Sponseret indhold
Camilla Damgaard, der er afdelingschef hos Jeudan A/S, har taget akademi-
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter

Da Camilla Damgaard blev afdelingschef i Jeudan A/S, var hun ikke i tvivl om, at akademiuddannelsen i ledelse skulle tages på Cphbusiness, hvor der netop er fokus på at omsætte teorien til værdi på arbejdspladsen.

For Camilla Damgaard var mødet med akademiuddannelsen i ledelse lidt af en omvæltning, fordi hun ikke havde siddet på skolebænken de seneste 19 år:

”Min rejse i Jeudan gik først fra kundechef til gruppeleder, og efter fem år i Jeudan blev jeg så afdelingschef for Marked, Kunder og Ejendomme og har i dag 20 af afdelingens i alt 40 medarbejdere i direkte reference. Jeg er meget taknemmelig for at være del af en koncern, hvor der er fokus på talent- og karriereudvikling og for at være blevet tilbudt en lederuddannelse. Jeg havde brug for værktøjer og et sprog, så jeg kunne forstå min egen rolle som leder og finde min personlige leder-DNA, så jeg kan lede andre.”

Det overraskende møde med de andre
For Camilla Damgaard blev mødet med Cphbusiness både en personlig og en faglig rejse, som har sat markante spor.

”Det overraskede mig, hvor åbent de andre studerende delte ud af deres egne faglige udfordringer og af sig selv. Teorien på studiet er absolut vigtig, men jeg er ikke i tvivl om, at det, der har lært mig mest på uddannelsen, er indblikket i de andre studerendes udfordringer.”

Inden uddannelsen, hvor Camilla Damgaard ikke selv havde redskaberne, kiggede hun meget på, hvad de andre ledere i Jeudan A/S gjorde.

”Jeg kunne godt mærke, at når jeg blot gjorde som de andre ledere, passede det ikke altid på den måde, jeg selv gerne vil lede på,” siger Camilla Damgaard og uddyber:

”I dag har jeg fundet mit eget DNA som leder, og fordi jeg har fået teorien og sproget med, kan jeg pludselig se, hvad det er for nogle aspekter af ledelse, som mine egne ledere trækker på.”

Klædt på til den svære samtale
Som afdelingsleder er det klart, at jobbet også indeholder udfordrende ledelsesopgaver som fx svære samtaler.

”Jeg er selv blevet bedre til at tage de svære samtaler, fordi jeg har fået en faglig og personlig ballast med. I dag ved jeg, hvordan jeg skal gribe samtalen an,” siger Camilla Damgaard og uddyber:

”Jeg ved, at jeg ikke skal bortforklare eller undskylde emnet for samtalen. Nu kan jeg gribe det meget mere direkte og professionelt an.”

Guldkorn fra de andre studerende
På akademiuddannelsen opfordrer underviserne netop de studerende til at dele ud af deres erfaringer både personligt og fagligt, og det har Camilla Damgaard taget med sig:

”Noget af det bedste ved uddannelsen er, at jeg med det samme kunne tage teorien med hjem på arbejdspladsen og prøve den af. På Cphbusiness får vi værktøjerne, så medarbejderne ikke føler sig som prøveklude, men vi lærer, hvordan vi hele tiden justerer ind, og det er netop ledelse.”

Camilla Damgaard sidder også med i chefgruppen hos Jeudan A/S:
”Nu forstår jeg sproget, jeg har fået en platform at stå på, hvor jeg kan genkende strategien og ved noget om at implementere forandringer.”

Gode råd til andre
Til de læsere, der selv overvejer at prøve kræfter med studierne på Cphbusiness, har Camilla Damgaard et godt råd:

”Du skal være indstillet på at bidrage meget til undervisningen, men så får du også det optimale udbytte. Hvis man bare vil sidde og kigge ned i sin mobiltelefon på studiet, så lad være med at begynde.”

Camilla Damgaard lægger heller ikke skjul på, at det er vigtigt at være klar til at sidde på skolebænken igen:

”Vær forberedt på, at det er krævende at studere ved siden af et fuldtidsjob som leder. Så mærk efter, om du virkelig er klar, så kommer du nemlig lettere igennem et par hundredes siders teori en tirsdag aften efter en hård arbejdsdag. Husk på, at det godt kan lade sig gøre at udsætte et semester, det er der intet galt i.”

Jeg er ikke i tvivl om, at det, der har lært mig mest på uddannelsen, er indblikket i de andre studerendes udfordringer. 

MEST LÆSTE

Læs mere om lederuddannelserne på: www.cphbusiness.dk