Sponseret indhold

Robotten der går rent ind i skibsindustrien

Af:

Skibsfarten står for 3 til 4 procent af den globale CO2-udledning, og udleder en masse kemikalier ved rengøring af lastrum. Hos danske CLIIN Robotics har de udviklet en robot, der ikke blot kan klare rengøringen af lastrum på de store handelsskibe – helt uden brug af kemikalier, men også i den nærmeste fremtid en løsning til rensning af skibenes skrog. Det sikrer rederierne større indtjening, mindre forbrug af brændstof, reducerer udledningen af CO2 samt skåner verdenshavene for kraftige kemikalier.

Der er ikke sket meget de seneste 100 år, når det kommer til rengøring af lastrummene på de store fragtskibe. Processen er stadig manuel og med brug af kemikalier til stor fare for både medarbejdernes sikkerhed og miljøet. Millioner af tons kemikalier som klorin og saltsyre skylles direkte ud i havene, når lastrummet gøres klar til en ny fragt, og kemien har gjort sit job.

”Rengøring af de største fragtskibe, som der sejler omkring 15.000 – 16.000 af på verdenshavene, udleder flere tons kemikalier, hver gang lastrummene skal rengøres. Det er en stor belastning for sikkerheden og miljøet, og derfor har vi skabt en universal robot, som klarer rengøringen af lastrummene helt uden brug af kemikalier,” fortæller Thomas Jørgensen, Co Founder & Director hos CLIIN Robotics. Den danske robot er allerede udbredt til verdenshavene.

Robotten reducerer brændstofforbruget
Den agile robot, der kun vejer omkring 80 kg, er den eneste af sin slags på markedet, der kan operere på ståloverflader og rengøre lodrette vægge i et lastrum. Den lille robot er ikke blot udviklet til at rengøre lastrummet, men er også snart klar til nye opgaver. Da CLIIN Robotics blev stiftet i 2016, var det erklærede mål at udvikle en robot, der er en integreret del af skibets udstyr og som kan holde skibsskrog rene for begroning, hvilket potentielt kan reducere brugen af skibsmaling, der indeholder store mængder tungmetaller og fungicider. Endnu vigtigere kan en eller flere robotter installeret på et skib der ved kontinuerlig rengøring af skroget, kan holde det helt rent og glat, også sikre at skibet sejler hurtigere, forbruger mindre brændstof og dermed reducerer udledningen af CO2.

Et stort containerskib kan bruge op imod 100 tons brændstof om dagen, så en brændstofbesparelse på få procent kan give kæmpe gevinster for både rederiernes økonomi og klimaet.

”Hele ideen bag vores danskdesignede, -udviklede og -producerede robot er, at robotten kan udstyres med forskellige redskaber, så den samme robot kan klare forskellige typer opgaver. Det er lidt som med legoklodser, hvor det er ganske enkelt at bygge på og udskifte. Det er den samme robot vi bruger i et lastrum, under vand og på landbaseret løsninger som tanke og vindmøller.”

Slip af med invasive arter
Udover udfordringen med at holde skroget rent og dermed opnå bedst mulige ydelse per forbrugt ton brændstof, så løser robotten også et andet problem, nemlig transport af invasive arter der sætter sig på skroget når skibet ligger stille. De blinde passagerer i form af alger og små havdyr, der sætter sig på skibenes skrog, tager med på rejsen over Atlanten og udgør dermed en risiko for andre farvande, hvor disse arter introduceres.  De nuværende rensningsmetoder er omkostningstunge og ufleksible. CLIIN Robotics nye innovative system vil kunne aktiveres, hvor end skibet ligger og kan sikre at skibet er rengjort inden skibet når nye farvande med invasive arter siddende på skroget.

Det sikrer et rent skrog, hvilket udover at løse problemet med invasive arter også kan spare skibsredere og operatører mange millioner dollars om året, da skibet altid er rent og glat.

