Nordic Transport vil hæve barren i transportbranchen ved at fokusere på kvalitet, service, tryghed og miljø før pris. Den prioritering vil stadig flere B2B-kunder gerne sættes i bås med.
Vores kundes kunde er vores prioritet. Når slutkunderne er glade, fordi de har haft en god transportoplevelse med os, får vores samarbejdspartner flere ordrer, og vi får flere opgaver og muligheder for at vise de kvaliteter, vi står for.”
Sådan lyder det, når Nordic Transport skal forklare kerneværdien i sit hastigt voksende transportfirma, som på seks år er vokset fra 1 til mere end 40 biler og nu er landsdækkende med terminaler i Randers, Ringe og Hvidovre, der servicerer virksomhedens stadig flere B2B-kunder.
En presset branche
Nordic Transport’s konstante vækst fik et ekstra skub under corona-nedlukningen. Da Nordic Transport blandt andet samarbejder med virksomheder inden for fødevarer og onlinehandel, er Nordic Transport blandt de få danske firmaer, der har oplevet vækst under krisen.
Kundeporteføljen tæller nogle af landets største virksomheder kendt for deres stærke socialt ansvarlige profiler, og de har ikke valgt Nordic Transport på grund af prisen, men på grund af ambitionsniveauet.
Ifølge Nordic Transport handler det alt for ofte kun om pris i transportbranchen. Det er blevet standard at levere til meget lav pris med et minimum af service. I stedet for lavest mulig pris og nødtørftig service vil Nordic Transport hellere levere høj kvalitet til en fornuftig pris, der er god for kunden og stadig kan få forretningen til at løbe rundt.
Nordic Transport’s succes viser, at mange virksomheder lægger vægt på andre værdier end prisen, når de skal have varer ud til deres kunder. De har set risikoen for at miste kunder, når kvaliteten i transport og aflevering af varer er styret af, at prisen skal være så lav som mulig.
Driven By Consideration
Nordic Transport tillader ikke tredje led i deres distributionskæde, for at bevare den høj kvalitetsniveau. Virksomheden mener at jo flere led der er, er der flere info der går tabt.
Bilerne har tydelige logoer, og chaufførerne bærer uniformer – vigtige og alt andet end tilfældige detaljer, der opsummerer og understøtter målsætningen for virksomheden, hvis slogan er ’Driven By Consideration’ – dvs. ’Kørt med omtanke’.
Mange transportvirksomheder i dag bygger deres forretningsmodel på underleverandører og underleverandører til underleverandører. Dette skaber utryghed hos slutkunden, når chaufføren kommer. Nordic Transport tilbyder sine kunder en komplet løsning- fra varerne bliver hentet på kundens hovedlager, til chaufføren afleverer dem ude hos slutkunden.
Nordic Transport samler varerne i sine egne terminaler- planlægger- optimerer- og sorterer dem i ruter. Samarbejdspartnerne kan følge med live i distributionen af alle varer frem til slutkunden. Om det er fødevarer, hvidevarer eller møbler, er underordnet. Nordic Transport skal nok sørge for, at de kommer frem.
CO2 fri i 2022
Nordic Transport er selv undervejs på en grøn miljørejse, der begyndte i 2018, da virksomheden var med i projektet ’Bæredygtig Bundlinje’ målrettet små og mellemstore virksomheder. Projektet varede et år, hvor Nordic Transport fokuserede på områder, der kunne gøre virksomheden mere miljøvenlig og bæredygtig.
Resultatet var blandt andet en optimering af ruteplanlægningen, hvormed Nordic Transport skar 10% af sit brændstofforbrug. Nordic Transport undersøgte også mulighederne for at benytte gasdrevne biler, men nettet af gasstationer i Danmark er ikke stort nok til at dække behovet. Derfor blev en optimering af Nordic Transport’s ruteplanlægning og distributionssystem et godt alternativ, der også var til gavn for miljøet.
I dag har Nordic Transport taget hul på et endnu større projekt om Grøn Cirkulær Økonomi, og i maj i år fik virksomheden sin første el-varebil fra MAN. Med de forskellige initiativer ønsker Nordic Transport at spare miljøet for mest mulig CO2-udledning pr. kørt kilometer i forhold til kilo og volumen af det gods, der skal fragtes.
Det er en stor og kompleks opgave, men Nordic Transport vil gerne prioritere tiden og ressourcerne til at gøre det – og selskabets kunder er også tilfredse med Nordic Transport’s store arbejde for at levere ansvarlig transport. Projektet Grøn Cirkulær Økonomi blev skudt i gang 01. sep. 2020 og skulle meget gerne undersøge mulighederne for at køre 100% grønt i hovedstadsområdet allerede i 2022.
Nordic Transport’s stor miljøplan er en 10- årige plan, hvor man skulle blive en 100% miljøvenlig virksomhed i 2028, men nu hvor udviklingen af elbiler er gået hurtigere end forventet, vil Nordic Transport sætte et nyt mål for sig selv. Nemlig at køre 100% grønt i hovedstadsområdet i 2022.
Nordic Transport’s direktør understreger, at Nordic Transport skal være de førende på markedet indenfor miljøområdet, og vil bruge mange af deres ressourcer, for at nå de mål.