Sponseret indhold

Robotten der går rent ind i skibsindustrien

Af:

Skibsfarten står for 3 til 4 procent af den globale CO2-udledning, og udleder en masse kemikalier ved rengøring af lastrum. Hos danske CLIIN Robotics har de udviklet en robot, der ikke blot kan klare rengøringen af lastrum på de store handelsskibe – helt uden brug af kemikalier, men også i den nærmeste fremtid en løsning til rensning af skibenes skrog. Det sikrer rederierne større indtjening, mindre forbrug af brændstof, reducerer udledningen af CO2 samt skåner verdenshavene for kraftige kemikalier.

Der er ikke sket meget de seneste 100 år, når det kommer til rengøring af lastrummene på de store fragtskibe. Processen er stadig manuel og med brug af kemikalier til stor fare for både medarbejdernes sikkerhed og miljøet. Millioner af tons kemikalier som klorin og saltsyre skylles direkte ud i havene, når lastrummet gøres klar til en ny fragt, og kemien har gjort sit job.

”Rengøring af de største fragtskibe, som der sejler omkring 15.000 – 16.000 af på verdenshavene, udleder flere tons kemikalier, hver gang lastrummene skal rengøres. Det er en stor belastning for sikkerheden og miljøet, og derfor har vi skabt en universal robot, som klarer rengøringen af lastrummene helt uden brug af kemikalier,” fortæller Thomas Jørgensen, Co Founder & Director hos CLIIN Robotics. Den danske robot er allerede udbredt til verdenshavene.

Robotten reducerer brændstofforbruget
Den agile robot, der kun vejer omkring 80 kg, er den eneste af sin slags på markedet, der kan operere på ståloverflader og rengøre lodrette vægge i et lastrum. Den lille robot er ikke blot udviklet til at rengøre lastrummet, men er også snart klar til nye opgaver. Da CLIIN Robotics blev stiftet i 2016, var det erklærede mål at udvikle en robot, der er en integreret del af skibets udstyr og som kan holde skibsskrog rene for begroning, hvilket potentielt kan reducere brugen af skibsmaling, der indeholder store mængder tungmetaller og fungicider. Endnu vigtigere kan en eller flere robotter installeret på et skib der ved kontinuerlig rengøring af skroget, kan holde det helt rent og glat, også sikre at skibet sejler hurtigere, forbruger mindre brændstof og dermed reducerer udledningen af CO2.

Et stort containerskib kan bruge op imod 100 tons brændstof om dagen, så en brændstofbesparelse på få procent kan give kæmpe gevinster for både rederiernes økonomi og klimaet.

”Hele ideen bag vores danskdesignede, -udviklede og -producerede robot er, at robotten kan udstyres med forskellige redskaber, så den samme robot kan klare forskellige typer opgaver. Det er lidt som med legoklodser, hvor det er ganske enkelt at bygge på og udskifte. Det er den samme robot vi bruger i et lastrum, under vand og på landbaseret løsninger som tanke og vindmøller.”

Slip af med invasive arter
Udover udfordringen med at holde skroget rent og dermed opnå bedst mulige ydelse per forbrugt ton brændstof, så løser robotten også et andet problem, nemlig transport af invasive arter der sætter sig på skroget når skibet ligger stille. De blinde passagerer i form af alger og små havdyr, der sætter sig på skibenes skrog, tager med på rejsen over Atlanten og udgør dermed en risiko for andre farvande, hvor disse arter introduceres.  De nuværende rensningsmetoder er omkostningstunge og ufleksible. CLIIN Robotics nye innovative system vil kunne aktiveres, hvor end skibet ligger og kan sikre at skibet er rengjort inden skibet når nye farvande med invasive arter siddende på skroget.

Det sikrer et rent skrog, hvilket udover at løse problemet med invasive arter også kan spare skibsredere og operatører mange millioner dollars om året, da skibet altid er rent og glat.