”Der skal ikke mere end et par millimeters begroning til, før et skib øger forbruget af brændstof med op mod 20%, så det er altafgørende at holde skroget rent. Vi har beregninger, der viser, at et rent skrog kan reducere udgifterne med over 10 mio. USD i skibets levetid. Desuden er der nye energieffektiviseringsregler på vej i branchen i både 2023 og 2024, som skærper kravene yderligere,” fortæller Thomas Jørgensen og uddyber:

”Rundt omkring i verden oplever flere og flere skibe, at de ikke kan få adgang af myndighederne, før skroget er rengjort. De blinde passagerer på skibene i form af planter og små havdyr er nemlig invasive arter, som udgør en trussel for det lokale havmiljø. Problemet undgås, når skroget renses, inden skibet sejler, så arterne ikke forlader deres oprindelige miljø”.

”Robotten bidrager også til et mere bæredygtigt miljø, fordi forbruget af antifouling maling kan reduceres markant, så havene ikke udsættes for tungmetaller og andre skadelige ingredienser, som er i produkterne.”

Stor interesse fra andre brancher
”Hos CLIIN Robotics oplever de ikke blot en stor interesse for robotterne og selve robotplatformen fra den maritime branche, også andre brancher som vindmølleindustri, Olie og Gas samt andre brancher hvor den universelle robot platform som CLIIN Robotics har udviklet kan bruges. Vi har stærke investorer i ryggen, og vores teknologi er relevant for en bred vifte af brancher. Derfor har vi blikket rettet ud mod verden og yderligere funding, så vores robotteknologi kan være med til at skabe mere bæredygtige industrier, styrke effektiviteten, sikre arbejdsmiljøet, beskytte naturen og reducere CO2,” siger Thomas Jørgensen.

CLIIN Robotics, der blev grundlagt i 2016, har vundet flere priser og fået støtte fra flere danske fonde samt EU til deres innovative løsninger.

Læs meget mere om de agile robotter, der øger effektiviteten og reducerer CO2 i fremtidens skibsfart på www.cliin.dk

Seneste nyt

CBS20231204_1633
Fremtidens ledere i det maritime står stærkt med Blue MBA
IMG_3621
På forkant med global bæredygtighed og innovation
Danske Rederier Danske Rederier Anne ad
Kritisk infrastruktur i urolige tider
Helsinki
Ejendomsinvestorer i Norden lægger an til at øge investeringer, men…
christopher-elgaard-jensen-headshot-752x752
Investorer øjner merafkast i Københavnske boligejendomme

Mest læste på BusinessReview.dk

Technologist using laptop for entering test results while sitting in the lab. In background his assistant testing cosmetic products
Life science-branchen er et væksteventyr, men mangel på medarbejdere truer i horisonten
Steffen Bang Olsen Kromann Reumert frit med redt hår
Ejendomsadvokaten: AFSTÅELSESRET OG : ”CHANGE OF CONTROL”-KLAUSULER I ERHVERVSLEJEKONTRAKTER
CPH Pulse 1
Strikse bæredygtighedskrav til både lejer og udlejer ved nyt markant kontorprojekt i København
Foto 260225
Boligkvarteret: Sådan sikrer du dit boligkøb med køberrådgivning
Forside Stine-small (1)
Tværfaglige kompetencer afgørende for at udnytte potentialet i AI
Fried rice salat med grillede peberfrugter
Havre er en superfood
image002 (1)
Mange løsninger starter med biotek
Smiling designers working together
Onboarding er det første skridt mod større jobglæde
3-GJ_HOME_SS19_FREQUENCY_CENTREPIECE_A
Bløde former med et strejf af magi
Søren-Damgaard-(SD)
Forward Purchase-modellen – køb af fremtidige byggerier

Læs også

CBS20231204_1633
Fremtidens ledere i det maritime står stærkt med Blue MBA
Den maritime industri er i konstant bevægelse. Energiomstilling, digital transformation og geopolitiske udfordringer gør behovet for...
Danske Rederier Danske Rederier Anne ad
Kritisk infrastruktur i urolige tider
Danmark er en maritim supermagt. Selvom vi er et lille land. Vi er blandt de ti største i verden,både når det kommer til skibsfart...
BRINGBILER-LADER-Pa-TERMINAL-OVENIFRA-PMM-65422- Foto_Aksel_Jermstad
EU-regler gør den grønne omstilling i kurervirksomheder unødigt dyr
Et skifte til eldrevne biler er en central del af den grønne omstilling. Men fordi elbilerne er tungere end diesel- og benzinbilerne,skal...