkevidden. En traditionel pakkebil kører omkring 110 km om dagen og med en pakkevægt på op mod 800 kg i lasten, betyder det meget for rækkevidden, at bilens egenvægt er lav,” siger Steffen Vilstrup, og han uddyber:

”Maxus varevognen er i øvrigt godkendt til at køre 100 km i timen, så føreren ikke skal ligge mellem lastbilerne til og fra arbejde.”

Mange muligheder – boks, lift og lad
Den eldrevne varevogn Maxus e-Deliver 9 Chassis kan køre op til 242 km på en enkelt opladning. Maxus e-Deliver 9 Chassis fås i to længder med en totalvægt på op til 4.050 kg. Uden opbygning har den en nyttelast på op til 1.970 kg og et batteri på 65kWt, der understøttes af 8 års garanti. Varevognen er fleksibel, fordi den har mulighed for flere forskellige specialtilpasninger blandt andet boks, lift og lad. Maxus e-Deliver 9 Chassis opbygges i samarbejde med Plagborg og bygges af solidt og let materiale, der optimerer køretøjets nyttelast. Maxus e-Deliver 9 Chassis, der har 204 HK, har en fremragende siddekomfort og en relevant og tidssvarende udstyrsliste.

”Når man køber en Maxus e-Deliver 9 Chassis, kommer den ikke med en lang smørrebrødsseddel med ekstraudstyr, man kan tilkøbe. Bilen er allerede topudstyret som standard, så føreren får maksimal sikkerhed og komfort, så bilen er klar til brug. Bilen indeholder moderne sikkerhedspakker, adaptiv fartpilot osv.,” fortæller Steffen Vilstrup.

Vejen til det nordiske marked
Producenten af Maxus person- og varebiler er kinesiske SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation. SAIC er Kinas største børsnoterede bilproducent, som blandt andet er kendt for samarbejdet med Volkswagen og GM. Maxus sendte alene i 2021 hele 5,8 mio biler på vejene i Kina og flere hundredetusinde har allerede indtaget de europæiske veje. Maxus havde sin indgang på det norske marked gennem importøren RSA i 2018. I Kina producerer og sælger SAIC Maxus både SUV’er, pickups, MPV’er samt små og mellemstore varebiler. På verdensbasis dækker SAIC Maxus hele 42 lande.

RSA tilbyder en hel portefølje af eldrevne biler både til privat og erhverv. Virksomheden med hovedsæde i Norge har siden de i 1983 begyndte at importere Suzuki udvidet målsætningen om, at blive en komplet billeverandør. I 2020 startede Steffen Vilstrup den danske gren af virksomheden op, der i dag tæller et netværk på over 40 forhandlere samt ti ansatte på kontoret. RSA Danmark er på trapperne med et nyt elektrisk personbilsmærke.

Den eldrevne varevogn Maxus e-Deliver 9 Chassis har 204 HK og en fleksibel platform med mulighed for flere forskellige specialtilpasninger herunder boks, lift og lad. Bilen fås i to længder med en totalvægt på op til 4.050 kg. Uden opbygning har den en nyttelast på op til 1.970 kg og et batteri på 65kWt, der understøttes af 8 års garanti.

Læs mere på www.maxus-danmark.dk

Egenvægten på en Maxus e-Deliver 9 Chassis er mindre end konkurrenternes modeller, og det gør en markant forskel for rækkevidden. En traditionel pakkebil kører omkring 110 km om dagen og med en pakkevægt på op mod 800 kg i lasten, betyder det meget for rækkevidden, at bilens egenvægt er lav.

Mest læste på BusinessReview.dk

Mikkel Kruse Telenor 2023
Mobil-telefonen udgør en trussel mod sikkerheden hos SMV’erne
airport_drone_2022_02_04
Nye lufthavne åbner enestående muligheder i Grønland
br cø__
Læs "Cirkulær Økonomi" digitalt her
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: TIDSBEGRÆNSEDE LEJEAFTALER ER IKKE UNDERLAGT EN 2-ÅRSREGEL
FUJIFILM Diosynth Biotechnologies 8336 web
Biotek-dna gør FUJIFILM i Hillerød til ombejlet CDMO

Læs også

Erik Østergaard portrætfoto copy
Omstilling kræver gode rammer
Der skal fortsat transporteres varer rundt i landet samt ind og ud over grænsen. Det kommer i endnu højere grad til at foregå på lastbiler...
Bring 2
BRING ØGER FARTEN PÅ OMSTILLINGEN TIL ELBILER
Allerede i dag leverer Bring pakker til 1,4 mio. danskere med el-drevne varebiler, og siden 2012 har koncernen reduceret CO2-udledningen...
jesper-kronborg-2-Vm1TRlFjSWFEMDF4dEJxUHdzdG0wVllDZStZPQ2
Starten til den grønne omstilling er gået, og Danmark skal rykke nu for ikke at sakke bagud
Hvis den grønne omstilling var et kapløb, har startskuddet lydt, og Danmark hænger i startblokken. Rammevilkårene for de danske transportvirksomheder...