Sponseret indhold

Transport- og logistikklyngen vil være Danmarks største

Af:

Skandinavisk Transport Center, der ligger tæt på Køge Havn, opruster, så de kan forsyne mere end 1.5 millioner danskere i hovedstadsområdet med alt fra fødevarer til byggematerialer.

På vejene omkring Køge Havn ruller lastbilerne travlt afsted. Kursen er enten sat mod Skandinavisk Transport Centers (STC) 1,8 millioner m2 eller mod Køge Havn, som blot ligger tre kilometer fra centeret.

Både STC planlægger at udvide, og havnen er ved at tredoble sin størrelse og udvide arealet til omkring knapt en million m2, så endnu flere og endnu større skibe baner sig vej ad den blå motorvej, der åbner porten mod øst.

“Vi er i fuld gang med at byggemodne endnu 700.000 m2, så vi i STC i alt dækker omkring 2,5 mio. m2 og bliver kongerigets største transport og logistikcenter, der kan tiltrække en stribe innovative virksomheder”, fortæller Thomas Elm Kampmann, som er direktør for STC.

Allerede nu har fødevaregiganterne Netto og Lidl slået sig ned sammen med blandt andre Nomeco, der leverer medicin til sygehuse og apoteker. PostNord er klar til at sortere fremtidens pakkepost i deres moderne distributionscenter.

Køge er fremtiden
STC er delt op i et egentligt transportcenter, der kan servicere lastbiler og varevogne, så her er tankanlæg, service- og reparationsmuligheder, vaskeanlæg, parkering samt cafeteria.

Derudover er der et stort erhvervsområde til forskellige typer erhverv. Centeret ligger lige ved knudepunktet, hvor de tre motorveje E20, E47 og E55, der rækker ud mod Europa, mødes.

Jernbanen ligger tæt ved og ikke mindst den blå motorvej i form af Køge Havn, der åbner udsynet og mulighederne mod øst. Den geografiske placering ligger ikke blot optimalt i forhold til de 1,5 millioner forbrugere i hovedstadsområdet, men der er heller ikke langt til de tre millioner forbrugere i Øresundsregionen.

“Havneudvidelsen betyder, at der er allerede gravet dybere sejlrender, og vanddybden er øget fra 7 til 9,5 meter, så dobbelt så store skibe kan anløbe havnen. Arealerne omkring havnen udvides også, og det giver virksomhederne en unik chance for at flytte ind i første række”, fortæller Thomas Elm Kampmann.

Udvidelsen af havnen, der forventes færdig om et par år, omfatter blandt andet et område på 400.000 m2, nye dækmoler og en unitterminal på 250.000 m2.

Godskorridor er på vej
Regeringens ønske om at benytte flere transportformer, der skal skåne miljøet, passer også godt ind i billedet, fordi både STC og Køge Havn ligger centralt i forhold til jernbanen. Og når Femern Bælt-forbindelsen står færdig, vil Køge placere sig endnu stærkere på det globale landkort.

“ScanMed godskorridoren (Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor) er en højt profileret EU-transportkorridor. Og specielt den elektrificerede jernbane kan binde infrastrukturen sammen miljømæssigt rigtigt fra Stockholm til Palermo”, fortæller Thomas Elm Kampmann og uddyber:

– I den forbindelse er det vigtigt, at vi her i Danmark sørger for at etablere en kombiterminal, hvor godset kan læsses mellem tog og biler. Ellers vil vi bare fra første dag se de store godstog pløje sig op gennem den sjællandske muld og sætte kurs mod Sverige, hvor de har faciliteterne. Det vil ikke blot koste arbejdspladser, forsinke godset, men også skade miljøet.

Allerede nu arbejder blandt andet Region Sjælland og Danske Speditører på at realisere en kombiterminal.

Logistikklyngen i Køge

Køge Havn og STC er kommunalt ejede enheder og drives som ét selskab med samme ledelse.

Denne organisationsform underbygger intentionerne om en effektiv transport- og logistikklynge.

Læs meget mere om porten mod øst på www.stc-koege.dk, og se hvordan Køge er fremtiden for din forretning.

Seneste nyt

Foto 2 BRL 300625
Sådan forandrer nuklearmedicin og AI sundhedsvæsenet
Unavngivet (10)
Nu kan du sende juridiske dokumenter direkte til e-Boks
2105_DAVID by Flemming Leitorp
Arkitektprofil fra BIG gæster EJENDOM2025
default
Silkeborg er blevet et centrum i sig selv
Esben Kjeldsen Olav de Linde
Robust regnskab fra Ejendomsselskabet Olav de Linde A/S

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 160625
Når sundhedsdata redder liv – potentialet i dansk digitalisering
Foto,1
Avanceret visuel kvalitetskontrol - drevet af skarpe hjerner og stærke værdier
Reg_compliance_article
Etisk markedsføring: Reglerne for markedsføring af lægemidler
Photo by Claus Sall (www.claussall
Bygge-branchen går et hårdt år i møde
Screenshot 2024-05-15 at 19.41
NU STARTER BYGGERIET AF DEN FØRSTE VGP PARK I DANMARK: VGP PARK VEJLE
3_2
Den virtuelle arbejdsplads kræver en cloud-strategi
Byggeplads
Nu skal byggepladserne være grønne
3 Erhvervshus Hovedstaden--
Stadig flere SMV’er vil være bedre for verden

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...