”Der skal ikke mere end et par millimeters begroning til, før et skib øger forbruget af brændstof med op mod 20%, så det er altafgørende at holde skroget rent. Vi har beregninger, der viser, at et rent skrog kan reducere udgifterne med over 10 mio. USD i skibets levetid. Desuden er der nye energieffektiviseringsregler på vej i branchen i både 2023 og 2024, som skærper kravene yderligere,” fortæller Thomas Jørgensen og uddyber:

”Rundt omkring i verden oplever flere og flere skibe, at de ikke kan få adgang af myndighederne, før skroget er rengjort. De blinde passagerer på skibene i form af planter og små havdyr er nemlig invasive arter, som udgør en trussel for det lokale havmiljø. Problemet undgås, når skroget renses, inden skibet sejler, så arterne ikke forlader deres oprindelige miljø”.

”Robotten bidrager også til et mere bæredygtigt miljø, fordi forbruget af antifouling maling kan reduceres markant, så havene ikke udsættes for tungmetaller og andre skadelige ingredienser, som er i produkterne.”

Stor interesse fra andre brancher
”Hos CLIIN Robotics oplever de ikke blot en stor interesse for robotterne og selve robotplatformen fra den maritime branche, også andre brancher som vindmølleindustri, Olie og Gas samt andre brancher hvor den universelle robot platform som CLIIN Robotics har udviklet kan bruges. Vi har stærke investorer i ryggen, og vores teknologi er relevant for en bred vifte af brancher. Derfor har vi blikket rettet ud mod verden og yderligere funding, så vores robotteknologi kan være med til at skabe mere bæredygtige industrier, styrke effektiviteten, sikre arbejdsmiljøet, beskytte naturen og reducere CO2,” siger Thomas Jørgensen.

CLIIN Robotics, der blev grundlagt i 2016, har vundet flere priser og fået støtte fra flere danske fonde samt EU til deres innovative løsninger.

Læs meget mere om de agile robotter, der øger effektiviteten og reducerer CO2 i fremtidens skibsfart på www.cliin.dk

Seneste nyt

Foto 2 BRL 300625
Sådan forandrer nuklearmedicin og AI sundhedsvæsenet
Unavngivet (10)
Nu kan du sende juridiske dokumenter direkte til e-Boks
2105_DAVID by Flemming Leitorp
Arkitektprofil fra BIG gæster EJENDOM2025
default
Silkeborg er blevet et centrum i sig selv
Esben Kjeldsen Olav de Linde
Robust regnskab fra Ejendomsselskabet Olav de Linde A/S

Mest læste på BusinessReview.dk

Foto BRL 160625
Når sundhedsdata redder liv – potentialet i dansk digitalisering
solveigtingey_larsmathiasen
Ældreboliger og seniorboliger – er de en misforståelse?
Photo by Claus Sall (www.claussall
Bygge-branchen går et hårdt år i møde
Reg_compliance_article
Etisk markedsføring: Reglerne for markedsføring af lægemidler
NY Nadja Kostow og Rasmus Emsvang
Fremtidens speditører uddanner sig i Danmarks energimetropol
sko_opdateret_
Change of Control-klausulers betydning
Jonathan-Minzari_4464--
Karnov i fuld transformation fra gult opslagsværk til udvikling af digitale juridiske tjenester
Udklip
Alle skal opleve chancelighed

Læs også

Large container cranes at a shipping terminal in the port of Copenhagen
Havnene presses fra flere sider – men er uundværlige for Danmark
Det er nemt at overse dem. Havneområderne, hvor containere stables i kilometerlange rækker, og skibene lægger til og letter i døgndrift....
DSC_3624_1
Det begyndte med en umulig idé– i dag har ABCON leveret til over 1.000 rederier
Da Jørgen P. Beyer forlod arbejdsmarkedet som 57-årig, var det egentlig med planer om et liv med foden under eget bord. Men virkeligheden...
CBS_BlueMBA_PHOTOS_Delivery_2024-06997
Fremtidens maritime ledere formes her
Hvordan leder man en industri, der er i konstant bevægelse – både fysisk og strukturelt? Det spørgsmål står centralt i det anerkendte...